• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Täta vattenläckage från vindrutan ner i motorrummet, Fiat Ducato x250

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Att det kan läcka in vatten ner i motorummet via vindrutan är ett välkänt problem på Fiat Ducato (och andra modeller med samma konstruktion, Citroen Jumper, Peugot Boxer etc.) med originalfront (halvint. och plåtisar). Inkommande smältvatten kan frysa och spränga sönder saker på vintern, man kan även få synnerligen dyrbara problem med exempelvis fastrostade spridare i topplocket eller vattenskadad elektronik.

Mot vindrutan sitter en tvådelad plastsköld med två små dräneringar i ytterkanterna samt ett större avlopp nära mitten. Dom små dräneringarna korkar gärna ihop av allsköns gegga och behöver regelbundet rensas, jag har använt tryckluft från min lilla nödkompressor. Det stora problemet ligger dock i att sköldarna inte längre tätar som dom skall mot rutan och att skarven mellan sköldarna inte håller tätt efter några år. Problemet är lätt att upptäcka, låt vatten rinna längs hela rutan och titta samtidigt ner i motorrummet. Här är ett norskt videoklipp som visar hur det såg ut på vår bil:

Jag har sett videos och foruminlägg från england och tyskland där man t.ex. tätar från utsidan, antingen genom att trycka in butyl mellan gummiläppen på skölden och vindrutan, eller genom att dra på silikon där läppen möter rutan. En annan lösning jag sett är att lägga på en eltejpremsa i skarven mot rutan vilket kanske kan vara en enkel och användbar metod om det inte börjat läcka. Jag valde att försöka åtgärda problemet inifrån, vilket nog visade sig vara rätt val när jag senare såg i vilket skick originaltätningen var. Om det bara läcker i skarven mellan sköldarna finns ett ganska dyrt avlopp att köpa – googla på Fiat 1364986080.

Så här gjorde jag: Jag började med att ta loss de trekantiga plastkåporna ovanför lyktorna, eller strålkastarsargerna som dom heter på bilskrotsspråk. Jag behöver nog snart köpa ett par av dessa från bildelsbasen.se, plasten åldras och blir skör. Två skruvar samt två clips på undersidan. Var försiktig när du bänder loss kåporna, clipsen eller deras fäste i kåpan går väldigt lätt sönder.

Jag ritade med tuschpenna runt de fyra bultarna som fäster motorhuven på gångjärnen, på så vis är det enklare att ”hitta tillbaka” när man monterar den igen.

IMG_3657.jpeg

Jag lät huven vila mot det vanliga stödet på förarsidan samt två liggunderlag som höll emot (Lena i bakgrunden ropar nu YOGAMATTOR....). En tjock handduk mot vindrutan tog emot bakåt. Fyra 10 mms bultar senare var huven loss, tog bort förarsidans bultar först, lät huven vila mot handduk/ruta. Huven är inte tyngre än att man klarar detta själv.

IMG_3658.jpeg

Jag markerade på rutan var vindrutetorkarna stod i viloläget. Jag har sett andra som stoppar dessa i upprätt läge, men jag visste att jag skulle behöva starta och flytta på bilen under jobbet så jag lät dom vara nere när jag markerade. Pilla bort ett gummiskydd på armens axel och lossa en 13 mms bult på varje arm. På förarsidan gick det bra att lossa torkararmen med min avdragare, på den andra sidan fick skänklarna inte plats så jag fick försiktigt vicka loss armen för hand.

IMG_3655.jpeg

Här kan man ha sönder lagret till axeln om man inte drar rakt upp. Kanske hade även den sidan fungerat med avdragaren om armen stått i ett annat läge?

Dags att lossa sköldarna. Fem ganska små stjärnskruvar skall bort. Ta bort den långa gummilisten som tätar mot huven. Innanför varje sköld sitter fem stycken clips som fäster i karossen under rutan, 10 st totalt. Jag hade inget clipsverktyg så jag fick lossa skölden genom att trycka med handen från insidan. Börja med förarsidan, jag gick från mitten och sedan utåt. Räkna med att dessa clips går sönder hur försiktig du än är när du bänder loss skölden om bilen är äldre. Här sitter 2 clips kvar på karossen och markeringen för vindrutetorkaren på förarsidan.

IMG_3665.jpeg

Man vill inte att fästet till clipsen på själva skölden går sönder! Jag hade turen att hitta en påse med 10 st clips på den lokala bilglasfirman Ryds, dessa heter annars Fiat 71747674 om man skall leta upp dom på nätet.

Det stora avloppet lossas enkelt från skölden. Slangarna till vindrutespolningen var enkla att lossa. I detta läge vet jag att jag vill ha loss sköldarna helt från bilen för att kunna göra rent ordentligt. Dom små dränagen på kanterna visar sig vara i ett stycke, dvs man kan inte lossa den lilla mjuka tratten från slangen. Jag tryckte ner en tratt genom hålet i skölden, då gick den tratten sönder. På den andra sidan klippte jag av dränageslangen (helt i onödan!) med tanke på att kunna skarva ihop denna igen med en 5 mms nippel om jag inte kom på en bättre lösning. Det hade varit bättre att dra slangen rätt upp bara. Dessa originaldränageslangar heter Fiat 1361912080.

Det var här i processen som jag fick i mitt tycke ett jättebra tips här på forumet. Ersätt originaldränaget med VVS-stödhylsor och en grövre slang. Jag hittar en ”12 mms” stödhylsa på Jula (Art.nr: 452256). Diametern på denna hylsa visar sig vara 10 mm och passar fint i Fiats hål.

IMG_3694.jpeg

Även lämplig slang på 10 mm finns på Jula för att leda bort vattnet till hjulhuset. Jag fäste hylsan i skölden med smältlim och tätar sedan underifrån med butyl. Slangen kommer att fästas på hylsan med slangklämma och buntband i karossen på insidan. Här syns den tätade hylsan sticka upp på undersidan av skölden.

IMG_3684.jpeg

Originalslangen mynnar bara rätt ut ovanför innerskärmen på vår bil, den är inte längre än cirka 55 cm. Nu valde jag valde att montera bort strålkastarna för att kunna styra dragningen av nya dränageslangen bättre, vilket även ger mycket bättre manöverutrymme när man skall montera tillbaka sköldarna och koppla på dränaget. En plastkåpa under strålkastaren måste bort, sen finns 2 st 10 mms bultar nedanför och en till på ovansidan av strålkastarhuset.

På insidan av de borttagna sköldarna ser jag nu en ganska torr remsa av butyl eller något som skulle ligga mot rutan, den pillas lätt bort med fingar och mjuka verktyg.

IMG_3670.jpeg
Resterna som sitter kvar penslar jag med Biltemas silikonborttagning (Artnr. 36-4839) som får sitta på i minst en timme, sedan går det ganska lätt att torka rent med en trasa. LItet isopropyalkohol från apoteket tog resten.

IMG_3678.jpeg
I skarven mellan sköldarna och även på vindrutan satt det skumgummilister som inte tätade alls så dessa åkte i soporna.

På Mekonomen köpte jag butylband (karosseritätning, artikelnummer: 40-390R68), skyddspappret som sitter på ena sidan av denna är mycket användbar. Jag hade även en tub med svart Bostik 1590 som aldrig användes, det sägs att vaxat papper kan hjälpa till att ”smeta ut” en sträng från dessa tuber.
 
Senast ändrad:

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Börja monteringen med passagerarsidan pga av överlappet i skarven. Kom ihåg alla slangar. Clipsen måste orienteras åt rätt håll för att fastna i de ovala hålen i karossen. Här syns dom nya vita clipsen samt nya butylen med skyddspappret på.

IMG_3686.jpeg

En dubbel sträng butyl satte jag mellan sköldarna i skarven, och en sträng på utsidan av skarven. Detta är förarsidans sköld med skarven som ligger på/över den andra sidans.

IMG_3688.jpeg

En till sträng på undersidan av skarven sattes på plats på passagerarsidan med hjälp av en remsa staniol, bara för att ha något att hålla i när den andra skölden monterades på.

IMG_3689.jpeg

Butyl gillar verkligen annan butyl. Om två strängar oavsiktligt möts är det rätt trixigt att skilja dom åt. Täckpappret på remsan från Mekonomen var guld värd när jag ville ”smeta ut” butylremsan innan montering.

De nya dränageslangarna gick lätt att dra ända ut till hjulhuset eller ”ner på backen” innanför innerskärmen, speciellt när strålkastarna var borta ur leken. Om mitt nya stödhylsedränage skulle fallera kan jag enkelt byta, eller fixa detta utan att behöva riva bort sköldarna, det räcker med att ta bort strålkastarna. Skulle jag mot förmodan vilja gå tillbaka till Fiats orginaldelar går det bra.

Eftersom läppen på mina sköldar från 2013 visade sig vara något deformerade även efter rengöring och montering valde jag att göra en extra tätning från utsidan.

IMG_3680.jpeg

Litet oskarp bild på utsidan av skarven med sin butylsträng.
.
IMG_3693.jpeg

Det fick bli en obruten remsa med eltejp längs hela rutan som jag får hålla koll på och byta med jämna mellanrum. Hade kanske kunnat undvika detta om jag köpt nya sköldar med fräschare gummi mot rutan, men det blev inte så. Jag lyckades i alla fall undvika silikon. Tätt vare här!
 
Senast ändrad:
Toppen