• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sygic head up display

F

F.d. 53081

Guest
Fick just ett mail från Sygic att man kan köpa till head up display. Nån som har erfarenhet av det? Är det nåt att ha?

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Sygic head up display

Hej Rolf, om jag fattat det rätt så fungerar heads-up utan någon extra pryl som tex Garmin HUD. Det ser jag som en fördel.

Sygic skriver så här:
Head-up display
Navigation projected directly
onto your windshield without
additional accessories or devices

Nyfikenheten tog över och halva priset för sygic den här helgen gör att jag nu håller på och micklar med det här.
Det får helt enkelt visa sig om det är nåt att ha. :)

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

4,49 euro kostar tillägget för heads up till sygic,, jag tror jag slår till.
Funkar det så är det bra, är det värdelöst förlorar jag några tior.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Var hittar du köpet för halva priset? Hittar det inte i appen, men är en ovan användare...

F

F.d. 14324

Guest

Jag såg att du hittad svaret Kenjon, ovan användare... inte lika ovan som mig! :D

Sygic heads up, jag läser i appen: At night, navigation info is projected directly into your line of sight.... mm.
Alltså fungerar den nog bara som den ska när det är mörkt ute. (min tolkning utan praktisk erfarenhet)
Men, vi bor i sverige och det är mörkt nästan jämt på vintern, visst,, det är någon ljuspunkt mitt på dagen.

Men jag köper den ändå, jag kör bil när det är mörkt så jag är beredd att ge den ett försök. Återkommer med mina synpunkter när jag fått igång det och provkört med det.

mvh jocke

carina jk

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9061
Medlemskap
2024

När du har testat HUD får du gärna skriva en beskrivning hur du fick igång den :) Vi har försökt men........
Hälsningar Christer och Carina
Vi fick igång den men har inte testat den i bilen än.

Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024

Starta sygic sim vanligt. Tryck mitt i nederkant på displayen på hastigheten som står där och i ett av fälten som dyker upp står det HUD. Måste vara med liggande bild.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024

Starta sygic som vanligt. Tryck mitt i nederkant på displayen på hastigheten som står där och i ett av fälten som dyker upp står det HUD. Måste vara med liggande bild.

F

F.d. 14324

Guest

Okej, lyckades ni med installationen av heads up?
Gjorde ni det så kan nog den här sidan vara en bra början: HEAD UP DISPLAY - How to use & How to buy : Sygic Support

Film 1 om hur man köper den: Sygic - Head-up Display - how to buy it - YouTube
Film 2 om hur man startar HUD: Sygic - Head-up Display - how to use / activate it (troubleshooting) - YouTube

Jag har inte lärt mig så mycket om sygic ännu men jag lyckades få igång heads up och jag har testat det lite nu.
Det heads up gör är att helt enkelt ändrar bilden på telefonens skärm, vänder den upp o ner och gör den spegelvänd.
Krångligare än så har de inte gjort det och min test i dagsljus visar vad jag trodde, fungerar inte bra.
Min test i mörker visar att det fungerar men tyvärr blir det två reflektioner i framrutan, de gröna pilarna reflekteras både på in och utsidan av rutan. Men vad får man för 38Kr tänker jag, hade jag betalat tusenlappar för det här så hade jag varit lite besviken. Nu ser jag det som en kul grej som man kan ha användning för.

Det är bara att fråga på om det inte funkar, jag är långt ifrån expert på både sygic eller smartphone men jag svarar på det jag vet. :)

carina jk

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9061
Medlemskap
2024

Tack! Vi får ut och testa den någon kväll. Det har verkligen varit ett bra erbjudande i helgen så vi fick passa på att köpa :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så här ser Garmins HUD ut, antagligen liknande Sygics?

082113Conti-HUD.jpg

Garmin_HUD.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest

Jag har fått intrycket av att garmin hud är en betydligt mer utvecklad grej och på de bilder jag ser av den med en bildsökning på google så verkar det som den har ett eget glas som kan användas som spegel.

Sygics metod är att spegelvända bilden av det som visas på skärmen och låta bilrutan reflektera skärmen är nog inte det mest optimala, men 40Kr är det värt även om det bara fungerar vid mörkerkörning.

Jag ska filma en biltur i dagsljus också.

mvh jocke

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Du har rätt Sjöberg!

Jag trodde att Sygic hittat på något liknande som Garmins produkt.
Den kanske kommer?

F

F.d. 14324

Guest

Nej, det är inte riktigt samma sak som garmins hud, sygic har bara vänt om bilden som visas på skärmen, sen slänger man upp telefonen på instrumentbrädan och bilden reflekteras i rutan.
Det vinner på sin enkelhet tycker jag, billig och fungerar hyfsat utan hållare, men det är nog inte den här tekniken de har i stridsflygplan. ;)

mvh jocke

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Det är speciella vindrutor till Head-Up-Displayer. Väldigt noga med monteringen vid byte av vindruta. Minsta lilla fel och det blir suddigt. Jag tror tyvärr att det aldrig går att få en bra bild, i synnerhet inte under dagsljus i en vanlig ruta. Hälsningar Göran Hellman

Toppen