• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Symbol för solcellsladdning

M

Mikael R

Guest
Har sökt runt på forumet och hittat en del, men saknar tydligen någonting för att få sol symbolen på DT220 panelen att lysa.
Jag köpte en regulator LR1218 som jag kopplade till Ebl 220-4.
Hittade en kod här på forumet som gör att jag kommer in i menyn på DT220 panelen.
Knappar mej fram till solsymbolen som ligger i off läge och byter till on läget.
Efter att jag går ur och tittar i menyn igen, så ligger den fortfarande i off läget.
Vad gör jag för fel, eller vad är felet?
Regulator och solpanel verkar vara ok efter mätning, men tycks inte ladda batterierna.
Har mätt fram till EBL:en från regulator, och solcellen ger ström.
Måste symbolen synas i DT 220 displayen för att det ska fungera?
Tidigare regulator gick direkt till batteri, men jag vill inte ha det så utan vill köra genom Ebl:en och få laddsymbol på DT220 panelen.
Finns det någon där ute som har erfarenhet av detta och kan guida rätt???:spinny:

M

Mikael R

Guest
Sv: Symbol för solcellsladdning

Tack BerntMgn.
Har gjort som det står och kan ändra symbolen.
Men den vill inte stanna kvar i valt läge on.
När jag tittar i menyn nästa gång så är symbolen i läge off igen?????
Har testat olika koder, men har en som fungerar, och jag kommer in i ändringsläget enligt instruktionen.
Med vänlig hälsning Micke

M

Mikael R

Guest

Ska göra det. Men det lustiga är att jag iaf kommer in i systemet. Med andra koder kommer jag ej in.
Kan kanske vara så att det inte går signal från ebl:en och då går det antagligen inte att välja något som panelen inte tror finns? Eller går det att lägga in alla tillbehör trotts att man ej har dom?:rolleyes:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Visning av solarsymbolet er normalt styrt av en 3dje leder fra regulator til elblokk, denne går høy når det er ladning fra solen. Med regulatorer som og lader bilbatteri kan det og være en ledning nr 4 for dette.

M

Mikael R

Guest

Tack Knut.
Har själv kopplat in regulatorn enligt beskrivning, och jag vet att det i vilket fall är tre ledningar.
Den lilla från regulatorn till ebl:en är för den signalen är jag säker på.
Mvh Micke

M

Mikael R

Guest

Felet hittat och avhjälpt.
Kablarna i det färdiga kontaktstycket var skiftade bodel-bildel.
Ändrade efter att jag tittat på beskrivning och färgmärkning på kablarna.
Nu syns solsymbolen och laddningen i min panel DT220.
Så koden som man även börjat tvivla på var rätt, det var bara signalen från EBL:en som låg fel.
Va glad man blir när saker fungerar som man vill.
Tack för hjälpen som ibland behövs för att tänka i andra banor.:D

Toppen