• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sverige har mycket att lära

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2026
Har just nu varit i Norge en vecka och måste säga att vägverket i Sverige har mycket att lära sig. Det fanns latrin tömmning o spillvatten tömmning oftar längs vägarna och på alla campingar. Ja vi tyckte i alla fall att Norge hade kommit mycket längre fram med att tänka på husbilarna.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Sv: Sverige har mycket att lära

Hej

Jag har inte samma uppfattning. Under min resa i Norge under semestern så hittade jag inte en enda rastplats som hade latrintömning, jag åkte dock i huvudsak på de mindre europavägarna. Kanske att det är bättre runt Oslo.

Däremot så fanns det skyltar lite här och var som visade till tömningsstationer och de var som regel på bensinstationer. Detta är mer utbrett i Norge än i Sverige.

Vad beträffar svenska vägverkets rastplatser så tycker jag att de är ett föredöme. På de flesta rastplatserna som finns med i vägverkets rastplatskarta finns möjlighet att tömma sin toa tank. Dock är det svårt att få vatten. Finns en del platser uppe i norra sverge där vägverket även tillhandahåller färskvatten utan kosnad. Rastplatsen Jävre som ligger norr om Skellefteå ligger i framkant vad beträffar service.

/Kenneth/

NIESMANNEN

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025

Håller inte med dig. I nordnorge där vi varit tre veckor var det dåligt med sådana platser. Och de få ställen vi fann kostade det 50 Nkr att tömma. Såna priser motverkar hela idén.
Dessutom var inte rastplatserna av någon högre standard, sluttande, mycket buskar och träd som skymmer vacker utsikt.

F

F.d. 52979

Guest

Håller inte med, har just kommit hem från resa i södra Norge. Hittade tömningsmöjligheter i en del "byar". Däremot var det väldigt dåligt med rastplatser, läste dessutom i en tidning att Norge borde ta efter Sverige när det gäller just rastplatser, man tyckte att det var alldeles för få och långt mellan dem.
/ Ingalill Viola/

F

F.d. 6238

Guest

Min uppfattning om Vägverkets platser är bra. Dock tycker jag att det är svårt att få färskvatten. Har ingen större lust att fylla vatten vid "skitstationerna", / Kurt

F

F.d. 25038

Guest

Hej en liten sidofråga till detta vad betyder HWC?!
Har kommit på att vid de flesta gästhamnar är det okey å fylla vatten om man bara frågar först,har tillomed varit inne på mackar å frågat helt okey bytte vatten mot en tjuga inget å klaga på.men helt klart är detta med vatten ett problem när man inte ligger
på camping!?

StigR

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
493
Medlemskap
2024

Ang. Tömningsstationer i Norge så hittade jag en automatstation hos Esso bensinstation. Tömning kostade 20 kr, men jag lyckades inte med tömningen. Det var en utdragbar slang som skulle kopplas till ett rör, men avloppsröret på min kassett toalett hade en större dimension. Undrar om någon vet om dessa stationer i Norge fungerar för våra kassett toaletter ?

F

F.d. 1082

Guest

Fel Kurt,det betyder handikappanpassat WC,rätt ska vara rätt.HIhi.

Lennart:msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup:

F

F.d. 3581

Guest

Hej, på tal om det..

Vi har en dörr här hemma som Winston Churchill har haft.......

Jo, det är sant för det står hans initialer på den.....

ds

F

F.d. 1082

Guest

Kom han nånsin in genom den dörren???

Lennart

F

F.d. 15874

Guest

en liten fråga i denna skitfråga...

var hittar ni alla ställen att tömma på? Jag tycker nästan aldrig att vi ser till någonstans att tömma toaletten när vi är ute, utan vi får köra med full toa tills vi kommer hem igen eller tills vi tar in på en camping eller lånar någons toa.
Eftersom vi är 4 pers i bilen så blir det ju fullt snabbt och ibland känner jag paniken stiga när ett av barnen säger att den måste på toa..IGEN.
HAr alla vägverkets rastplaster en möjlighet att tömma? Finns det någon förteckning över var man kan tömma, tittade på VV hemsida över rastplatser men hittade nog inte rätt?
Har ofta funderat över hur man lyckas stå på samma ställe i flera dagar utan att köra iväg...hur gör ni? En helg på Ranarp strand är 1,5 dag sen måste vi köra hem...är det kissning i det fria som gäller kanske?!:wink:

//Agneta

F

F.d. 3581

Guest

Hej, nej tyvärr har inte alla vägverksrastplatser latrintömning.
Jag saknar en tilläggsskylt på rastplatsskylten som indikerar om latrintömning finns så man slipper köra in i onödan, och bli ytterligare nödig...

Det har nog hänt om hemliga lådan bara innehåller det flytande att den i mörkret blivit tömd i ett lämpligt krondike.
Ja, nu får jag nog skit för detta, men lådan innehöll inget dylikt...

DS

Toppen