• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sygic

F

F.d. 22252

Guest
Jag hittade en apk fil för sygic och laddade ner sverigekartan på telefon och surfplatta, verkar fungera bra. Det jag saknat på Igo är ju att de tog bort 3d visningen och har bara helikopter perspektiv nu.
Sygic ser ju väldigt bra ut man får vägen framför sej som det ska vara enligt mitt huvud. Sen har de lagt till headsup display man ska alltså se skärmen spegla sej i vindrutan får testa sen -11gr ute nu plötsligt. En annan kul grej som funnits på gamla gps av ett tyskt märke, blev ingen succe då. Man kan genom att använda kameran se genom kartan och få den riktiga vägen via kameran och kartan ihop. Gäller ju att kameran sitter rätt intressant sak att testa blir ju lite knepigt för huvudet eller också lättare. Kanske det finns någon inbyggd intelligens som parar bilden med kartan annars blir det bara konstigt.
Om jag fattat licensen rätt så kan man prova en vecka men vad som händer sen vet jag inte, den jag laddat ner är ifrån somras jag avskyr att vara Beta testare. Verkar hitills inte vara så buggig med installation som Igo men på google play så fanns det en hel del kritik att appen var ute och cyklade men de nya kartorna kanske fixar allt.
Känns lite som att det är dags att lämna Igo eftersom det inte finns något stöd för den med andra filer.
Med sygic kan jag ju få med alla filer från HBK inlagd så livet blir ju mycket lättare.
Hade ju sygic på min resa till kroatien men den fanns ju inte för android då egentligen men de hade en som var gjord för israel som fungerade på android , så jag tog den raderade allt onödigt och fick in kartor det fungerade lite halvdant men hjälpte mej fram och tillbaka till KRK. Största problemet var att den klarade inte långa rutter så man fick stanna efter ett antal mil och lägga in en ny rutt. Sen blev ju uppdateringen väldigt dålig så t.o. m. Knarrevik övergav den.
Ska bli roligt med något nytt som förhoppningsfullt fungerar som det ska och inte som Jojje ibland råkade ut för på den gamla.
 
F

F.d. 22252

Guest
Optimismen var nog förutfattad beträffande sygic försökte få in BoErs fil med ställplatser blev bara ett felmeddelande. Lade upp en rutt på andra sidan norrköping och den skickade ut mej på motorvägen en stor om väg runt hela Norrköping minst dubbelt så långt och en väg jag aldrig åker, inget annat gps varken maps Igo eller annat har föreslagit den vägen och den var inställd på snabbaste vägen. Tetade snabbaste vägen till Linköping och det var en omväg på en mil, brukar testa det på gps och de som visar på en omväg på en mil är inte bra omöjligt att köra in det även om gps säjer att det skiljer bara 5 minuter men då är det i vart fall ändå inte snabbast. Med husbil kan man ändå inte tjäna mycket på motorvägen eftersom 110km blir väldigt dyrt att köra.
Någon som har några tips på något riktigt bra?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Optimismen var nog förutfattad beträffande sygic försökte få in BoErs fil med ställplatser blev bara ett felmeddelande. Lade upp en rutt på andra sidan norrköping och den skickade ut mej på motorvägen en stor om väg runt hela Norrköping minst dubbelt så långt och en väg jag aldrig åker, inget annat gps varken maps Igo eller annat har föreslagit den vägen och den var inställd på snabbaste vägen. Tetade snabbaste vägen till Linköping och det var en omväg på en mil, brukar testa det på gps och de som visar på en omväg på en mil är inte bra omöjligt att köra in det även om gps säjer att det skiljer bara 5 minuter men då är det i vart fall ändå inte snabbast. Med husbil kan man ändå inte tjäna mycket på motorvägen eftersom 110km blir väldigt dyrt att köra.
Någon som har några tips på något riktigt bra?
Har du betald version eller kör du gratis? Kör du gratis då får du inte allt som man får om man betalar livstid licens för lite pengar
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Optimismen var nog förutfattad beträffande sygic försökte få in BoErs fil med ställplatser blev bara ett felmeddelande. Lade upp en rutt på andra sidan norrköping och den skickade ut mej på motorvägen en stor om väg runt hela Norrköping minst dubbelt så långt och en väg jag aldrig åker, inget annat gps varken maps Igo eller annat har föreslagit den vägen och den var inställd på snabbaste vägen. Tetade snabbaste vägen till Linköping och det var en omväg på en mil, brukar testa det på gps och de som visar på en omväg på en mil är inte bra omöjligt att köra in det även om gps säjer att det skiljer bara 5 minuter men då är det i vart fall ändå inte snabbast. Med husbil kan man ändå inte tjäna mycket på motorvägen eftersom 110km blir väldigt dyrt att köra.
Någon som har några tips på något riktigt bra?
Mitt bästa är en co-driver med kartbok i knät och vetorätt. Allt annat har kommit till korta. Åtminstone vid landsvägskörning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nej den är inte betald än, jag får tre förslag på vägar det ska finnas en testversion som fungerar en vecka man får datum när man tittar på licens. Annars verkar allt fungera utom HBK platser men man kan ju gå ut på nätet och den länka till sygic.
Tidigare har jag använt datorn sen maps sen letat upp ställplatsen i IGO och lagt en rutt dit, att hitta rätt plats i igo har varit besvärligt. Jag vill ju ha lite olika val så man får göra om det hela flera gånger och bokmärka. Tar för lång tid så därför vill jag ha något som fungerar direkt och slippa att bara ha helikopterperspektiv för i rondeller har det blivit ett extravarv ibland.
Fast jag ska nog kolla lite på copilote också, det är ju sånt man kan hålla på med så allt är klart till att resa om och när det blir. Är lite oroad över flera dåliga recensioner på google play som verkar stämma. Blir lätt ett antal mil när man kör på vägar utomlands man inte känner till.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Inga större problem med co pilot å Sygic för bägge kan i bland visa lite fel men de fungerar annars mycket bra på Samsung platta
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har väldigt svårt att acceptera att ett gps program ska visa mej fel och där har Igo sin absoluta styrka som det verkar efter att ha forskat lite. Varför kan man inte få något som är bra på allt? Hur svårt kan det vara. TomTom kartor är ju lika men det blir fel ändå beroende på app Igo gör nästan aldrig fel men sygic direkt via lite test. Om maps var ett riktigt fullvärdigt navigeringsprogram och de byter ut den där aggressiva kvinnorösten så hade den varit bäst.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag har väldigt svårt att acceptera att ett gps program ska visa mej fel och där har Igo sin absoluta styrka som det verkar efter att ha forskat lite. Varför kan man inte få något som är bra på allt? Hur svårt kan det vara. TomTom kartor är ju lika men det blir fel ändå beroende på app Igo gör nästan aldrig fel men sygic direkt via lite test. Om maps var ett riktigt fullvärdigt navigeringsprogram och de byter ut den där aggressiva kvinnorösten så hade den varit bäst.
Fel å fel men oftast är det fel på användaren och inställningar som denne har gjort ..pratar av egen erfarenhet ,skall man ha kort sträcka på IGO då gäller det att ha is i magen för till sist hamnar man på en åker och inte farbart väg.Har hänt mig nyligen (september) i norra Tyskland ,när IGO ville att jag skulle svänga dit ..aldrig i livet sa jag och kollade på inställningen och där var den kortaste vägen inställd.Det var bara att ändra och då visade den farbara vägar igen.Så kort väg men lång tid att komma från A till B indikerar att något blir galet i alla fall om man åker husbil !
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Navigatorn kan vara smartare än man förstår ibland
Körde ut från en camping i Tyskland och skulle vidare på autobahn. Följde bara instruktionerna utan att se vart vi körde, plötsligt var vi på väg in till ett sågverk. Fortsatte att köra för att hitta någonstans att vända. Vägen gig igenom sågverket och in på en bensinmack vid motorvägen och plötsligt kom vi rätt
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är inte lätt att vara navigator, de skulle helst vara tankeläsare också. Ex: hemma har vi grusväg åt två håll för att komma ut på samma större led. Sygic väljer alltid den 5 km längre vägen. Varför frågade jag mig. Jo, den är inställd att undvika grusvägar och den kortare vägen har grus ca en km längre, alltså väljer Sygic den längre vägen. Logiskt? Ja, men kunde den läsa tankar vore det annorlunda.
:spinny:
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag brukar nästan alltid välja den enklaste vägen och sen testar jag den snabbaste om det inte skiljer mycket blir det alltid den enklaste. Kortaste vägen kan vara lite farlig att använda om man inte känner trakten. Testar med husvagn också. Tar tid att kolla alla vägar men då kanske man spar en massa tid och problem på vägen.
Om man bara har en vanlig version av gps prova att använda husvagnsläget då borde man inte komma in på cykelbanor och kostigar i alla fall. Testade sygic med lite olika inställningar men den ändrade inte rutten fast jag tog bort motorväg som tillval, man måste förmodligen börja från början och lägga upp en rutt för att den ska fatta. Tiden för appen har kanske gått ut nu tror det bara var 7 dagar. Men vägvalet gör mej väldigt tveksam tror inte det blir något köp. Ska testa copilote efter att ha läst lite på HBK sidor om bästa appen.
Sitter jag hemma har jag en återvändsgata utanför och ibland får jag meddelande om att köra den och ibland att köra det andra hållet, har märkt att det beror på hur jag håller i mobilen eller surfplattan när jag tar ut en rutt.
Märkligt nog är det ingen av de olika navigatorerna som känner till att det är en återvändsgata så där kan man hamna fel. och förmodligen på många andra ställen också.
Har för mej att de flesta problemen med gps uppkommer på mindre vägar Sygic bråkade en del i somras och ledde in mej på en liten väg där man inte kunde mötas men jag satt ju personbilen så inga problem hade väl ställt gps fel.
Men jämfört med att köra ensam med papperskarta ensam med kort minne är det ju fantastiskt med gps. Det jag inte lyckats med är att på stora plattan använda maps satellitkarta under körning det skulle ibland vara en hjälp.
När jag ska till ett okänt ställe har jag suttit med maps i förväg och låtit gubben springa på vägen då har man i förväg sett precis hur det ser ut och ibland kunnat läsa skyltar som förbjuden parkering osv. Tänk om man kunnat ha maps med gubben inlagd så man fick samma vy som kamerabilarna vad bra det skulle vara som gps men det kommer nog det är nog framtiden eller såna där glasögon som finns för att flyga drönare där man både kan se genom drönarens kamera samtidigt som man ser drönaren från utsidan.
 
Toppen