• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tändings problem Fiat Ducato 2.0 Bensin.

F

F.d. 5698

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2.0 Bensin
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: Dethleffs Globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Jag har problem med att bilen är ork lös samt baktänder vid körning.
Har bytt föredelar lock samt rotor + stift innan gick den bra.
Tycke att jag märke upp kablaget rätt innan jag plockade ner allt, nu har jag blivit osäker på tändings följden på fördelarn att jag satt kablarna fel.
Vet någon hur det ska sitta när allt fungerar rätt?
Vilken är cylinder 1? är det den mot remmarna? Då mina tänding kablar är märkta med 1-4 och 4'an är den kortaste mot rem-sidan.

Fiat Ducato 2.0 Bensin -89 Dethleffs globetrotter

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Tändfölden är 1 3 4 2. Cylinder 1 är bärmast växellådan. Fördelaren roterar medurs, vilket ju lätt kan kollas genom att knuffa bilen framåt med växeln i och utan fördelarlock.
F.ö. finns 2 liters motorn i två versioner 78 resp. 85 hk (170B och 170C).
// Göte J

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej

1:an är den som sitter längst fram på motorn d.v.s vid remskivorna. 4:e cylindern är då självklart den längst bak. Har en 2.0 själv men kan inte svära 100 på tändföljden då jag inte kollat men det absolut vanligaste på 4 cyl motorer är 1-3-4-2.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ja Ettan ränas från växellådssidan. Allt om motorn har jag läst i en tysk verkstadshandbok som jag har! Tilläggas kan ju att det finns ett hack i remskivan och en liten plåt fastsatt på kåpan innanför med en markering för tändläget. Man måste dock ha stroboskoplampa för tändinställning eftersom det är ett brytarlöst tändsystem (läs : magnetavkänning i fördelaren).
// Göte J

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag får visst göra en pudel. När jag tog fram boken och läste om tändinställningen så står det tändföljd 1 3 4 2 men inte var man börjar, det hämtade jag från dragning av topplocksultarna ! På mina Renaulter räknar dom från växellådssidan.
MEN om du bara vet var den korta tändkabeln satt i fördelarlocket- räkna 1 3 4 2 därifrån, då blir det rätt!
// Göte J

Toppen