Lena & Tomas
HBK Medlem
Hej.
Jag har skaffat mig en tångamperemätare och är en anings osäker på hur den bäst skall användas.
Jag vill kontrollera belastningen/förbrukningen på startbatteriet när motor är avstängd. Får jag då ett korrekt värde om jag "kniper" på röd kabel på/från startbatteriet? (Bodelsbatteri är inte inkopplat i systemet. Och detta gäller inte en normal vinteravställning då vårt startbatteri då är helt ifrånkopplat.)
Om jag sedan vill utröna hur mycket enskilda enheter drar, räcker det med att leta upp positiv kabel till en viss enhet och "knipa", eller behöver jag dra säkring efter säkring och mäta igen på start batteriet och notera skillnaden? På nåt vis gissar jag att hela positiva 12 volten i bilen visar samma förbrukning oavsett var någonstans jag ämter, men jag missade nog den lektionen i skolan.........
Tack för alla tips och kunskaper ni kan dela med er!
/tomas
Jag har skaffat mig en tångamperemätare och är en anings osäker på hur den bäst skall användas.
Jag vill kontrollera belastningen/förbrukningen på startbatteriet när motor är avstängd. Får jag då ett korrekt värde om jag "kniper" på röd kabel på/från startbatteriet? (Bodelsbatteri är inte inkopplat i systemet. Och detta gäller inte en normal vinteravställning då vårt startbatteri då är helt ifrånkopplat.)
Om jag sedan vill utröna hur mycket enskilda enheter drar, räcker det med att leta upp positiv kabel till en viss enhet och "knipa", eller behöver jag dra säkring efter säkring och mäta igen på start batteriet och notera skillnaden? På nåt vis gissar jag att hela positiva 12 volten i bilen visar samma förbrukning oavsett var någonstans jag ämter, men jag missade nog den lektionen i skolan.........
Tack för alla tips och kunskaper ni kan dela med er!
/tomas