• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tågresa med husbil i Österrike

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Hej
Vi åkte Grossglockner passet på vår resa mot Kroatien och ville prova något annat på väg hem så nu har vi provat att åka tåg i Österrike med husbilen mellan Malnitz och Böckstein (Bad Gastein) vilket var en liten upplevelse. Väl framme var det bara att köra ombord på tåget som avgår var timma mellan 5:50 - 22:50 var dag. Det finns en port som man skall köra genom som är 3,8m hög och 2,5m bred, om man kommer genom den så är man välkommen ombord. Kostnaden är 17 Euro för bilar upp till 3,5 ton och 60 Euro för bilar över 3,5 ton. Väl ombord så är det meningen att man inte skall sitta kvar i bilen, men för vår del var problemet att vi inte kunde öppna dörrarna efter ombordkörning, vi har en Rapido 9086DF, så vi fick sitta kvar i bilen hela tiden. Det tar bara 11 min varav 8 i en tunnel. Tycker att 17 E var OK för resan.

Lasse

Bilagor

• _MG_0503.JPG
    _MG_0503.JPG
    872,8 KB · Visningar: 11
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Tågresa med husbil i Österrike

Vad är vitsen med att betala 150 kr för att åka tåg i 11 min? Förstår att 8 min i en tunnel betyder att ni kör genom nåt berg el dyl men hur långt tid/många mil hade det varit att köra med bilen?

En annan liten fråga.
Många undviker att köra på betalvägar till ex Kroatien, hur mycket kostar det att köra betalvägarna och hur mycket sparar man i tid/mil?

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Vad är vitsen med att betala 150 kr för att åka tåg i 11 min? Förstår att 8 min i en tunnel betyder att ni kör genom nåt berg el dyl men hur långt tid/många mil hade det varit att köra med bilen?

En annan liten fråga.
Många undviker att köra på betalvägar till ex Kroatien, hur mycket kostar det att köra betalvägarna och hur mycket sparar man i tid/mil?

Vägen till Malniz är mycket sevärd o samma gäller vägen norrut från Böckstein, åker man den vägen så måste man ta tåget för vägen tar slut i Malniz annars får man åka tillbaka.
Samma så kan man åka mellan Norra Italien o Kandersteg Schweiz med tågbyte i Brig har åkt där en gång men har planer på att åka den vägen ännu i sommar där åker man långa vägar på bergssidorna högt uppe med fina vyer.

Leif

F

F.d. 24837

Guest

Vägen till Malniz är mycket sevärd o samma gäller vägen norrut från Böckstein, åker man den vägen så måste man ta tåget för vägen tar slut i Malniz annars får man åka tillbaka.
Samma så kan man åka mellan Norra Italien o Kandersteg Schweiz med tågbyte i Brig har åkt där en gång men har planer på att åka den vägen ännu i sommar där åker man långa vägar på bergssidorna högt uppe med fina vyer.

Leif

Då förstår jag :)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hej
Vi åkte Grossglockner passet på vår resa mot Kroatien och ville prova något annat på väg hem så nu har vi provat att åka tåg i Österrike med husbilen mellan Malnitz och Böckstein (Bad Gastein) vilket var en liten upplevelse. Väl framme var det bara att köra ombord på tåget som avgår var timma mellan 5:50 - 22:50 var dag. Det finns en port som man skall köra genom som är 3,8m hög och 2,5m bred, om man kommer genom den så är man välkommen ombord. Kostnaden är 17 Euro för bilar upp till 3,5 ton och 60 Euro för bilar över 3,5 ton. Väl ombord så är det meningen att man inte skall sitta kvar i bilen, men för vår del var problemet att vi inte kunde öppna dörrarna efter ombordkörning, vi har en Rapido 9086DF, så vi fick sitta kvar i bilen hela tiden. Det tar bara 11 min varav 8 i en tunnel. Tycker att 17 E var OK för resan.

Lasse

Å priserna för bilar över 3,5t är som vanligt i Österike ett höftskott:mad:

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Vi åkte Kandersteig-Brig förra året 16,50 euro 5ton.Vägen runt hade blivit många gånger dyrare.Vår bil är 2,33 bred och det går alldeles utmärkt.Lutningen på andra sidan är 19% vilket kan vara bra att veta.
Anders.B

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

TACK för tipset ESSAL.
Låter som du hittat ett annorlunda och lite roligare alternativ till att ta sig genom Alperna, vi kommer prova den vägen ner eller hem nästa gång vi åker ner till Kroatien.
I år valde vi att åka genom Italien och Gardasjön när vi äkte hemmåt. Från Gardasjön och norrut åkte vi genom Rechenpass med byn som är dränkt i dammen och vidare över Finstmunsterpass och slutligen Fernpass som kommer ner till Fussen i södra Tyskland, kan rekomedera den vägen till er som inte redan provat. Inte speciellt brant någon stans utan en fin väg med lagom mycket trafik...
mvh Claes
HusbilsBjörk

Toppen