• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tänker jag rätt?

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Inför vår vårresa till Tyskland funderar jag runt gasolförsörjningen och efter att ha läst otaliga inlägg/youtubes undrar jag om min slutsats stämmer med er andra.

# Jag tänker att jag påbörjar vår resa med en full PC10

# Jag tror att det är enklare att köpa en tysk P11 med en DIN/POL adapter än att försöka hitta någon som kan fylla på min svenska. Dessutom verkar många ha problem med adapter som passar tyska påfyllningsutrustning till svensk flaska(?)

# Skulle den Tyska flaskan ta slut så hittar jag "lätt" ett ställe att byta den i Tyskland(?) Lättare än att hitta någon som kan fylla den Svenska(?)

# Väl hemma i Svedala igen så kör jag slut på den tyska gasen och spar flaskan till nästa tur.

Tänker jag rätt här?

Tyskland verkar ha två system för flaskor, den med pant och den utan. Dock verkar det inte vara någon direkt prisskillnad(?) Man vet ju inte hur mycket gas som finns kvar innan man lämnar Tyskland så behovet att lämna tillbaka flaskan finns väl inte?

Tack på förhand :)

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Investera i en fast gasolflaska med utvändig fyllning, då behöver du inte fundera på gasolfyllning nåt mer, speciellt inte i Tyskland där du då fyller gasol på så gott som varje mack, Gör installationen i Sverige eller åk till Wynen gas i Tyskland.

haso

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2025
Tänkte och gjorde likadant men med en svensk och en fransk flaska 2022-2024.
Funkade bra.
Hittade dessutom en firma här i Sverige som kan fylla den franska, så den sitter nu kvar som ordinarie i bilen även efter Frankrike-resan.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Inför vår vårresa till Tyskland funderar jag runt gasolförsörjningen och efter att ha läst otaliga inlägg/youtubes undrar jag om min slutsats stämmer med er andra.

# Jag tänker att jag påbörjar vår resa med en full PC10

# Jag tror att det är enklare att köpa en tysk P11 med en DIN/POL adapter än att försöka hitta någon som kan fylla på min svenska. Dessutom verkar många ha problem med adapter som passar tyska påfyllningsutrustning till svensk flaska(?)

# Skulle den Tyska flaskan ta slut så hittar jag "lätt" ett ställe att byta den i Tyskland(?) Lättare än att hitta någon som kan fylla den Svenska(?)

# Väl hemma i Svedala igen så kör jag slut på den tyska gasen och spar flaskan till nästa tur.

Tänker jag rätt här?

Tyskland verkar ha två system för flaskor, den med pant och den utan. Dock verkar det inte vara någon direkt prisskillnad(?) Man vet ju inte hur mycket gas som finns kvar innan man lämnar Tyskland så behovet att lämna tillbaka flaskan finns väl inte?

Tack på förhand :)
Så har vi alltid gjort. Startade med svensk och köpte en tysk så snart jag kommit över gränsen. Adapter till den svenska slangen hade jag skaffat innan vi åkte. Snålade med den svenska så den skulle räcka att använda vid bytena av den tyska under hela resan.

Väl tillbaks i Sverige kopplar jag över till den svenska för att ha kvar i den tyska att starta nästa tysklandsresa med. Därmed har jag en full svensk att börja med när den tyska tar slut.

Så tänker jag.

Toppen