• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tävlingar igen - tack Postis!

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tävlingar igen - tack Postis!

Javisst är de kluriga, förra veckan var svår och även denna vecka, ringrostig som jag var vid premiären så klantade jag till det vid rättningen på "viktproblem" och programmerade fel, så jag lade in texten på vinnarna i tävlingsrutan intill det rätta svaret det var 5 svar och 2 rätt och Sjöberg var en av de somm "gnuggat" rätt.
Innevarande vecka så är det ju "öppna kassaskåpet" och "viktproblem" som är svårt även denna vecka, beträffande mixen så var det ju inga kändisar som utmärkte sig speciellt de gångna veckorna så jag tog "gissa bilen" i stället.
Kommande vecka så skall det bli "mixen" "kassaskåpet" och en variant på en frågeställning som skall ge svaret, vad den skall heta vet jag ej just nu.
Hoppas att jag kan sysselsätta er under höst och vinter i väntan på husbilssäsongen som kommer att bli bättre än den gångna för det kan ju inte regna och vara kallt två år i rad!

notbild.jpg

F

F.d. 14324

Guest

"gnuggat" rätt :D....jag chansade för jag kom fram till olika resultat hela tiden!
Men denna veckas våg har jag räknat ut så jag är helt söker på att jag har rätt. (kanske)

mvh jocke

bennyja

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024

Ursäkta en nybörjare men var hittar jag Postis tävlingar?

Låter spännande!:)

Benny

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Godmorgon.

mixen.jpg

Hoppsan den mixade gubben dök inte upp i tid i dag, jag hade ställt hans väckarklocka fel.
Men nu är han vaken och ni som redan varit inne och klurat på nycklar och vikter kan ju gå in igen och lista ut "mixen".
Ser ut som förra veckans men det är bara samma skjorta annars är båda nya personer.

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

tävlingpuff.jpg

I morgon (17/11) är det dags för nytt tävlingsmoment att lösa mixen skall nog inte ställa till besvär och gissa bilmärket kan ju vara lite knivigt beroende på vilket intresse man hade av bilar på 50-60 tal.

Jag förstår att det har varit svårt hitta rätt svar på att balansera vågen tidigare veckor och denna vecka är det husbilsvikter med fem olika färger på husbilar som symboliserar 1-5 ton.

Ni som vill ha en "hint" att hitta en liten genväg kan gå in under Ämneskategorier: Reseberättelser och läsa Michael Johanssons reseberättelse från: Semester i England april/maj 2012
Och i avsnittet : Vi lämnade Beddgelert efter att ha ätit lunch och hade som nästa mål Ironbridge vid Telford.
Och lite senare kommer händelsen: Då såg vi att det var en mycket smal bro, dessutom skyltat med max ? ton, som vi skulle över så det blev till att vända igen.
Hade Michael kört den "GRÖNA" bilen i veckans tävling hade han inte behövt vända utan hade haft exakt den vikten som var tillåten.

Och behöver ni ytterligare en hint på vad den lila husbilen väger så får ni läsa ytterligare en mycket intressant reseberättelse av: snilss12 Semester 2012 Polen, Kroatien och Tjeckien.pdf och sen hitta meningen:
När vi sedan var i hamn hade vi drygt ? timmars färd till Ahlbeck.
Antal timmar är samma som den LILA” bilen väger i ton.

Om det efter dessa "fuskupplysningar" så kanske det blir lite lättare att räkna ut gåtan.......njaaa jag vet inte om gåtan blir lättare.
Men ni får ju tillfället att läsa ett par mycket intressanta och välskrivna reseberättelser med fina foton.

knappen10.gif
Välkomna att deltaga hälsningar /Postis

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Deltagande i tävlingarna ökar, men balansen med att det är för svårt eller för lätt är svårt.
Denna vecka har jag tagit ett nytt grepp med att man kan ta till en "livlina" genom att läsa två reseberättelser för att hitta svar på vikten på två av husbilarna i tävlingen "balansera vågen" se inlägg ovan.
Jag gjorde ett diagram på de som svarat rätt och tog med de som hade 9 rätt och uppåt från starten vecka 40 i år.
Jag omvandlade användarnamnen till vilken kommun de bor i så lämnar jag inte ut någon och man kan själv räkna ut vem som leder ligan.
Skall fundera om jag kan tänka ut något trevligt för vinnaren til nästa årsmöte

statestikV45.jpg

Jag kanske till nästa vecka skall analysera alla svar från en och samma kommun så kanske diagrammet får en annan ledare det skulle då bli lite "kommunkamp" , ja varför inte och även där göra något trevligt av det på årsmötesträffen.
Ni som ännu inte deltagit, gå in och pröva på, så får vi se vilken kommun som går upp i täten nästa vecka.

/Postis

H

hianders

Guest

Jättekul Postis!! Lite klurigt med husbilarna men läser man texten om "livlinorna" ordentligt från början så går det bra! Tog en liten stund för mig eftersom jag läste fort men fel!!

fru hianders/Inger

som missade att trycka på Skicka-knappen när det gällde Fiat!:oops:

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Javisst kan det gå fel ibland även för mig, jag var lite för snabb med diagrammet fick se att Falun 9 och Gävle 10 inte var med, men nästa vecka skall jag räkna in alla tävlande till resp kommuner så får vi se.
Ursäkta att jag glömde er i Falun och Gävle..
Här är en rättat diagram.

statestikV45.jpg

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Förra veckan var ju bytet av husnummer lite svårt fast det verkade lätt när man läser frågan, utav 33 svar var det 7 rätt och en liten förklaring hur lösningen ser ut kanske är på sin plats.
Frågan var: Kommunen har beslutat att de skall byta ut alla gamla husnummer på en gata. Om man räknar med att gatan har 122 portingångar hur många nior kommer det att behövas?
Och svaret skulle vara: 22 st
Förklaring: En i var och en av talen 9,19,29,39,49,59,69,79,89,90,91,92,93,94,95,96,97,98och två i nummer 99 samt 109 och 119.

Jag lovade att komma med lite statistik denna vecka av svaren från olika kommuner. Svaren kommer ifrån 97 kommuner och de flesta har oftast bara en medlem som svarat på gåtorna Ex. Göteborg har 5 svarande.
Malmö som leder "kommunkampen" har tre deltagare därav en har 15 rätta svar.
Jag har bara med kommuner med 8 rätta svar och mer, de övriga 79 har 7 och lägre. Ja nya friska tag och gissa om ni inte vet, det kan ju vara rätt, lycka till.

HBKkommun.jpg

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Ja nu är året stax slut och jag summerade de bästa kommunerna på rätta svar och nu har Falköping gått förbi Malmö och kanske finnes fler förändringar.

HBKV50.jpg

När det gäller tävlingsuppgifterna så har de varierat i svårighet, denna vecka tänkte jag att gåtan skulle räcka i flera dagar att fundera på, men eftersom ingen kunnat svara än,
så jag läggerin bilden på gåtan här så kan ni skriva ut den och klippa isär objekten och börja pussla dem i rader efter instuktionstexten eller lösa rebusen längst ner
så kanske ni hittar hjälpmedel till lösningen i annan variant.
Ja ett GOTT NYTT ÅR på er och lycka till med kommande tävlingar.

bildhint.jpg

H

hianders

Guest

Vi har försökt att lösa idag men det var inte lätt!! Vi får se om det gick bra senare!

Tack för tävlingarna i år!

fru hianders/Inger:yes:

F

F.d. 14324

Guest

Snacka om jag är inne i ett flyt nu! :D
Fick tidsnöd förra veckan och hann inte reda ut hur det var med Hymern, vad gör man? 20% om man chansar,,och det gick hem.:)
Jag var ytterst osäker på tomten också men jag hade tydligen sett rätt.

Den här veckans biltävling var svår för mig, hade inte ens en gissning på var på internet jag skulle börja leta, vad händer? Jo, det kom en kalender till jobbet från en leverantör och Maj månads bild var just denna bil! :D:cool:

Lite tur ska man ha ibland!
mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:
Toppen