• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömma gråvattentank

Nissagubben

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
32566
Medlemskap
2024
Hej.
Jag skulle för första gången tömma gråvatten. Kör över plattan, öppnar kranen, men det kommer inte en droppe trots att jag vet att det bör finnas 10 - 15 liter i den. Kan det finnas någon mer kran eller kanske en elpump?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om det bara finns 10-15 liter i kan man behöva ha lite lutning på bilen för att få ut det. Testa med lite mer lutning mot det håll där utsläppet sitter.
Normalt sitter det bara en kran.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Förstoppning?
Jag hade det på bilen för några veckor sedan. Proppen löste upp sig snabbt med natriumperkarbonat. Om jag minns rätt så löste jag upp fyra kaffemått av pulvret i varmvatten (inte kokhett!) och hällde ner i avloppet. Sen fick det stå i ~6h.

Natriumperkarbonat är en del av det som i reklamerna kallas för "oxy action". Det är det som numer finns i vittvättmedel och även för rengöring av vattentank och t.o.m för att hålla dricksvattnet fräscht.
Det går att beställa billigt på nätet i en påse med 1 kg. Det ser ut och känns som tvättmedel.

Det går säkert att lösa proppen med varmvatten, om det är ett fettmonster som satt sig i vägen, men du har 15 liter kallvatten som ligger i vägen, så du kanske behöver fylla på rejält för att få upp värmen i tanken.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi behöver köra upp höger bakhjul på en kloss för att få ut det sista vid tömning. Röret i vår tank ansluter i främre vänstra hörnet på tanken. Stick in huvudet under bilen och kolla hur det ser ut på just din bil.
 

Aoks

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Malmö
HBK-Nr
30246
Medlemskap
2021
Vrider du direkt på kran eller går det en vajer från där du vred till tankens ventil? På vår bil hade Forsbergs i Bjuv bytt ventil och sen inte lyckats fästa vajern i ventilen.
 

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Efter første weekend i fabriksny Knaus plåtis - tom gråvandstank - problemet var utætte samlinger på afløbsrøret - vi fiksede det selv med nye afløbsrør i bedre kvalitet.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Just, jag glömde en sak…
Det första jag gjorde var att rikta en skarp stråle rakt upp i det öppna röret, för att eventuellt kunna spola bort en propp.
Det funkade inte för mig.
 
Toppen