• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Swemester/Hemester

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Blir lite störd på att vi som stannar i Sverige tydligen inte har semester utan någon sorts mindre väderfull ledighet. Semester kan tydligen bara firas utomlands.
Så olika man kan tolka nya ord.

Själv som har arbetat en hel del med svensk turism, jag välkomnar de nya orden Hemester, Swemester och staycation. För mig är det förutom lite larviga utländska ord, även något som ger hemmasemestern lite mera status, lite finare helt enkelt...

Välkomnar vårt eget ökade intresse för vårt eget fina turistland, som är så varierat, att det finns något för var och en i vårt avlånga land.

Eftersom jag scannar våra svenska kommuner och deras turistorganisationer, för att lägga ut som tips här, är jag imponerad hur utbudet har ökat och framförallt förädlats sedan 80-talet då jag själv var aktiv inom den svenska turimen.

Sverige är fantastiskt.

Tommy

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Visst kan det vara så men när hemester lanserades i media var det i pandemin och framställdes som en ersättning för en riktig semester utomlands. Vi var tvungna att stanna hemma. Inte lika bra.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Ja det är intressant hur olika vi kan tolka det.
Jag ser det lite som att vi nästan varit tvingade till att äta hemgjord Äppelpaj med riktig vaniljsås som efterrätt efter en måltid med hemlagat mos och hemgjord lingonsylt. Kanske var det även hemrullade köttbullar till från färs köpt av grannen?

Inte direkt fy skam. Kanske kom måltiden till enbart för att pulvermoset och det andra var slut i affären men jag ser det knappast som ett nerköp :)

Toppen