• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Täthet -fukt

GöranG

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2025
Frågan kring fukt i husbilar är ständigt aktuell. Vad jag förstår är konstruktioner där träreglar används en bov i dramat. Stämmer detta? Vidare vilka husbilar byggs med annat material än träreglar?/ Göran

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Täthet -fukt

Frågan kring fukt i husbilar är ständigt aktuell. Vad jag förstår är konstruktioner där träreglar används en bov i dramat. Stämmer detta? Vidare vilka husbilar byggs med annat material än träreglar?/ Göran

Problemet är nog inte träreglarna i sig, utan det är att dessa blir påverkade om totalkonstruktionen inte är tät eller att kondensation inte ventileras eller förhindras på ett riktigt sätt. Det finns goda exempel på välbyggda husbilar från 80-talet som är byggda med träreglar, har alltid förvarats under bar himmel, men som inte har några fukt eller rötproblem.:)

Toppen