• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta tak mot list - Typ av material?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Då husbilen börjar bli lite till åren så tänkte jag om man skulle dra en sträng med något typ sillicon mellan taket och listen för att undvika att regnvatten kommer rakt motlisten och sedan rinner längs med karossen och ner på marken .
Det kanske börjar bli lite torrt i skarvarna .

Är det någon som lossat på aluminiumlisterna och tätat om helt och hållet ?

Jag tänkte även köpa liknande självhäftande list och sätta ca 5 cm från kantlisten så att regnvattnet rinner mot denna listen istället och ner på marken .

Det finns ju sådant på Jula fast men får ju måla den vit så den inte syns så bra .


Samt så är det skjutfönster på sidan och där är det en liten list som består av en massa borst och den börjar bli lite otät så man får in en massa onödigt vägljud .
Vart finns sådant att köpa ?
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Extra täta tak mot list vilken typ av material ?

Hej - inget svar på din direkta fråga men en kommentar om silicon!
Vi köpte i höstas en CI årsmodell 2001. Såg då att man tätat med silicon mellan markisen och taket och att siliconen höll på att ramla bort. Jag har även använt silicon utvändigt på huset och upptäckt att det inte klarar mer än några år innan det åldras.
Casco har en fogmassa; "Multibygg" som citat; "Elastisk fogmassa till in- och utvändig fogning omkring fönster och dörrar mm. Den klarar rörelser upp till 20% och har mycket bra väder- och åldringsegenskaper". Jag kommer att tätat markisen samt hytt mot bodel med Multibygg (finns i vitt, grått, svart och transparant. Finns på bla Coop Byggmarknad för 89kr 300ml patron). I duschen kör jag med silicon.
Alltså inte ett svar på din fråga om listerna men det är säkert flera inom HBK som kan säga hur det är med silicon ute och dess alternativ. Lycka till hälsar Hasse
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Extra täta tak mot list vilken typ av material ?

Hej, jag skulle iabsolut nte använda silicon. Köp istället sikaflex eller butylmassa.
Finns på bl-a Beijers byggmarknad m.fl
River ju min egen husbil och kan säga att dessa lister runt om ytterkanten på bodelen är tätade med ett otroligt klibbig grå och mycket långtrådig massa och denna massa har inte tätat överallt utan det var många små ytor utan denna tätmassa. Tyvärr så är det svårt att lossa dessa lister utan att skada dom men tar man god tid på sig så kan det nog gå
Lycka till // Bror
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Extra täta tak mot list vilken typ av material ?

Hej Bengt-Åke.
Jag skulle absolut rekomendera BUTYLGUMMI/MASSA.
Sikaflex är outstanding, men med i detta fallet ett problem. Det är nämligen ett enormt bra lim på samma gång, vilket kan försvåra en senare demontering av listen.
Lycka till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Extra täta tak mot list vilken typ av material ?

Med sikaflex eller Kürapop så trenger en ikke en ekstra list, rett rengjort der en skal tette og en fuktig finger etterpå så blir det en fin "list" som holder i 5 til 10 år uten mere problem. Bruk noe tape til å maskere langs skjøten så du får en pen overgang.
 

Crafter

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
14245
Medlemskap
2024
Sv: Extra täta tak mot list vilken typ av material ?

Jag köpte en -92:ans husbil i höstas som jag håller på att täta om helt och hållet. Jag tar bort alla lister, därför att det Butylgummi som använts har torkat och det finns både torrsprickor och ihåligheter i massan. Som ersättning använder jag Bostik 1590 på tub som fylls i skarven, sedan monterar jag en tätningsremsa på listen innan jag skruvar dit den på nytt. Materialet finns att köpa hos husvagnsfirmor eller som i mitt fall hos Dorotea Husvagnscenter. Lycka till:mh2:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Extra täta tak mot list vilken typ av material ?

a.nilsson 300. Finns det någon gummi eller plastlist som skall täta över skruvarna i aluminiumlisten. Var fick du tag i den. Vad är det för dimension.
Ha det
 

Crafter

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vilhelmina
HBK-Nr
14245
Medlemskap
2024
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Extra täta tak mot list vilken typ av material ?

Hej.
Jag som haft båt och även arbetar med fritidsbåtar måste ju starkt rekomendera som tidigare nämnt sikaflex.

detta används till teak däck, genomförningar uder vatten och andra tät arbeten..

mycket bra men svårt att få bort om man så önskar..

tänk bara på att vissa handlare i sverige tar 300:- för en sikaflex patron.. normalt borde den ligga på 80 - 100:- det e va den ligger på här i frankrike iaf..



MvH
Fredrik
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Extra täta tak mot list vilken typ av material ?

Varje husbils-/husvagnsmek säger samma sak:
Silikon får absolut inte användas någonstans i husbilen/husvagnen för det blir nästan alltid fuktskador.
Tyvärr använder flera husbils-/husvagnstillverkare silikon i produktionen. Det håller eventuellt fuktgaratitiden ut men inte mera.
Så fort fabriksfogningen har börjat släppa en aning eller en kort bit, ska man dra bort hela fogmassan och gör om hela fogen.
För exempelvis skarvar i duschutrymmet ska man använda Hymers Kürapop (artnr 1453901 och ev. primer HG81) eller Sikaflex 521 UV (UV ska inte gulna). Rengör skarven innan med SikaCleaner-205 för bästa resultat.
För att få en snygg fog ska man använda maskeringstejp på båda sidor om fogen.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Extra täta tak mot list vilken typ av material ?

Hej - inget svar på din direkta fråga men en kommentar om silicon!
Vi köpte i höstas en CI årsmodell 2001. Såg då att man tätat med silicon mellan markisen och taket och att siliconen höll på att ramla bort. Jag har även använt silicon utvändigt på huset och upptäckt att det inte klarar mer än några år innan det åldras.
Casco har en fogmassa; "Multibygg" som citat; "Elastisk fogmassa till in- och utvändig fogning omkring fönster och dörrar mm. Den klarar rörelser upp till 20% och har mycket bra väder- och åldringsegenskaper". Jag kommer att tätat markisen samt hytt mot bodel med Multibygg (finns i vitt, grått, svart och transparant. Finns på bla Coop Byggmarknad för 89kr 300ml patron). I duschen kör jag med silicon.
Alltså inte ett svar på din fråga om listerna men det är säkert flera inom HBK som kan säga hur det är med silicon ute och dess alternativ. Lycka till hälsar Hasse

Det här med att täta mellan markisen och taket kommer jag också att göra. Det rinner mycket vatten emellan när det regnar.:msn_stormy: :msn_umbrella:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Extra täta tak mot list vilken typ av material ?

Det här med att täta mellan markisen och taket kommer jag också att göra. Det rinner mycket vatten emellan när det regnar.:msn_stormy: :msn_umbrella:

Det finns speciella lister för ändamålet som man bara trycker på plats.

markis3.jpg
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Extratäta tak mot list vilken typ av material ?

jag andvänder runotex i jobbet, bra på plåt tak måste då även vara för husbilar,
 

BoViH

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28965
Medlemskap
2024
Sv: Extra täta tak mot list vilken typ av material ?



Det finns speciella lister för ändamålet som man bara trycker på plats.

Visa bilaga 11354

Se mer på min hemsida, klicka på min signatur så kommer du dit.
Hittar ingen länk att följa för list. Missar jag den? Kan du lägga ut den igen. Jag är intresserad av denna list.
Med vänlig hälsning, Bo Helmersson BoViH i HBK
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag är lite undrande på läckage ni skriver om här! samtidigt har ni premium-bilar, vet inte vad man skall tro om det,
jag är en gammal gubbe som har gort mitt men samtidigt gammal campare 45 år med husvagn och 10 år med husbil så jag lever på minnen,
vi brukar prata camping minnen jag och frugan men vi mins bara en gång vi har haft läckage på en vagn och det var en inportvagn som
hade som vi hade som stående långliggare på en camping men vi tätade inte den vi bytte bort den illa kvickt jag ber om ursäkt för att jag
skrev att det var en inport vagn men vi diskuterade hemma om vi skulle skriva det men vi kom fram till att sanningen är bäst det har vi
efter hela livet.

med Vhälsnig
Bertil&Margareth
 
Toppen