• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömma fast svartvattentank

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Vi är lite nyfikna på att byta ut vår husbil mot en lite större variant. Vi sneglar lite på fabrikat som Concorde och Morelo. På de flesta av dessa bilar är det en fast svartvattentank. Vart tömmer man dessa tankar någonstans?

Vi har alltid trott att man måste tömma dem med en speciell "sugslang" liknande den som man tömmer turistbussarnas wc-tankar med... Det känns som att det är lite glest med tömningsställen då.

Vid ett tillfälle när vi var hos en återförsäljare och tittade på en bil ställde vi honom samma fråga. Svaret var att man tömmer dessa tankar på samma ställe som man tömmer gråvattnet...alltså i samma brunn... Är detta sant?

Hur gör ni som har fasta tankar?

//Jocke
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Kan det vara denna installation som beskrivs?

//Jocke
Nej jag tror inte det är den installationen utan en annan. Känner inte igen bilderna eller båten men däremot är det ju rätt fabrikat med samma system. Kan ju vara olika storlekar på utrustningen!☺️obs tidningen är ute i handeln nu.
Tommy
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Hej.
Vi har haft fast toa tank nu i ca: 8 år. nu även i andra husbilen. Det va ett av våra krav när vi bytte, fast toatank. Kan säg att det fungerar mycket bra, visst ställen tömmer man svart & gråvatten i samma. det har hänt några få ggr att vi fått tömma i våran extra vatten tank. Vi reser mycket runt i Europa där är det inga problem att hitta tömnings platser. Något sämre i Sverige. Men vi klarar oss mellan 5-8 dagar. På större campingar söderut finns tömning på din egna camping plats.
 

Kenth B

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
22762
Medlemskap
2025
Hej!
Vi är lite nyfikna på att byta ut vår husbil mot en lite större variant. Vi sneglar lite på fabrikat som Concorde och Morelo. På de flesta av dessa bilar är det en fast svartvattentank. Vart tömmer man dessa tankar någonstans?

Vi har alltid trott att man måste tömma dem med en speciell "sugslang" liknande den som man tömmer turistbussarnas wc-tankar med... Det känns som att det är lite glest med tömningsställen då.

Vid ett tillfälle när vi var hos en återförsäljare och tittade på en bil ställde vi honom samma fråga. Svaret var att man tömmer dessa tankar på samma ställe som man tömmer gråvattnet...alltså i samma brunn... Är detta sant?

Hur gör ni som har fasta tankar?

//Jocke
Har du kollat Thetford Indus ? Kommer som standard på flera bilar 2021 . Finns mycket info på nätet.
/Kent
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej.
Vi har haft fast toa tank nu i ca: 8 år. nu även i andra husbilen. Det va ett av våra krav när vi bytte, fast toatank. Kan säg att det fungerar mycket bra, visst ställen tömmer man svart & gråvatten i samma. det har hänt några få ggr att vi fått tömma i våran extra vatten tank. Vi reser mycket runt i Europa där är det inga problem att hitta tömnings platser. Något sämre i Sverige. Men vi klarar oss mellan 5-8 dagar. På större campingar söderut finns tömning på din egna camping plats.

Hej!
Stort tack för er reflektion av detta;)

//Jocke
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Varför inte ha en gemensam tank för grå- och svartvatten och avstå från kasett. En slang till en brunn avsedd för detta, en manuell eller elektrisk ventil. Då kanske räcker det att tömma alltsammans en gång per vecka.
Det känns konstigt att springa omkring med en kassett med bajsvatten.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Med en lagom lång slang och en kvarnpump som man kan koppla till fasta tankens utlopp så går det att tömma i en utslagsvask. Så gör jag med gråvattnet om jag inte hittar en markbrunn. Använder en membranpump men det spelar ju ingen större roll.

MVH
Hans
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med en lagom lång slang och en kvarnpump som man kan koppla till fasta tankens utlopp så går det att tömma i en utslagsvask. Så gör jag med gråvattnet om jag inte hittar en markbrunn. Använder en membranpump men det spelar ju ingen större roll.

MVH
Hans
Samma här, med en förlängning på den medhavda slangen tömmer jag även hemma om nödvändigt, direkt i toaletten.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
FiNNs det en tillsats under toalettstolen som leder till en fast separat tank? Kassetten kan då användas när man så önskar.
Allt för att minimera det ständiga släpandet av kassetten.
 

Abiz

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Sorsele
Hej Jocke,
Vi har fast svartvattentank på vår Hymer.
Vi tömmer grå/svart-vatten i markbrunnar avsedda för avloppsvatten.
Vår har en 4-tumsslang som förvaras i ett slangrör under bilen som kan anslutas till ventilen vid behov.
Listan tömningsplatser är ett bra hjälpmedel att ta fram när det är dax för tömning, finner vi ingen runt vår position, så brukar vi ringa den kommunen, där får man oftast tips.
Ibland åker vi in på en camping och bara tömmer tankar, ibland är det gratis, ibland tar de 30-50kr.
Vi har en liten svartvattentank, ca 50L, vi brukar klara oss 4-5 dagar på den, använder bara vår egen toa.

Vi har även en tom kassett liggandes i garaget som kan fyllas med slangen manuellt, ifall man skulle vilja/behöva tömma via svartvattenvask, har dock aldrig behövt palta med den hittills.

Vår erfarenhet är att de länder vi åkt i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, så är Sverige klart sämst på detta med markbrunnar, vi är ett u-land på detta jämfört med våra grannar.
Hej!
Är de original monterat eller är de gjort i efterhand på er husbil?
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Är det nåt som är monterat i efterhand eller från fabrik?
Thetford har detta i sitt sortiment, både för fabriksmonterat och eftermontering
i Sverige är det ganska okänt och jag tror att få verkstäder har gjort några ombyggnader men det finns ett antal svenska bilar med detta system vilket också några inlägg vittnar om
sök på "Fäkalientank für Umpumpsystem" så får du en del träffar på tyska sidor
min erfarenhet från ägda husbilar med "Hackverktoalett" är mycket positiv, ingen kassett som behöver tömmas i tid och otid, och en tank som klarar över en vecka innan tömning, inga kemikalier endast lite grönsåpa använder vi i toaletten
att hitta ställen att tömma på är inga problem vare sig i Sverige eller utomlands
men smaken är som baken...
 
Toppen