• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

svt nyheter

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: svt nyheter

Någon som blir rik på smuggelraketer i stället, får nog börja i andra ändan för att slippa detta.
Villka poliser ingriper när det är ett 30 tal som skjuter raketerna oftast är det ju bara 2-4 poliser.

Senast ändrad:

kjelka

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025

Malmöpolisen har varit smart och filmat händelserna på Möllevångstorget
och har identifierat ett antal som sköt raketer mot människor bilar och
husfasader. Några kommer säkert att någon form av straff.

ThomasA

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025

Som sagt tidigare i tråden, det är inte raketerna som är problemet. Om våra politiker fokuserade på grundproblemet, skulle vi få ett bättre samhälle. Jag blir lite trött ibland på att bara sätta plåster på effekterna. Lös grundproblemet i stället.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Som sagt tidigare i tråden, det är inte raketerna som är problemet. Om våra politiker fokuserade på grundproblemet, skulle vi få ett bättre samhälle. Jag blir lite trött ibland på att bara sätta plåster på effekterna. Lös grundproblemet i stället.

Skulle vara intressant om du vill dela med dig av vilken lösning du har på "grundproblemet".

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Vad blir nästa steg ?? Förbjuda stenar av en viss storlek för dom används för att kastas på b l a blåljuspersonal , polis mm ????????

Om det skulle behövas JA , vem i detta land försvarar attackerna på ambulans, räddningspersonal och polis ?
Det är ju dom som håller detta land vid liv.

R

Rolfevert

Guest

Att argumentera mot förslag på lagstifta om begränsning av det numera vansinniga skjutandet runt nyår är bedrövligt att läsa eller höra!
Ungefär lika omoget som att argumentera mot lagförslag om användning av mobiltelefonering när man kör med motivet att en sådan lag ändå inte efterlevs.
Låt gärna denna typ av diskussioner upphöra i vårt forum.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Under Markisen får det väl diskuteras det mesta va ?? Är det inte det som är tanken med denna avdelning så rätta mig om jag har fel.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Att argumentera mot förslag på lagstifta om begränsning av det numera vansinniga skjutandet runt nyår är bedrövligt att läsa eller höra!
Ungefär lika omoget som att argumentera mot lagförslag om användning av mobiltelefonering när man kör med motivet att en sådan lag ändå inte efterlevs.
Låt gärna denna typ av diskussioner upphöra i vårt forum.

Det är den stora massan som får göra det!
Regeringskansliet har 70000kr/mån och struntar totalt i verkligheten bara därför

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Med tanke på vilka som enligt gängse tidningar och informations kanaler som utför raket atacker bla.
för att vara totalt PK inkorrekt så får jag nog säga efter att själv ha varit invandrare i USA Sverige Frankrike och delvis Tyskland jobbat i bla Tunisien är vår krav på de som kommer hit totalt naiva. Därför ser det ut som det gör och det kommer inte att bli bättre! Vi måste ställa krav på de som kommer. När jag var i tredje klass i USA efter tre månader så räckte jag upp handen och sa att jag behövde gå på toa. Fröken svarade med "We speak English here sitt down" . När jag kom tillbaka till Sverige så kunde jag inte prata svenska men förstod lite. Kom i en skola och fick 0 hjälp annat än lär dig svenska NU. I Frankrike var det så att antingen pratade man franska eller också fanns man inte.
Försök bygga en kyrka i Saudi eller Egyptien eller Iran. Undrar hur länge man lever då?

Detta är verkligheter som vi defacto måste förhålla oss till och inte tro på vår egna blå bubbla.

OBS

Jag är absolut ICKE rasist utan snarare säger jag att alla som kommer hit och vill leva efter våra värderingar och betala skatt är mer än välkomna. Vi behöver dom men det finns en realitet oxså.

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Raketer till nyår och påsk har vi haft så länge jag kommer ihåg, alltid en del problem, hundar mm men inte som nu, Allmänfarlig vårdslöshet, Fara för annans liv mm lagrum finns, men vi kan inte begära att våra politiker skall lösa en polisiär uppgift.
Ett politiskt förbud mot en lång tradition är det väl bara några hundägare med nervösa hundar som förespråkar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Her i NSW i Australia er det totalforbud mot fyrverkeri om en ikke har skaffet lisens for det. Lisens krever diverse sertifikatet pluss godkjennelse fra kommun og brannvesen.

Ulovlig fyrverkeri bøtes med $20 000 pluss tiltale og eventuelle erstatninger om det oppstår skade.

F

F.d. 51015

Guest

Som jag uppfattat det hela så är det fyrverkeri branschen själva som föreslår begränsningar i utbudet... vad som ska säljas och när det ska få säljas... och att de vill ha stöd av lagstiftarna för att undvika sned konkurrens från illojala säljare. Skälen de anger, enligt vad jag kunnat läsa i media, är attackerna mot uniformsyrken mfl och de skador de sett orsakas av sina produkter samt nedgången i skador iakttagna i Norge där partiellt förbud införts.

Vad har då föregått detta ställningstagande från fyrverkeri branschen...?

Jo en i media framförd massiv folklig protest mot i princip allt vad fyrverkerier innebär.

Min slutsats: Branschen har i rädsla av ett totalförbud kommit med egna förslag, men observera att de vill fortsatt tillverka och sälja produkter. De vill med sitt förslag stämma i bäcken och fortsätta tjäna pengar på sina produkter. De vill m a o inte ha totalförbud... som många ger uttyck för vilja ha (bland annat jag).
Det kommer fortsätta att smälla... även om branschens förslag går igenom.... och alla blev lurade av deras snabba "stämma i bäcken" förslag.

Har jag fel i min iakttagelse eller finns det andra tolkningar... oavsett vad man nu tycker om förbud eller inte?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

På den tid "det begav sig" och då inte veckopengen räckte till inhandlande av
fyrverkerier så räckte pengarna till en burk Klorex (Natriumklorat).
Socker hade morsan och med det tillsammans med Klorex i rätt proportion gjorde vi bomber som en fyrverkeritillverkare aldrig skulle våga göra.
En sådan var nära (5 mm) från att göra kompisen enögd.
Klorex finns inte att köpa idag, men det finns andra, och mycket farligare preparat, att köpa i livsmedelshandel och färgaffärer som rätt blandat är absolut livsfarliga.
Förbjuds fyrverkerier finns risk att ungdomarna börjar experimentera själva. Alla recept finns en knapptryckning bort på Internet.

OBS därmed försvarar jag inte dessa idioter som riktar raketer o.d. mot folk och egendom. T.e.x den stolle i Malmö som gick omkring med en bombtårta i nävarna och skickade raketer mot folk.
Vi får hoppas att Polisen (om de har tid) sätter dit idioterna för allmänfarlig vårdslöshet, eller, ännu hellre, något högre i straffskalan.

Toppen