• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tänk på det...

F

F.d. 50209

Guest
Reseplanering är ju kul att läsa, men är det så bra att skriva ut att, exempelvis, det datumet åker vi till Kroatien i tre veckor?? Bara att klicka på signaturen där namn och adress står, sen vet någon att det huset står tomt i tre veckor. Alla är ju inte så ärliga som vi andra, eller.....

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Tänk på det...

Det kräver dock att den tilltänkte tjuven först skall registrera sig som medlem och sedan sitta och lusläsa forumet, kolla medlemsregistret för att därpå ge sig ut på inbrottsturné. Det är ju bara medlemmar som har tilgång till matrikeln.

Antagligen är det i så fall lättare att se vilka husbilar som är på väg söderut under semesterperioden och sedan åka motsatt riktning och göra inbrott. Registreringsnumret ger ju lätt anvisning på adressen till ett förmodat tomt hus.

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Edit: Mikael han före mig..

Ja i så fall är det medlemmar i HBK som läser och gör inbrott....
Bara vi medlemmar som kommer åt det forumet
MEN alla kan ju bli medlemmar så jag förstår till fullo vad du menar

Dumt att bjuda in tjuven, men vi vill ju alla visa vart vi är på vår resa eller ska åka ..... så det är en svår balans

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Det är bara HBK Medlemmar som ser namn o adress och dessa finns ju även i Matrikel.

Betydligt enklare att kolla registreringsnummer på husbilen vid utfarter från Sverige än att bli medlem i HBK om man har oärliga avsikter.

F

F.d. 50209

Guest

Det var alltså bara en tanke som flög genom mitt huvud, och det är väl inte svårt för dem som vill, att bli medlemmar här? Jag menar bara att man ber grannar klippa gräset och ta in posten samtidigt som man skriver ut i cybervärlden att man är bortrest. Det behöver inte bli nån debatt kring detta, som sagt bara en tanke, :wideeyed:

Senast redigerad av en moderator:

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

:)
Ingen debatt vi bara svarar på ditt inlägg var inte det meningen ?

F

F.d. 50209

Guest

Gör som ni vill och ha de gött :spinny:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Bra tråd Arne! Det är alltid bättre att vara medveten och fundera kring det här i förväg. Du har haft kloka funderingar och redovisat en oro som du fick en hel del god respons på. Tycker det är jättebra. Det här lugnar många av oss! Tycker det är skönt när man känner oro och kan få den oron lugnad. :)

Krister N

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag spred i min bekantskapskret att vi skulle vara borta en fredag till söndag.
Vår hus blev länsat på fredag morgon/förmiddag.
(detta var på 90 talet)

Tillfällighet, kanske, kanske inte..........nu är jag förtegen om detaljerna i våra resplaner.

F

F.d. 3088

Guest

8000 användare (medlemmar), hur många av dessa har slängt sin gamla dator på återvinningen utan att förstöra disken? Mig veterligen brukar datorer från återvinningen dyka upp hos kriminella. Har man då haft rutan automatinloggning ikryssad till husbilsklubben får den kriminelle tillgång till sidan och kan läsa allting som där står.

Gurra

F

F.d. 29925

Guest

Säkert är väl att man har betydligt mer att berätta när man kommer tillbaka från en resa, och att hemmet är sig likt när man kommer hem tar man väl för givet.
:wink:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Reseplanering är ju kul att läsa, men är det så bra att skriva ut att, exempelvis, det datumet åker vi till Kroatien i tre veckor?? Bara att klicka på signaturen där namn och adress står, sen vet någon att det huset står tomt i tre veckor. Alla är ju inte så ärliga som vi andra, eller.....

Vi tänker precis som du, skriver aldrig vare sig på facebook, HBK eller andra medier att vi tänker resa bort två veckor. Även om risken är liten för ett oväntat besök p.g.a. detta så är det dumt att chansa.

T

Teddi

Guest

bland annat därför ville ja ha ett utlåtande från andra medlemmar i ett tidigare ämne,vi tittar till våra ägor ju mer vi är som är intresserade av detta,,men nu ligger detta på en sida som e högst inaktuell ock ja vill gärna ha lite feedback,skulle de visa sej att intresset är dåligt så e de inga som helst problem att acceptera detta,, men möjligheterna till resultat kan inte åstadkommas så länge tråden är i princip o förstående,så ja sitter här o väntar,, de enda som begärs är att de gårs igenom under dom förutsättningar som från början va tänkta att gälla,,ja har ett enkelt förslag men väntar på svar,, (ledig medlemsplats),,

F

F.d. 12358

Guest

Jag håller helt med om att man skall vara försiktig med att sprida information om att man skall resa bort annat än till grannar och folk man litar på.
Problemet är att vårt samhälle är så öppet som det är. Kriminella kan t ex titta på registreringsnummer vid färjelägen osv och sedan låta transportstyrelsen sms:a uppgifter om ägarens namn och adress. På eniro finns sedan karta och vägbeskrivning...

Så det går nog aldrig att helt gardera sig. Man får lägga värdefulla smycken och annat i bankfacket, och komplettera med en bra hemförsäkring, även om det aldrig täcker upp det reella återanskaffningsvärdet.

Förra veckan stals manöverpanel med tillhörande hydraulik samt rotator från vår skogstraktor. Traktorn syns från stora vägen, och någon tjuv på genomresa har väl spanat in kranen för att sedan återvända nattetid. Allt var ordentligt avmonterat, det tog säkert några timmar.
Men det hindrar mig inte från att åka på semesterresa. Kameraobjektiv osv får man väl gömma i skogen. Tar de sedan TV, dator och lite sprit så är det ändå världsliga grejor som man ändå byter relativt ofta.

Toppen