• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tänk på Hastigheten Vänner!!! - Husbil inblandad i svår olycka

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Tänk på Hastigheten Vänner!!!

Lämna aldrig bilen på en väg utan att ta på er varningsväst. Och kom i håg att sätta ut varningstriangel 150-200 m bakom bilen om ni är tvungna att stanna på vägen. Gå sedan över diket och ring därifrån efter hjälp. Dessa väger med mitträcke och utan vägren är dödsfällor.
Kör försiktigt så vi ses igen.
Lasse

Fredie W

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2025

Lämna aldrig bilen på en väg utan att ta på er varningsväst. Och kom i håg att sätta ut varningstriangel 150-200 m bakom bilen om ni är tvungna att stanna på vägen. Gå sedan över diket och ring därifrån efter hjälp. Dessa väger med mitträcke och utan vägren är dödsfällor.
Kör försiktigt så vi ses igen.
Lasse

Tyvärr ser man ofta att man ställer varningstriangeln 5-10 meter bakom fordonet, där gör den ingen nytta.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Husbil inblandad i svår olycka

Jo tragiskt men skall man byta däck på en 2-1 väg som det är 100km/h på så bör man ställa varningstriangeln långt bort och gärna en passagerare som vinkar ner farten.
Man behöver inte vara 2 som byter hjul.

Tragiskt är det iallafall.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Daniel hade ställt ut varnings triangel, enligt tidningen.
För korta avstånd å för höga hastigheter.
/Vidhem

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om jag förstått rätt var det en 1+2-fältsväg med wireräcken utan vägren, den absolut livsfarligaste vägtypen om man får problem, där skulle jag aldrig våga byta däck själv utan en bärgningsbil bakom mig.

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Får man punktering så är det assistans som gäller. (Assistans försäkring)
Har själv fåt motorhaveri i Spanien och att få ut varningstriangeln i vägen var nästa omöjligt på grund av hård trafik.
Tragiskt att en sådan olycka händer igen

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Polis borde tillkallats med tanke på den farliga placeringen innan däcksbytet. Nu är husbilsföraren ett offer för ett antal olyckliga omständigheter. Han gjorde nog vad han kunde.
/Åke

Han hade bilar utanför sig och hade ingenstans att ta vägen,
Kan även varit så att triangeln blåst omkull och det är inget ovanligt.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Det är då man behöver assistansförsäkring. Jag gör inga hjulbyten på snabba vägar. Även om man inte blir påkörd så lyfts bilen nästan av domkraften när en lastbil kör förbi i hög hastighet. Stor olycksrisk!

Tragiskt.

F

F.d. 55554

Guest

På med västen,
ut på vägrenen,
gå på den för att sätta ut triangeln,
ring efter hjälp!
Stanna på vägrenen.

PS
Köpte en "saftblandare" för 12v + förlängningskabel OM det skulle hända något!

Jojje

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vägtrafikförordningen.
Hastighet

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

F

F.d. 52919

Guest

På tal om reflex placering! Vi kom i mökret på en enkelfilig väg, jag såg en bil med reflexen fastsatt i bakluckan, rena turen att man inte hade möte med halvljuset på då hade vi . . .

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vägtrafikförordningen.
Hastighet

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.
Man får inte vara för snabb att döma! Tänk om han lyckats stanna och blivit påkörd bakifrån av en lastbil eller liknande och vållat en jätteolycka! Man kan vara vållande med eller utan skuld.
/Åke

Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Tänk på Hastigheten Vänner!!! - Husbil inblandad i svår olycka

Omständigheterna i denna olycka känner jag inte till mer än vad som framkommer i media och jag har därför ingen åsikt om eventuell skuld, jag känner djupt med samtliga anhöriga och inblandade.

Jag har däremot en del års erfarenhet av arbete på och vid väg och är av den bestämda åsikten att ingen varningstriangel eller skyddsväst kan rädda dig när de 1-2 procenten passerande bilarna kommer, 98 fordon av 100 saktar ner men inte 100.
Det finna alltid fordon som kör full fart in i vilket hinder eller grop som helst!
Det är bara skyddsbarriärer (tungt skydd) som kan rädda dig om du arbetar på väg och missar en sådan bil, man måste jobba en tid på/vid väg detta för att förstå hur illa det är.
Att räkna alla förare som lejda mördare är enda sättet att överleva för en vägarbetare, den som tvivlar kan prova ett jobba på väg ett år och se hur horribelt farligt det är.
Att byta däck efter en trafikerad väg är inget jag skulle ens fundera på och får bilen ett haveri så att den ej går att flytta måste man omedelbart lämna bilen och försöka varna samt ringa 112, ingen får sitta i en haverrad bil på trafikerad väg.

Det smäller inom kort tid oavsett om man har ute hundra varningstrianglar!

Jag har sett bilar i hög fart ta med en hel skyltvagn som är mångfalt större än en liten varningstriangel.
Det jag också funderar på är om alla vet hur långt man kan köra med ett totalt trasigt däck i låg fart?
Det är bara fälgen som skadas tills man når ett säkert ställe att byta däck på och en fälg är mycket billig, tänk om en olycka kan undvikas och bara kosta en fälg.

F

F.d. 17667

Guest

Betraktelse:

Många äro de som uttalar sig.... som om de var på platsen då olyckan inträffade.

Själv har jag bara media att luta mig mot... och då vet jag i alla fall en sak...
vad som än är sant... så finner jag den inte i media.

Många äro de som har synpunkter på och råd till dem som byter däck vid vägkanten... .
Få är de som har råd till bilister/husbilister som ska passera dem som är i färd med att byta däck vid vägkanten.

F

F.d. 29925

Guest

Har man inte en ren assistansförsäkring så går det alldeles förträffligt att använda bilens räddningsförsäkring för att ta sig från en farlig "haveriplats".

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Tänk inte bara på hastigheten utan tänk även på avståndet till framförvarande. När jag på stenåldern tog körkort sade man att avståndet till framförvarande skall vara lika mycket i meter som hastigheten i km.
Nu lär man sig tydligen att hålla kortare avstånd med bättre bromsar än tidigare. Åtminstånde min reaktiontid är längre nu än i 18-årsåldern så trotts bättre bromsar så är det lämpligt att hålla långt avstånd. Om man håller för kort avstånd så k an den framförvarande ha en lucka till vänster och slänga sig ut i, med jag kan och hinner inte undvika hindret.
Lasse

Toppen