• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tändning på-anslutning till USB uttag?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Är det någon som har ett bra tips om var jag kan koppla in ett USB-uttag till någon +15 (tändning på) anslutning i närheten av säkringsdosan på en Fiat årsmodell 11?
Ja har hittat 30 anslutningar (alltid strömförande).
Jag vill helst inte ta bort säkringsdosan, men det kanske finns något jag inte hittat.
Det fanns en bild på hur man kunde koppla in "något" i säkringsdosan på forumet för något år sedan, men jag hittar det inte.
Tacksam för tips.

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025
Sv: Tändning på-anslutning till USB uttag?

Varför inte dra kabel från befintligt cigarett uttag på bilen.
Ganska lätt komma åt sitter en skruv under gummibelägget där askkoppen står
Sen var det nog bara knäppa loss panelen om jag kommer ihåg rätt.
Jag bytte ut det ena uttaget med ett biltema usb uttag.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Tänk på att det ena uttaget är lite större än det andra, det är det som stickproppen till kompressorn i hjulreparationssetet passar i, så att du byter ut det andra om du byter.
Mvh/Roland

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jovisst, jag kan dra kablar från cigarettändaruttaget men trodde att det kanske fanns någon anslutning på närmare håll. USB-uttaget sitter på vänster sida om ratten och skall försörja navigator och dash camera.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Om du använder en sådan här:
Flatsäkringshållare med uttag, 2 st. - Säkringshållare Flatsäkrningshållare Flatsäkrningsadapter - Biltema
så kan du ta ström från cigarett tändarens säkring som sitter bakom luckan vid ditt vänstra knä när du sitter i förarstolen.
Alt. så letar du upp kabeln vid säkringsdosa och skarvar på.

Tack! En sådan får det bli. Det är minisäkringar till cig-uttaget men jag såg att det finns för dessa också. Hade jag vetat detta innan så hade jag sparat ett par timmar.
:swoon:
Det blir en tur till Biltema i dag.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

För information:
Biltemas "säkringstjuv" passar inte direkt i Fiats säkringsdosa. Först måste plasten mellan stiften avlägsnas, så jag fick ta fram "farbror Dremel" och skära bort plasten med en kapklinga.
untitled.jpg

Sedan var det inte helt enkelt att hitta jordning, Det är ju "plastaskit" överallt. Till slut lossade jag bulten till instrumentbrädans konsol, lite overkill kanske, men nu funkar det.
:)

Toppen