• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta på rätt sätt med butyl

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Bak på min husbil sitter en stege som är monterad med ett antal runda fästen i aluminium. Varje fäste sitter med 3 popnitar av vanlig typ. Jag har demonterat fästena då de glappade.
Fanns bristfälligt med butyl emellan.
Ingen tätning i popnithalen. Hur ska denna tätning göras på rätt sätt?
Mvh
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Använd inte butyl. Butyl är en ickehärdande massa som kryper hela sin livslängd & popniten fföljer inte med i den rörelsen. Välj en PU-massa typ Sikaflex eller TEC7. Fördelen med dessa är att dom inte bara tätar utan även limmar.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Gör som Bennsan föreslår, glöm inte att torka av m rödsprit innan!
Angående nitarna, beroende på hur splinten(centrum pinnen) gått av i niten så sätt lite Tec7/Sikaflex i splinthålen, så håller nitarna tätt!!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Använd inte butyl. Butyl är en ickehärdande massa som kryper hela sin livslängd & popniten fföljer inte med i den rörelsen. Välj en PU-massa typ Sikaflex eller TEC7. Fördelen med dessa är att dom inte bara tätar utan även limmar.
Läste lite om TEC7 och frågan är om den verkligen är så bra till en husbil?!

En husbil är nog att anse som "rörelsefog" hela den eller?

"TEC7 har begränsad vidhäftning på feta träslag, tryckimpregnerad trä, PP- och PE-plast, bitumen och silikon, och för rörelsesfogar runt dörrar och fönster rekommenderas en mjukare fogmassa som t.ex. XEALPRO."

Att Butyl är ickehärdande är egentligen själva poängen skulle jag vilja påstå eller har jag missat något?

Tec7 | Relekta

https://www.tec7.se/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files/Filer/TekniskNovatech/TEC7_info_SE.pdf
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Läste lite om TEC7 och frågan är om den verkligen är så bra till en husbil?!

En husbil är nog att anse som "rörelsefog" hela den eller?

"TEC7 har begränsad vidhäftning på feta träslag, tryckimpregnerad trä, PP- och PE-plast, bitumen och silikon, och för rörelsesfogar runt dörrar och fönster rekommenderas en mjukare fogmassa som t.ex. XEALPRO."

Att Butyl är ickehärdande är egentligen själva poängen skulle jag vilja påstå eller har jag missat något?

Tec7 | Relekta

https://www.tec7.se/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files/Filer/TekniskNovatech/TEC7_info_SE.pdf
Man gör ju naturligtvis som man vill men jag har använt TEC7 till detta med bra resultat. De rörelser som uppkommer är av den storleksordningen som TEC7 klarar. Alla fogar i bodelens kaross är ju tätade med TEC7-liknande fogmassa & detta fungerar ju utmärkt så varför skulle det vara sämre runt dörrar, fönster, takluckor etc.?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Man gör ju naturligtvis som man vill men jag har använt TEC7 till detta med bra resultat. De rörelser som uppkommer är av den storleksordningen som TEC7 klarar. Alla fogar i bodelens kaross är ju tätade med TEC7-liknande fogmassa & detta fungerar ju utmärkt så varför skulle det vara sämre runt dörrar, fönster, takluckor etc.?
Kanske pga att fönstren är gjorde i ett annat material och då rör sig sakerna med temperaturen olika.
Jag vet att tex min bil blir ca 10 mm(bodelens vägg) längre när solen ligger på
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Nedanstående reflexion är min personliga och vänder sig direkt till trådskaparen.
Första gången jag använde Molly-metoden var 1989.
Hmm, jag skulle nog vilja ha en stabilare sak på kaross-plåtens baksida,
än ett nithuvud.
Jag menar att stuk-huvudet på en pop-nit bakom en ganska tunn alu-plåt,
det ger inte mig en känsla av stabilitet att klättra på.
Glappet i fästena tyder nog på just det problemet, eller?
Så antingen nita om, plus det bästa limmet du kan hitta,
typ enl tidigare förslag. Limmet antas då ta lasten.
Eller skicka in minsta/kortaste Molly-pluggen M4 eller M5,
inkletad i PU-lim, där varje nit satt.
Nästa dag byt ut den galvade originalskruven till rostfritt
när du monterar plattorna med TEC7 eller Sikaflex.
Sen har du en bra och pålitlig stege, lycka till! :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Bak på min husbil sitter en stege som är monterad med ett antal runda fästen i aluminium. Varje fäste sitter med 3 popnitar av vanlig typ. Jag har demonterat fästena då de glappade.
Fanns bristfälligt med butyl emellan.
Ingen tätning i popnithalen. Hur ska denna tätning göras på rätt sätt?
Mvh
Hej

Måste verkligen fråga, menar du att stegen var fastsatt med popnit i karossen?

Rörande popnit och täta så skall man såklart använda popnitar som är täta typ de som man sätter plåtfasader och tak med, man behöver inte täta niten med tec7.
 
Toppen