• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Tömma vatten dusch avlopp

GERPET

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
39024
Medlemskap
2024
Hej jag har en Kabe 740 xlx årsmodell 2012 jag kan inte pumpa ut vattnet från duschen sist vi använde den funkade den perfekt men nu funkar den inte
 
Lösning
Vi har inte SmartD på vår 2014... men vänstra knappen på vår panel är av/på för pumparna. Nu är den ju alltid på när vi åker, men jag har för mig att den styr även duschvatten-pumpen?

Däremot har vi också undrat var pumpen sitter!
Vi har fransk bädd med toa/dusch bredvid och det låter som att pumpen sitter nånstans i "väggen" bakom toan. Men jag ser ingen uppenbar lucka eller sätt att öppna upp till den.

Så vi vill gärna veta var du hittar den. Lycka

Ja du hade rätt vattenpumpen till vänster på panelen måste vara på nu funkar det Tack så mycket för hjälpen

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu har jag inte mekat med Kabe, men det primära måste vara att kolla ifall pumpen får spänning, kolla med multimeter.

Får den spänning, kan något hindra att pumpen snurrar?

Får den inte spänning, mät/byt även säkring till pumpen, är säkring ok, mät vid strömbrytaren till pumpen.
Så skulle nog jag börja.
 

RV-campare

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2024
Fanns SmartD-panelen redan 2012?
Vi har inte SmartD på vår 2014... men vänstra knappen på vår panel är av/på för pumparna. Nu är den ju alltid på när vi åker, men jag har för mig att den styr även duschvatten-pumpen?

Däremot har vi också undrat var pumpen sitter!
Vi har fransk bädd med toa/dusch bredvid och det låter som att pumpen sitter nånstans i "väggen" bakom toan. Men jag ser ingen uppenbar lucka eller sätt att öppna upp till den.

Så vi vill gärna veta var du hittar den. Lycka till!
 

mJ60

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
38251
Medlemskap
2025
Vi har inte SmartD på vår 2014... men vänstra knappen på vår panel är av/på för pumparna. Nu är den ju alltid på när vi åker, men jag har för mig att den styr även duschvatten-pumpen?

Däremot har vi också undrat var pumpen sitter!
Vi har fransk bädd med toa/dusch bredvid och det låter som att pumpen sitter nånstans i "väggen" bakom toan. Men jag ser ingen uppenbar lucka eller sätt att öppna upp till den.

Så vi vill gärna veta var du hittar den. Lycka till!
Min sitter i vaskskåpet på en Kabe 09.Förtydligande jag menar handfatet på toaletten.
 

GERPET

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
39024
Medlemskap
2024
Vi har inte SmartD på vår 2014... men vänstra knappen på vår panel är av/på för pumparna. Nu är den ju alltid på när vi åker, men jag har för mig att den styr även duschvatten-pumpen?

Däremot har vi också undrat var pumpen sitter!
Vi har fransk bädd med toa/dusch bredvid och det låter som att pumpen sitter nånstans i "väggen" bakom toan. Men jag ser ingen uppenbar lucka eller sätt att öppna upp till den.

Så vi vill gärna veta var du hittar den. Lycka

Ja du hade rätt vattenpumpen till vänster på panelen måste vara på nu funkar det Tack så mycket för hjälpen
 
Lösning
Toppen