• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta ventilationen till kylskåp

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Låter ju inte helt klokt egentligen när man läser rubriken :)

Jag har bytt till kompressorkylskåp som inte behöver samma ventilation längre. Vill täta de två stora hålen i ytterväggen där det sitter plastgaller. Helst vill jag ha heltäta varianter, finns såna att köpa? Finns det något annat lämpligt sätt att täta hålen? Jag tänkte isolera med stenull men i det nedre hålet är alla delar såsom fläkt, expansionskärl osv så nära gallret och vill inte lägga isoleringen så den ligger emot dessa.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Låter ju inte helt klokt egentligen när man läser rubriken :)

Jag har bytt till kompressorkylskåp som inte behöver samma ventilation längre. Vill täta de två stora hålen i ytterväggen där det sitter plastgaller. Helst vill jag ha heltäta varianter, finns såna att köpa? Finns det något annat lämpligt sätt att täta hålen? Jag tänkte isolera med stenull men i det nedre hålet är alla delar såsom fläkt, expansionskärl osv så nära gallret och vill inte lägga isoleringen så den ligger emot dessa.
Det finns tjocka isolerade luckor att sätta dit. Har en sådan i övre luckhålet efter att jag fick en takventil insatt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Behöver inte kompressorkylskåp ventileras?

Vart tar då värmen vägen som man transporterar ut ur skåpet?

(Hemma i köket blir det tämligen varmt bakom/ovanför både kyl och frys – och de är ju kompressordrivna.)

Pålle
Jo det ska de men de vill inte ha minusgrader med moderna köldmedier.
Bästa är att ha något sånär tätt på vintern och kunna demontera detta på sommaren samt öka ventileringen med en fläkt när det är över 25grader ute.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Behöver inte kompressorkylskåp ventileras?

Vart tar då värmen vägen som man transporterar ut ur skåpet?

(Hemma i köket blir det tämligen varmt bakom/ovanför både kyl och frys – och de är ju kompressordrivna.)

Pålle

Jodå även de ska ventileras men kräver inte lika mycket som ett kylskåp drivet med gasol. Jag har fritt flöde runt kylen (ovansida, baksida och undersida). På baksidan finns även en fläkt.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Det kan vara en sån här, men är inte helt säker.
Sen gäller det ju att få rätt storlek vilket detta kanske inte är.

Tack! Fästena verkar inte vara likadana som jag har men i övrigt är det såna jag är ute efter. Ska jaga vidare.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ett kylskåp lika som man har hemma då då flödar ( konvektion) luften på baksidan och går ut på ovansidan. Luften sugs in i framkanten och under kylskåpet.
Frågan är om det är likadant med ditt kylskåp med att luften kan cirkulera på samma sätt.
Sidan på bilen där skåpet är placerat kanske även var vänd mot solen.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Juu så är det att lik a som hemma jag hade 10 cm öppning uppe och 7 cm nere och 2 cm på långsidorna och 17 cm på baksidan...sen gjorde jag 10 x 10 cm hål i isoleringen som jag täckte ventilations öpningarna så blev det bra.

skåpet va en icother 145 L den gick inte sönder men jag gick tillbaka till gasolskpå pga att elförbrukning va för stor när vi ville fricampa och det sens säkrare ha 3 alternativ än 1
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Låter ju inte helt klokt egentligen när man läser rubriken :)

Jag har bytt till kompressorkylskåp som inte behöver samma ventilation längre. Vill täta de två stora hålen i ytterväggen där det sitter plastgaller. Helst vill jag ha heltäta varianter, finns såna att köpa? Finns det något annat lämpligt sätt att täta hålen? Jag tänkte isolera med stenull men i det nedre hålet är alla delar såsom fläkt, expansionskärl osv så nära gallret och vill inte lägga isoleringen så den ligger emot dessa.

Hej
Jag tätade runt hela skåpet, har bara öppet på skåpets baksida, vid de två gallren där jag även har en fläkt. Nu kan luften fritt cirkulera på skåpets baksida, utan något drag inne i bilen.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vi har tätat runt om skåpet in mot bodelen och har öppna ventgaller både uppe och nere. Vi märker att ju kalla det är ute desto längre ner kan vi dra termostaten, egentligen ganska konstikt tycker jag. Skåpet är ju isolerat och borde inte ta kyla utifrån så lätt och på det sättet bli kallare inne i skåpet, eller? Hade det varit oisolerat så hade det varit naturligt.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Hej
Jag tätade runt hela skåpet, har bara öppet på skåpets baksida, vid de två gallren där jag även har en fläkt. Nu kan luften fritt cirkulera på skåpets baksida, utan något drag inne i bilen.

Låter som en bra idé beroende på hur det ser ut kring kylskåpet i övrigt. Jag har löst det på ett annat sätt genom att jag tejpade igen runt kanterna på galleret. Kan lägga upp en bild i morgon om någon vill se. Återstår att utvärdera om det funkar bra.
 
Toppen