• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tänk på oss som arbetar på vägarna när ni är ute och kör!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
En liten uppmaning om att köra försiktigt när ni passerar ett vägarbete...
Filmen är bara ett utkast och ska göras om, kortas ned till hälften och klippas om, men ni får iallafall en liten förhandsvisning av en råkopia.

Arbetet utfördes igår på E6:an utanför Kungsbacka. Efter 5 timmars konstant arbete i trafiken, där bilar och långtradare dundrar förbi nån meter från en är man ganska mör i skallen vill jag lova....:wub:
Rubriken är väl kanske överdriven, men faktum är att det är mer än hälften av bilisterna körde alldeles för fort och för nära oss, så filmen ska mana till lite eftertanke...
Vi har också noterat att det är framförallt många utländska åkare som inte visar hänsyn. Tyvärr. Sen funderar man ju på hur många som är drogpåverkade bakom ratten av alla de tusentals fordon som passerade oss under dessa fem timmarna. Speciellt otäckt är det när man går med ryggen åt trafiken...

Eftersom vi spärrat av på en av de mest trafikerade vägarna i landet, och dessutom utförde ett mätningsarbete som måste fullföljas från start till slut utan avbryt kan vi inte bara ta rast när vi vi vill, utan det är bara att gilla läget och jobba på!:cool:

Såg en helintegrerad husbil med HBK-märke som jag vinkade åt, den var på väg norrut, som nog undrade varför jag vinkade...:spinny:, handen går ju upp automatiskt oavsett om man sitter i husbilen eller går på vägen...:)

/Ludde

https://vimeo.com/52136778

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tänk på oss som arbetar på vägarna när ni är ute och kör!

Titeln är inte alls överdriven. Det är tyvärr ett erkänt faktum att arbete på väg, särskilt motorväg, innebär en fot i graven. Jag tycker det är en bra skildring.

:-/<rister

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag håller fullständigt med krinil!
Men jag blir nyfiken... Vad är det ni mäter ut?
En ny ställplats? I så fall för nära motorvägen tycker jag. Störande trafik.
:D
Eller är det för tullstationer för sk trängselskatt till Kungsbacka.
:msn_cry::wall::msn_thumbdown::msn_thumbdown:
//W
PS
Jag tror det hade varit bättre att använda "autentiskt ljud" på långtradare som dundrar förbi än okänd musik?
Det hade gett mer inlevelse av fart och risk.
DS

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

B-Å, man vill ju liva upp det hela lite :D...vi brukar dessutom ha en rå men hjärtlig stämning i arbetslaget, ett måste när man ibland har ett påfrestande arbete...:cool:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Wizard, tyvärr har det autentiska ljudet blivit dåligt som du hör i början, slängde på lite musik istället, det är ju bara en råkopia än så länge.

Vi gör på uppdrag av Trafikverket en sättningsmätning mellan två avfarter där man misstänker att motorvägen har satt sig på grund av att det då och då är översvämning i området. Vi började med sättningsmätningen för kanske tio år sen, och Trafikverket har gjort ett antal åtgärder, bland annat har man grävt djupare diken och rensat alla dagvattenbrunnar.

Sättningsmätning innebär att man avväger höjden på ett antal fasta punkter (i det här fallet asfaltspikar) med ett finavvägningsinstrument, en digitallaser som arbetar med tiondelar av centimetrar.
En del av spikarna hade väghyveln kört väck, så de fick återutsättas med en GPS.
Vi går alltid två sträckor, fram och tillbaka för att säkerställa felkällor. På dessa sträckor hade vi ett avvikelsefel på fyra tiondelar, dvs en sträcka på 2 km.:cool:

Vägtullar hoppas jag att vi slipper i Halland, nu är ännu ett skäl för att man inte ska till Göteborg å göra....:twitcy:

/Ludde

F

F.d. 29841

Guest

hej B-Å
Din dator är kanske svart.
/Vidhem

C

cheetah1

Guest

Jag tar det alltid väldigt lugnt och visar hänsyn när jag ser folk som jobbar på vägen, det är självklart. Men kan du förklara varför det ibland är en fil avspärrad i en kilometer eller mer på motorvägen och nedtaget till 50 knyck, när det inte finns en levande själ, maskin eller redskap i närheten, fast det är mitt på en vardag? Då blir man lite grinig..

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja, ibland är det så att det är ett intermittent arbete, dvs man förflyttar sig hela tiden sakta framåt med vägarbetet. Vårt arbete är i princip alltid det. då är ju den första varningsskylten bara aktuell när arbetet påbörjats, sedan blir det allt längre mellan skylten och själva vägarbetet.
Sen är det otroligt mycket jobb med att spärra av en fil på motorvägen. Om det är prioriterat att ha gubbarna på annan plats en dag är det alltför kostsamt att riva och bygga upp avspärrningarna för bara några dagar. Då låter man det stå kvar.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jag tar det alltid väldigt lugnt och visar hänsyn när jag ser folk som jobbar på vägen, det är självklart. Men kan du förklara varför det ibland är en fil avspärrad i en kilometer eller mer på motorvägen och nedtaget till 50 knyck, när det inte finns en levande själ, maskin eller redskap i närheten, fast det är mitt på en vardag? Då blir man lite grinig..

Ta en sväng ner till Tysklands autobahn så får du känna på miltals med nedsatt fart vid arbeten å man ser inget pågående arbete.
Jag förstår att det kan kännas frustrerande ibland med fartbegränsning...om man har bråttom.
Men jag tycker att det i allmänhet fungerar bra. Kan vara nyttigt med lite lägre fart ibland... tänk på dieselpriset å dom som jobbar.
Sen till Ludde...
Tycker visst att ni skall ha vägtullar i Halland, men bara för att åka därifrån :D

Bosse

T

Teddi

Guest

enligt gällande regler i halland blir tull för ryska bilar väldigt kännbar:D rubeln är inte gångbar:D:D:D

Sen till Ludde...
Tycker visst att ni skall ha vägtullar i Halland, men bara för att åka därifrån :D

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

enligt gällande regler i halland blir tull för ryska bilar väldigt kännbar:D rubeln är inte gångbar:D:D:D

För 500rubel får man bara drygt en hundring svenska. Ja tror jag åker till Spanien istället.

Vi kanske syns i Alicante...:wink: skall ner å kolla vägarbeten...

Bosse

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Sen till Ludde...

Bosse

Grrrrr....muckar du gräl eller....:msn_angry:

Jag förstår att ni har komplex där uppe i fjollträsk, inget riktigt hav, bara en lättsaltad ankdamm....:twitcy:

/Ludde

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Grrrrr....muckar du gräl eller....:msn_angry:

Jag förstår att ni har komplex där uppe i fjollträsk, inget riktigt hav, bara en lättsaltad ankdamm....:twitcy:

/Ludde

Aah nu klarnade allt plötsligt... nu fårstår jag... varför det skall vara tullar vid utfarterna i Halland :D

å tänk på vad man gör i det blå skåpet... tänker på Borgholm å skördefesten;)

"Komplex kan vara sunda och hälsosamma orsaker som individen anpassar sig till genom kompenserande beteende.
Ibland är beteendet dock överkompenserande så till den grad att komplexet är ohälsosamt."

Se exemlet längst upp..."uppe i fjollträsk, ..."

Bosse Psykdoktor

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Ja, ibland är det så att det är ett intermittent arbete, dvs man förflyttar sig hela tiden sakta framåt med vägarbetet. Vårt arbete är i princip alltid det. då är ju den första varningsskylten bara aktuell när arbetet påbörjats, sedan blir det allt längre mellan skylten och själva vägarbetet.
Sen är det otroligt mycket jobb med att spärra av en fil på motorvägen. Om det är prioriterat att ha gubbarna på annan plats en dag är det alltför kostsamt att riva och bygga upp avspärrningarna för bara några dagar. Då låter man det stå kvar.

Att pyssla med mätningsarbeten på motorväg är absolut ingen lek, men är beredd att hålla med cheetah i sitt innlägg, man tappar lite respekten för skyltningen när den står uppställd flera dagar utan verksamhet och någon fysisk åverkan på vägbanan inte syns
så det känns ändå som en dålig investering när det gäller säkerheten att inte plocka
bort dessa tungskydd serpentiner gubbtavlor och vad det nu kan vara vid några dagars uppehåll, man får fort ovanor.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Skulle tro att när det gäller sådana här mätjobb så gör iallafall vi så att vi gör klart allt på en gång. Vi beställer TMA-fordon (fordon med fordonsmomterade påkörningsskydd) av trafikverket, som i sin tur beställer av PEAB. Vi brukar normalt sett ha 4 TMA-fordon som hela tiden följer arbetet, men den här gången hade något blivit fel och de hade bara två, vilket innebar att vi var relativt oskyddade. Vi blev tvungna att kona ut hela tiden framför oss, vilket dessutom är tidsödande och besvärligt. Och konorna är som sagt inget skydd alls ifall nån idiot inte fattar och kör igenom.

När vi är färdiga med jobbet är därmed också avspärrningarna borta.

Men jag håller med, visst är det irriterande när avspärrningar m.m. står kvar och ingen är där. Men försök att istället förstå varför, det är dessutom inte direkt riskfritt att plocka fram och plocka bort grejerna. När väl allt är uppe är det hyfsat skyddat att gå där o arbeta.

/Ludde

Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Lyfter på kepsen åt alla som jobbar på våra vägar...
Jag är oändligt tacksam att man vågar sig ut på vägarna för att jobba och hålla dem i skick.
Står man bredvid en motorväg så inser man vilka krafter som är i rörelse.
Tänker på asfaltläggare oxså som ofta jobbar i värmen när vi andra har semester.
Finns så mycket annat irriterande än lite avspärrningar...

Bosse

T

Teddi

Guest

samma här,,vägbyggarna ät till för oss ock där ska vi känna stor tacksamhet,ock varva ner,,

Aah nu klarnade allt plötsligt... nu fårstår jag... varför det skall vara tullar vid utfarterna i Halland :D

å tänk på vad man gör i det blå skåpet..skriver våran boo:p

ja har hört detta förut nånstans,,#blå skåpet#,svagt minne,,lite utanför ämnet också,, vi har ett skåp i husbilen,,där förvarar ja mina gamla balettskor,,dom går i blått,,på den tiden man kunde stå på tå,,kan de vara ett sånt skåp tro,,
nu passar ju inte dom så klart,,nu e de grisfötter som gäller,,
man får faktiskt vara glad om man får med sej klövarna när man sätter sej bakom ratten,,
ibland sopar man ju till alla pedaler på en gång,,

:D

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ni kan inte ana vad man hittar i vägrenen på motorvägen, alltså vad folk slänger ut genom bilrutan...:D Man undrar ju vad f-n folk gör i sina bilar när dom kör...:wub:

T

Teddi

Guest

den ##blåå# bilrutan:D:D

ja älskar dej ludde:D:D:D:D

Toppen