• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändningen på kylskåpet

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Hej

Vi har ett litet bekymmer. Plötsligt en dag för några veckor sedan, så ville inte kylskåpet tända när vi försökte dra igång det på gasol. Det var bara helt tyst, inget tickande.

Vi plockade bort gallret på utsidan, blåste lite, och lyckades få igång det.

När vi sedan testade hemma, funkade det först perfekt. Men sen la det av igen.
Maken blåste rent med tryckluft och fick igång det. Men vid nästa försök, var det lika tyst igen. Ny blåsning, nästa test funkade, men senast var det tyst igen.:swoon:

Vad gör vi för fel? Blåser vi för lite? På fel ställe? Eller kan det vara något helt annat som är anledningen till att det inte vill tända?:confused::confused:

MVH
Karianne

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tändningen på kylskåpet

Om det är ett AES-skåp bör du börja med att kontrollera om det går på 12 volt när motorn går.
Det är rätt vanligt att det bildas oxider vid kylskåpsanslutningen i el-blocket som gör att manöverpanelen lyser men det finns ej tillräckligt med ström för att driva skåpet.

Har själv råkat ut för detta och har därför kopplat bort D+ från skåpet och kör enbart på gasol och 230 Volt. (efter rengöring av inkopplingen till el-blocket)

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Tändningen på kylskåpet

Om det er ett Thetford med AES og gass ikke fungerer... Mitt skap var kun ett år når det sluttet å fungere med gass.

Reiste til lokal Thetford forhander som fortalte at dette var helt normalt. Thetford har laget styringselektronikken på en slik måte at fukt og vann renner rett inn i styringselektronikken på baksiden av skapet. Det er nok med vannstøv fra kjøring, kondens og f.eks vask av husbil så kommer fukt inn via ventilasjonslukene og direkte på kabelinngangen på toppen av boksen, og ødelegger printplaten og komponenter.

En løsning, bytt hele el.boksen om den er blitt fuktig.

Toppen