• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SverigeRuntResan - världens svenskaste land på 365 dagar

F

F.d. 4775

Guest
Hej alla! Jag är ny som medlem i HBK och helt grön som husbilsägare. Men jag hoppas lära desto mer under året som kommer; jag har nämligen sålt min lägenhet och istället köpt en Knaus Travel Liner -98 för att resa Sverige runt under 365 dagar (till att börja med). Efter två utbrändheter följda av sjukskrivningar och sysslolöshet om vartannat, ser jag fram emot en spännande omstart av mitt liv. Det jag kommer att se genom vindrutan från dag ett är just - framtiden.

Den första juli bär det av, uppåt eller nedåt vet jag inte än; det som gäller är framför allt - framåt! Minst ett år har jag tänkt vara ute, och jag hoppas finna uppdrag och jobb längs vägen, min bakgrund är inom marknadsföring reklam, information och översättningar. Mina intryck och vardagsbetraktelser tänker jag regelbundet redovisa på min kommande blogg - i ord, bild och musik. Jag skulle bli jätteglad för alla tips om underliga, spännande eller bara sköna platser, människor eller företeelser ni anser är värda att uppmärksamma eller undvika, gärna med en vink om vilken årstid som är lämpligast... Mina rapporter kan bli både galna och skruvade, men alltid med glimten i ögat (och örat - lyssna gärna HÄR:music-icon:).

Tillsammans kan ni säkert fylla min mejlbox med ovärderliga tips flera gånger om, vilket så klart vore fantastiskt. Jag lovar att ge alla "tipsare" vederbörlig uppmärksamhet under resans gång.

Ni är alla välkomna att följa med min resa på bloggen längre fram. Jag ser också fram emot att träffa många av er vid sidan av vägarna framöver (vägen vill jag helst inte träffa någon)!

:msn_idea:Mejla mig gärna HÄR.:msn_idea:

Allt varmare hälsningar,
Konrad Kjellberg

F

F.d. 3297

Guest
Sv: SverigeRuntResan - världens svenskaste land på 365 dagar

Hej Konrad,
Tråkigt med dina "väggproblem".
Min bror var en av de 1:a i Sverige att få TBE för c:a 20 år sedan, så jag vet hur en
familjemedlem kan uppleva ett "väggmöte".

Tipps? jodå, här har du ett (eller 2?).

Från Bräcke centrum så lämnar du europavägen och svänger in på vägen mot Kälarne.
Inom parentes en av sveriges största fiskodlingsanstalter!

Precis innan du kommer fram till by-skylten Grötingen så sticker det upp en väg t.h.
En uppförsbacke på 1,5 - 2 km. Den slutar i en 15 x 50m grusad vändplan som lokal-
befolkningen använder vid älgjakten.
Jag lovar dig en flermilautsikt och lugn och ro till natten.
visserligen ingen service som el, avlopp eller kiosk, men det är gratis!

Kanske inte så bra med snöbeläggning, det är brant.

Om du istället 100m längre fram svänger vänster så kan du på denna "cirkelväg" själv
hitta något ställe som du gillar vid Gimåns strand.

Väl möt på vägarna.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4775

Guest
Sv: SverigeRuntResan - underbart!!!

Härligt! Många tack, Hans! Jag lovar att följa ditt råd och ser fram emot att uppleva platsen. Det blir speciellt! Jag lovar också att höra av mig när jag väl är där! Trevlig sommar till dig också! Konrad@sverigeruntresan.se

Stein & Helena

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
2472
Medlemskap
2024

Hei Konrad.
Vi ønsker deg hell og lykke på din tur og skal absolut følge med på din blogg. Kansje vi skal bruke den som inspirationskilde.
GOD TUR!

F

F.d. 4775

Guest

Tack för uppmuntran, Stein och Helena! Jag kommer så klart att meddela när webbsidan är sjösatt!

F

F.d. 4755

Guest

Hei Konrad.

En liten hilsen til deg også fra en norsk husbilsentusiast, som i tillegg selv har "møtt veggen", men heldigvis det var en "lett-vegg", slik at det gikk greit å komme i gang igjen.
Som fersk pensjonist på 58 år, føler jeg heldigvis at livet fortsatt har mye å by på, og det gjelder å nyte det mens man har det. Livet er ikke for amatører, men det er vel for det meste det man ikke har gjort man vil komme til å angre på når det er for sent?

Jeg vil også følge med deg. Kanskje tar du de neste 365 dagene ( år 2 ) i Norge?

Uansett, lykke til, og kjør pent!

F

F.d. 4775

Guest

Härligt Knausen! Jo, tanken har faktiskt föresvävat mig, men mest som fantasi i nuläget. Jag får inleda med Äventyr nr 1...

Men jag läste nånstans: "First things first, but not necessarily in that order."
Kanske blir det mitt motto framöver... ? :)

Det blev för övrigt en Knaus även för mig, en 580 Traveller.

Jag suger åt mig av er uppmuntran, ska suga lite mer på ditt tips om en Norgetur. En svensk på 365-dagarsresa i Norge, det kunde ju bli lite morsomt det, hmmm

Hälsningar,
Konrad Kjellberg

F

F.d. 52950

Guest

En hilsen fra en nordmann til Konrad, med en lik bil som din. Ser fram muligheter til å møtes på svenske veier under sommeren.
i følger med deg på bloggen og ønsker lykke til.

F

F.d. 4775

Guest

Sanslöst kul, Målfrid & Björn-Arne! Skulle vara intressant att höra om smarta tips för 580:an framöver, för tips finns det ju gott om här i klubben har jag märkt!

Jag är överväldigad över ert välkomnande och blir bara mer otålig att få komma iväg. Men det blir inte förrän 1 juli ändå, måste lämna ifrån mig lägenheten först... :).

Vi höres!

Konrad

F

F.d. 4424

Guest

Hej Konrad!
Nu är det bara några dagar kvar till start för dig. Bor man i Uppsala får man se upp annars hamnar man i Sala och det är inte det sämsta. Nyss hemkommen från Sala kan jag rekommendera ett besök där, Sala Silvergruva och Polismuseet är bra. Om du inte redan har provat på så föreslår jag att du börjar med Geocaching. Gå in på Geocaching i sverige - w w w . g e o c a c h i n g . s e eller Geocaching - The Official Global GPS Cache Hunt Site och läs. Du ville ha tips om intressanta platser, Geocaching ger dig det automatiskt. Geocaching går ut på att man med hjälp av NASA:s sateliter navgerar sig till olika platser där någon har gömt en sak (filmburk) och de flesta vill med gömman visa något speciellt. Geocaching har gett en yttreligare dimmension till vårat husbilåkande. Om du nu ändå är i Sala åk till Kumla Kyrkby och titta på ruinerna av pojkhemmet, du får fråga dig fram för det är inte utmärkt från vägen men väl på plats finns bra infotavlor. Man får se många vackra, intressanta och spännade platser när man "cachar". Vet du vad STYLTRÖTTER är, vi fick lära oss det när vi cachde i Sala.
Norr om Fellingsbro finns Dali Lamas Stupa i Hallstahammer finns Åsby Handelsträdgård med en permanent orkidé utställning. Inte kommer du att få dina 365 dagar att räcka till hela Svergie, tror ialla fall inte jag.

Många hälsningar från KalleW 320 och kör inte fortare än att dina skyddänglar hinner med!

PS Styltrötter bildas när ett granfrö slår fot på en gammal stubbe och börjar växa, rötterna går utanför stubben ner i marken och när stubben sedan multnat bort ser det ut som att trädet står på styltor. DS

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4775

Guest

Tackar, tackar! Jo, det kan säkert bli så att jag efter 365 dagar tycker mig ha missat mycket mer än jag kunnat uppleva. Så det gäller att behålla rätt attityd hela vägen, vilket kan vara en utmaning. Men det kommer fler av den sorten, när sommaren svalnar och regnet, mörkret och kylan tar över. Den delen av äventyret blir nog så intressant, det handlar mycket om att lära känna sig själv också...

Det är jätteroligt att notera ert intresse, jag hoppas kunna bidra med något läsvärt framöver. En tänkt ämneskategori är "saker jag aldrig hade gjort annars"; den verkar bli ganska användbar...

Än en gång, många tack för tipsen.

Konrad

Toppen