• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täthetskontroll

Lars Modig

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
32505
Medlemskap
2024
Dax för mig att göra sista kontrollen enligt täthetsgarantin. Vid tidigare mätningar har Tumbo, i detta fall, aldrig noterat uppmätta värden för de mätpunkter som skall kontrolleras. Jag anser att det är viktigt att kunna se de uppmätta värdena för att vara uppmärksam om ett mätvärde ligger högt och tangerar mätvärdet för icke godkänt.
Vad är era erfarenheter av detta, accepterar ni ett protokoll utan noterade mätresultat?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dax för mig att göra sista kontrollen enligt täthetsgarantin. Vid tidigare mätningar har Tumbo, i detta fall, aldrig noterat uppmätta värden för de mätpunkter som skall kontrolleras. Jag anser att det är viktigt att kunna se de uppmätta värdena för att vara uppmärksam om ett mätvärde ligger högt och tangerar mätvärdet för icke godkänt.
Vad är era erfarenheter av detta, accepterar ni ett protokoll utan noterade mätresultat?
Beror nog på vad du har för bil, går det att mäta fukt eller är det bara en inspektion.
Jag har en bil med 10års fuktgaranti, får aldrig protokoll utan endast godkända inspektioner/mätningar,allt skickas digitalt till tillverkaren.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Många nyare husbilar finns det inget material som det går att fuktmäta.
Utan en täthetskontroll med regnvatten kan räcka.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Dax för mig att göra sista kontrollen enligt täthetsgarantin. Vid tidigare mätningar har Tumbo, i detta fall, aldrig noterat uppmätta värden för de mätpunkter som skall kontrolleras. Jag anser att det är viktigt att kunna se de uppmätta värdena för att vara uppmärksam om ett mätvärde ligger högt och tangerar mätvärdet för icke godkänt.
Vad är era erfarenheter av detta, accepterar ni ett protokoll utan noterade mätresultat?
Jag tycker att den som betalar för testen skall ha rätt att ta del av resultatet...:swoon:

Hur skulle det sett ut om bilbesiktningen inte visade kunden resultatet.. :eek:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tycker att den som betalar för testen skall ha rätt att ta del av resultatet...:swoon:

Hur skulle det sett ut om bilbesiktningen inte visade kunden resultatet.. :eek:

Tänker du på ett "blankt papper" :twitcy:

Jag har en hel bunt sådana på husbilen den har aldrig fått en anmärkning på den årliga bilbesiktningen på 19år.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tycker att den som betalar för testen skall ha rätt att ta del av resultatet...:swoon:

Hur skulle det sett ut om bilbesiktningen inte visade kunden resultatet.. :eek:
Bilen går igenom utan anmärkning dvs. ingen fukt hittad, samma på bilprovning, bilen godkänd utan anmärkning, brukar vara ett rent blad, förutom exakta bromsvärden
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag aldrig gjort en täthets kontroll på min hb...
Däremot har jag en mätare med en kula, där vet jag när resultatet börja visa på fukt... Och att skriva av resultatet i ett protokoll är ju hur lätt som helst....

Eller som Olof G skrev att tillverkaren får resultatet... Då hoppas jag att Olof inte har betalt för testen........ Som går till tillverkaren :swoon::twitcy:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu har jag aldrig gjort en täthets kontroll på min hb...
Däremot har jag en mätare med en kula, där vet jag när resultatet börja visa på fukt... Och att skriva av resultatet i ett protokoll är ju hur lätt som helst....

Eller som Olof G skrev att tillverkaren får resultatet... Då hoppas jag att Olof inte har betalt för testen........ Som går till tillverkaren :swoon::twitcy:
Tyvärr är garantin inte gratis,kostar 1500kr/år,sedan är det nog verkstan som tjänar mest
 

Lars Modig

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
32505
Medlemskap
2024
Tack alla för ert svar på min fråga! Är nog stärkt i min uppfattning att mätresultatet bör/skall visas. Ett antal kommentarer refererar till bilbesiktningen är kanske relevant. Där visas analoga svar som bromsar och miljökontroll (utsläpp). Digitalt om t.ex. en lampa fungerar redovisas inte. Men fungerar inte lampan som förväntat blir det en anmärkning. Inga tveksamheter, finns inget mellanting!
MEN mäta fukt i HB är lite annorlunda! Är mätvärdet på gränsen vill jag veta det för att hålla kolla på vad som händer och också se att mätpunkten verkligen är kontrollerad. Om detta garanterar att mätning är utförd ja det är en annan fråga!
Tack än en gång och önskar alla en fin sommar!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Att jämföra med bilprovningen haltar lite. En fuktkontroll där kontrollanten står för ev. reparation känns inte pålitligare än Svea husbilars fuktkontroller eller andra tveksammas.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Att jämföra med bilprovningen haltar lite. En fuktkontroll där kontrollanten står för ev. reparation känns inte pålitligare än Svea husbilars fuktkontroller eller andra tveksammas.
Kanske det är dags att vakna Håkansson...

 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kanske det är dags att vakna Håkansson...

Va? Antyder du att jag skulle muta fuktkontrollanten så han/hon inte skriver i protokollet om han/hon hittar fukt i min bil då de utför garantifuktkontroll??????
 
Toppen