• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tångamperemätare

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har skaffat mig en tångamperemätare och är en anings osäker på hur den bäst skall användas.

Jag vill kontrollera belastningen/förbrukningen på startbatteriet när motor är avstängd. Får jag då ett korrekt värde om jag "kniper" på röd kabel på/från startbatteriet? (Bodelsbatteri är inte inkopplat i systemet. Och detta gäller inte en normal vinteravställning då vårt startbatteri då är helt ifrånkopplat.)

Om jag sedan vill utröna hur mycket enskilda enheter drar, räcker det med att leta upp positiv kabel till en viss enhet och "knipa", eller behöver jag dra säkring efter säkring och mäta igen på start batteriet och notera skillnaden? På nåt vis gissar jag att hela positiva 12 volten i bilen visar samma förbrukning oavsett var någonstans jag ämter, men jag missade nog den lektionen i skolan.........

Tack för alla tips och kunskaper ni kan dela med er!

/tomas
 

Stefanjo

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2024
Jag förstår att du vill mäta om något drar ur batteriet när motor är avstängd.
Det spelar ingen roll om du mäter på plus eller minus. Men med tångampermeter får du inget bra värde på låg urladdningsström. Normal urladdningsström ligger på 20-30 milliampere. När du ansluter kablarna till den lyfta plus eller minuskabeln så ligger strömmen lite högre men efter någon minut går den ned till det normala.
Därför skall man använda en vanlig multimeter.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det måste ju först och främst vara en tångamperemeter som kan mäta likström.
Vidare är dessa instrument vanligen avsedda för rätt höga strömmar. Typ 10 A på lägsta mätområdet.
Så exvis en bilradions minnesström på 50 mA kanske inte syns på en sådan.
En USB laddare kanske har en stby-ström på 20 mA, men drar ändå ur batteriet efter några månader.

Men beroende på mätaren och dess spec kan du bedöma saken. Dvs studera dess användarhandbok.
Lämpligt ställe att mäta är både plus ledaren eller minus ledaren från batteriet till chassit.
Finns flera plusladdare vid batteriet tar du en åt gången bara.

Roysan
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Tack för svar.
Jag var litet otydlig i mitt inlägg, det är en multimeter med tång som jag har köpt på Kjell o Co för en sexhundring. Jag kan inte se någon spec på noggrannheten mer än att det är två decimaler för strömstyrka likström i displayen. Just nu verkar bilen dra 0,3 A vid stillastående, mätt på plusledaren från startbatteriet. Jag får labba litet med att rycka säkringar för att utröna vad det är som gör att det är så pass mkt.

ps: det är inte vår husbil, utan en nyinförskaffad Pontiac Montana 2007 med handikappsutrustning för att frugan skall kunna åka med ut i omgivningen, efter en stroke i september.
/tomas
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Kanske finns fjärrstyrning av liften, och då ligger en mottagare på hela tiden.
Men om du mäter med tången på ditt instrument, kan ju felvisningen vid så låg ström vara stor.
Förvissa dig om att tången kan mäta likström.

Roysan
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
171
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Tack för svar.
Jag var litet otydlig i mitt inlägg, det är en multimeter med tång som jag har köpt på Kjell o Co för en sexhundring. Jag kan inte se någon spec på noggrannheten mer än att det är två decimaler för strömstyrka likström i displayen. Just nu verkar bilen dra 0,3 A vid stillastående, mätt på plusledaren från startbatteriet. Jag får labba litet med att rycka säkringar för att utröna vad det är som gör att det är så pass mkt.

ps: det är inte vår husbil, utan en nyinförskaffad Pontiac Montana 2007 med handikappsutrustning för att frugan skall kunna åka med ut i omgivningen, efter en stroke i september.
/tomas
Mät åt båda hållen så ser du om du har felmätning
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Ganska säker att det är denna, har samma i husbilen. Noggrannheten är inte fantastisk, men tillräckligt bra.
Lite fakta och länk till Kjell....

Screenshot_20241026-120409~2.png



 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.621
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ganska säker att det är denna, har samma i husbilen. Noggrannheten är inte fantastisk, men tillräckligt bra.
Lite fakta och länk till Kjell....

Visa bilaga 236689



Jag en sån tång. Den har jag haft nytta av. Den har även en induktionsmätare för 230V, Fasen, kabelsökare. Som dock är lite för känslig. Liten behändig sak när man är ute på rull. Multimetern lämnar jag hemma.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.895
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja även relativt billiga tänger har blivit jättebra sista tiden även på likström, men det är ändå lite svårt att mäta så låga tjuvströmvärden med en tångamp.mätare, det är säkrare att lägga ett vanligt mätinstrument i serie och ev. försöka hålla i eller ha klämmor så strömkretsen aldrig bryts när man lossar kabelns fäste och mätinstrumentet tar över utan avbrott.
Jag kom att tänka på en kompis som genom sitt jobb hade behov av en med stor precision på låga strömvärden, den var så j.... dyr så det blev lite gnäll över köpet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen