• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täthetsgaranti som inte är giltig.

Pat & Mal

HBK Intresserad
Kommun
Malmö
Vi är ett par som håller på att leta efter en husbil. Vi har hittat ett par exemplar som vi har gillat och som passar vår budget, men tyvärr så har vi inte hittat rätt. Men nu har vi 2 st på gång en Laika och en Hymer. Laikan har när den är ny 10 års täthetsgaranti och Hymer har 6 års täthetsgarantin. Hymern är 3 år gammal och Laikan är också 3 år.

Problemet är att ingen av ägarna har varit inte på årlig kontroll på tätheten och därför så gäller inte täthetsgarantin för någon av bilarna. Vi blir lite fundersamma om man vågar gå vidare med dessa? Det är troligtvis svårt att säga vad kostnaden skulle bli vid fuktproblem, eller man vet inte ens om det uppstår problem.

Men hur skulle ni resonera?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja, det verkar inte vara några problem. På en av dem så finns det ut sådant utfört och som ser bra ok.
Så det är nog så att bilarna är ok
Fuktproblem på nya bilar är ganska ovanligt,oftast kommer problem efter garantin gått ut,jag ser inte problem med att köpa någon av dessa, gör fukttest först, sedan finns det anledning att pruta på priset också.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Så mycket pengar för en husbil. Så jag skulle köpa en där garantin gäller. För man vet inte vad som händer om några år. Då kan det handla om stora belopp vid en fuktskada. Det finns så många husbilar till salu som har garantin kvar så sök bland dessa
Lycka till

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Ser inga problem med utebliven fuktgaranti men det kan användas som prutargument. Om det finns något monterat på taket så är det inte säkert de går med på garantireparationer i alla fall.

Hör om du kan få åka till en fristående verkstad där de kan göra en fukttest så vet du hur det ligger till. Tester säljaren själv gjort ger jag inte så mycket för.

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Svaret beror väl lite på hur länge ni tänker behålla. På Hymer:n skulle det finnas 7 år kvar - om ni vill sälja om 3 år blir det en fråga när ni ska sälja nästa gång - den som skulle investera i år 6-10 skulle nog gärna vilja ha en gällande garanti. Den borde man kunna pruta något på. Köper ni Laika:n och tänker behålla 2-3 år är det väl ingen stor fråga. Och allt bygger då på att ni har ett protokoll på genomförd fuktkontroll som är OK.

Toppen