• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Tätningsmedel (fog) till taklucka

LAFINCA2

HBK Medlem
Kommun
Tanum
HBK-Nr
41276
Medlemskap
2025
Hej! Har en taklucka som läcker där den liggar an mot taket. I väntan på att få en verkstadstid så vill jag tillfälligt täta runt lucka men någon form av fog. Är det någon som vet vad man skall använda för fogmassa?

Allt gott! / Björn

Kånnkård

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2025
Om du vill göra det ordentligt. Ta bort takluckan. Det gör du genom att skära luckan med en vas kniv mellan luckan och taket. Men lossa först skruvarna från insidan av luckan. Sen kommer det besvärligaste. Det är att göra ren takluckan från det gamla tätningsmedlet. Det är omständigt och BESVÄRLIGT. Men det finns ingen genväg. Nu behöver det inte vara kliniskt rent. Men se till så att det inte är några "klumpar" kvar av gamla tätningsmedlet. Sen applicerar du det nya tätningsmedlet. det finns så många fabrikat av det så att namnge någon är nästan omöjligt. Men det skall var av beståndsdelen Butyl så blir det rätt.Butylen torkar nämligen aldrig så den behåller sin tätningsegenskap hur länge som helst. Kan du hitta på en välsorterad byggfirma.
Att rengöra fingrarna när du är färdig använd diesel det är enklast. Det har du förmodligen hur mycket som helst av.
Lycka till

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Att ta ut den gamla takluckan görs enkelt på följande sätt.
Ta bort alla skruvar och kablar.

Ta en 45 x 70 mm regel av lämplig längd, så du kan sätta regeln inifrån i ett hörn på takluckan.
Sätt regeln i dina kupade händer och använd benmusklerna, med rak rygg, tryck så börjar luckan att släppa.
Arbeta runt lyckan, hörn till hörn, samt långsidor om luckan är stor.

Om du inte är stark nog/luckan sitter som berget, använd en lång regel och använd en domkraft.
Sätt regeln i spänn, låt den verka en stund så släpper tätningsmassan.

Denna metod funkar om luckan var rätt monterad från början, med tätningsmassa.
Om luckan limmats så finns det lim som gör det omöjligt (ingen överdrift) att ta bort luckan hel.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jag har förberett mig för att göra sådant jobb.
Jag har tillverkat en grabbnäve med små träkilar.
C:a 25 x 50 mm. Tänkta att slå in flera stycken mellan tak och luckans ram. Även med tanke på samma jobb för fönster.
Man kan tänka sig att Butyl sitter hårt, men som nämnts torkar aldrig, viktigt är att sakta men säkert få isär fogen, helt utan att ta i för hårt på något ställen, därav min tanken med kilarna minst 3 st per sida var tanken.
Vi får se när det kan blir gjort.

Finns att köpa kilar på bygghandeln, och Biltema, men de är lite stora och avsedda när man justerar in ett fönster eller justerar balkar.
dessa är omkring 40 x 120 mm.

Roysan

Toppen