• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tändningslåset eller startmotorn

F

F.d. 15549

Guest
Jag har en Fiat Ducato 1,9Td -98
har problem ibland när jag ska starta den det bara knäpper till i startmotorn och inget händer. ( den har bråkat en tid men har man "jucklat" med nyckeln så har det funkat, tills nyligen då var jag tvungen att knacka på startmotorn)
det finns ström och slår jag på startmotorn samtidigt som vi vrider om startnyckeln så hoppar den igång.

nu till mina frågor:
är det startmotorn eller tändningslåset det är fel på?
hur ska jag göra för att kolla det?
om det är det tänningslåset går det att köpa ett på skroten, det som sitter i är ju kodat:confused:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tändningslåset eller startmotorn

Det är sannolikt startmotorn som krånglar. Eventuellt kan kolen till kollektorn var slut eller har de "hängt" sig. Rengör och byt ut kolen mot nya.

F

F.d. 15591

Guest

Jag hade samma problem.Kontaktade en bil-el,som tog bort nyckeln och ersatte den med en startknapp,sedan dess så har det funkat.(kan ju oxå vara startmotorn men det ser dom på bil-el)

Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag skulle satsa på startmotorn eftersom det funkar när du knackar på den. Antingen kolen, som Gunnar skriver, solonoiden som kärvar eller bendixdrevet som hänger sig.
Själva tändningslåset är inte kodat, det sitter en liten antenn vid låset som fångar upp signalen från transpondern i nyckeln.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

På vår Fiat så var det glappkontakt i kabelanslutningen på startmotorn.

Men det stora problemet blev att jag drog av skruven när jag skulle fixa glappkontakten. Troligen hade den varit rejält varm många gånger tack vare glappkontakten och den höga strömmen i anslutningen.

Toppen