• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sverige ensamma i Europa att beräkna skatten för husbilar enligt WLTP-modellen

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Det är i stället för den subvention du får när du köper en eldriven husbil, meningen är att valet ska bli lite lättare. Det är bara att vara tacksam för att rappet på fingrarna blir uppdelat i tre omgångar o inte allt på en gång.
Det är i stället för den subvention du får när du köper en eldriven husbil, meningen är att valet ska bli lite lättare. Det är bara att vara tacksam för att rappet på fingrarna blir uppdelat i tre omgångar o inte allt på en gång.
när det gäller husbilar finns det inget val hur tänker politikerna när det inte finns andra möljigheter en hel branch drabbad hans
 
F

F.d. 22252

Guest
Skatten hette ju vägskatt förr och då kunde man förstå det men sen kom man på att man kunde ta till vilken summa som helst och använda till annat.
co2 är jag inte så rädd för och det vi gör här är inte ens en promilles påverkan på den vinden blåser ju hela tiden söderifrån med mycket högre utsläpp och det är bara att ta emot.
Det som gör mej mer bekymrad är den minskande syrehalten i luften eftersom den är viktig för allt liv.
Den kommer väl i nästa varv när politiker och massmedia ska göra reklam för sig själva.
För några år sen pratade alla om en ny istid och nu är det tvärtom. Inte mycket vi kan göra åt det, man vet ju att det har ändrats många gånger och att magnetfältet bytt plats ett antal ggr.
Man använder ju wlpt på elbilar också men det är ju en ganska dålig beräkning diffar ganska mycket med verkligheten.
Sen tycker jag man gör ett räknefel när man talar om elförbrukningen på en elbil eftersom man räknar på hur många kwh som finns i batteriet och hur långt man kan köra. Man borde istället räkna på hur många kwh man har laddat in i batteriet, det finns ju en förlust där när elen ska omvandlas till kemiskt lagrad energi liksom det finns en förlust där när det går åt andra hållet tillbaka till el sen har man förluster i en elmotor också och switchförluster i omvandlare osv.
Att fylla ett batteri med ström som man sen använder i ett elektriskt värmelement är ju också en väldig förlust. Tesla ska ju köra med värmepump men den väger och kostar så frågan är hur mycket nettovinst som finns kvar.
Att det även finns stora förluster i elnätet har ju även inverkan när man ska räkna på totalförbrukningen av el för en elbil.
Det ser man ju på elräkningen, man gör ju från branchen en massa trix för att dölja den verkliga totala kostnaden.
En husbil med dieselmotor måste ju idag vara ett mycket bra alternativ totalt om man inte bara räknar på körning utan på ett boende också. Det måste ju vara mer samhällsekonomiskt än att bygga en massa sommarstugeområden som står tomma den största delen av året. En sån borde ju ha en vägskatt som beräknas på körsträcka inte en fast skatt och den ska ju beräknas på körda mil i sveriges vägnät som förr då man stämplade ut skatten när man passerade gränsen.
Skulle gärna se en jämförelse med en skattefinansierad elhusbil och en dieselbil det borde ju gå att räkna på även om de inte finns än. Och då skulle alla kostnader i hela ledet ända fram till samma körsträcka inkluderas altså produktionskostnader också. Även co2 utsläpp totalt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ökar CO2 halten i atmosfären så minskar med automatik syrehalten eftersom det aldrig kan bli mer än 100% atmosfär.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
co2 är jag inte så rädd för och det vi gör här är inte ens en promilles påverkan på den vinden blåser ju hela tiden söderifrån med mycket högre utsläpp och det är bara att ta emot.
Det spelar naturligtvis ingen roll var co2 bildas, efter någon vecka eller så har den blandats ut helt. Det är därför vi borde ta på oss vår del av ansvaret för det som släpps u i Kina när de tillverkar alla våra livsuppehållande prylar.

Tesla ska ju köra med värmepump men den väger och kostar så frågan är hur mycket nettovinst som finns kvar.
Det är ju den komponenten som kallas ACC på dagens bilar. Men visst blir det en del elåtgång i vårt vinterklimat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är ju den komponenten som kallas ACC på dagens bilar. Men visst blir det en del elåtgång i vårt vinterklimat.

Inte är det väl någon värmepump inblandat i bilar som har ACC.

ACC= man väljer önskad temp. med gradantal i kupén
AC= luftkonditionering man väljer önskad temp. I kupén med värmereglaget.
 
F

F.d. 22252

Guest
Lading av en elbil er mye mer enn 90% effektiv. Varmepumper gir mer varme pr kWh enn direkte elvarme. Avhengig av omgivelse og hvordan varmepumpen er bygget så snakker en oftest om 2 til 5 ganger.
Ja min fasta luft luft har coop 5,37 ett av de högsta värdena när jag köpte den, och nästan ett måste i en elbil.
Jag menar att alla verkningsgrader måste ju adderas och den totala verkningsgraden blir nog inte så fantastiskt mycket bättre än en modern dieselmotor tänker man sen på att vikten på t.ex. volvo ökar med 500kg så har jag svårt att se varken miljövinster eller ekonomiska vinster en elvolvo för över 700000 eller en diesel. Du knut kanske kan räkna på den totala verkningsgraden eftersom alla förluster blir adderade men i bensinmotorn ser man mest den dåliga verkningsgraden direkt i motorn.
Volvo skickar ju med en gratisladdning första året men sen då? Är man villaägare betalar man ju en fast avgift som proppavgift jag har 16A höjer jag til 20 blir det ju dyrare ska jag ladda en elbil så måste jag ju ha väldigt mycket högre ström och då måste det dras en ny kabel till närmaste transformatorstation. Jag brukar ha 9000kwh/år om det inte är för kalla vintrar Det kommer jag ju förbruka ganska snart med en elbil. Dividerade en elräkning med antalet kwh och kom fram till ca 3kr/kwh. Ett elbilsbatteri rymmer kanske 75kwh alltså gånger 3kr 225kr och i bästa fall inte på vintern alltså 40 mil En dieselbil ca 20liter a 13kr 260kr. Alla siffror är ungefärliga från vi bilägare.
För att det ska löna sej måste alltså staten gå in med vidlyftiga rabatter och som jag ser det kommer det inte att löna sig om man inte har en massa solceller men det fungerar ju bara på dagen och då använder man ju bilen så då måste man ha buffertbatterier. Har en brorson som har en sprillans ny elvolvo via firman och någon slags specialavtal. Ska bli intressant och se hur det lönar sig för han kan räkna.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Det spelar naturligtvis ingen roll var co2 bildas, efter någon vecka eller så har den blandats ut helt. Det är därför vi borde ta på oss vår del av ansvaret för det som släpps u i Kina när de tillverkar alla våra livsuppehållande prylar.


Det är ju den komponenten som kallas ACC på dagens bilar. Men visst blir det en del elåtgång i vårt vinterklimat.
varför skall inte kina reglera sin co utsläpp vi tar för stor andel tyvär skrattar de åt oss det borde vara miljöskatt på varor från kina på grundav prissättning de varor de tillverkar där+ frakter hans
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Det handlar inte om bilar,om en ny Dodge RAM
kostar 2500 om året i skatt och en ny husbil kostar 30,000 om året så är de ett allvarligt fel i vårt skattesystem, Husbil livet tycks ha blivit en överklass sysselsättning enl grön/vänster etablissemanget, det handlar endast om att få in så mycket skatt som möjligt.
På ren svenska skiter de fullständigt husbilsägare.
Att nya husbilar ska beskattas på detta vis är ju rent kriminellt från våra bestämmare.
Det är ocker i allra högsta grad.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
varför skall inte kina reglera sin co utsläpp vi tar för stor andel tyvär skrattar de åt oss det borde vara miljöskatt på varor från kina på grundav prissättning de varor de tillverkar där+ frakter hans
Det jag menar är att man inte kan hålla på som en del miljöaktivister och lägga ner enorma summor på att få bort minsta gnutta co2 i Sverige, når man kan få så otroligt mycket mer reduktion för pengarna om man spenderar dem på rätt ställe.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Invånare i Indiens störe städer vet dom inte om dom är Corona sjuka eller om det är avgaser dom blir sjuka av.Där är problem, våra politiker har inte varit i mångmiljonstäder,de är helt verklighets frånvarande.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Det jag menar är att man inte kan hålla på som en del miljöaktivister och lägga ner enorma summor på att få bort minsta gnutta co2 i Sverige, når man kan få så otroligt mycket mer reduktion för pengarna om man spenderar dem på rätt ställe.
hej bra åsikter var finns de anndra som inser att det borde modereras så det belastas lika mellan trafik slagen var för knyta näven i fickan
det är inte skamligt efter ett långt arbetsliv har en hyfsat levnadsstandar så länge man har gort själ för det vi är ingen politisk förening
men när allt nästan allt är politik borde det tas upp hans
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Nu får det vara nog, dags att beskatta alla som ränner runt och tränar! Tänk va mycket CO2 dom släpper ut jämfört med oss som tar det lugnt och håller oss i stillhet. Det är ju ett jävla flåsande på gym och motionsslingor runt om i landet där det bara bolmar ut CO2 hela tiden

I Ny Teknik gjorde man för några år sedan en jämförelse mellan CO2-utsläppen från en cyklist och en bilist. Man räknade ut att storleken av utsläppen från en cyklist beror till mycket stor del på vad hon/han äter. En cyklist vars diet innehåller mycket kött, tomater, bananer, lax och läsk åstadkommer mer CO2-utsläpp än om hon/han kört samma sträcka i en liten bensindriven bil. Se länk.
/Tomas
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I Ny Teknik gjorde man för några år sedan en jämförelse mellan CO2-utsläppen från en cyklist och en bilist. Man räknade ut att storleken av utsläppen från en cyklist beror till mycket stor del på vad hon/han äter. En cyklist vars diet innehåller mycket kött, tomater, bananer, lax och läsk åstadkommer mer CO2-utsläpp än om hon/han kört samma sträcka i en liten bensindriven bil. Se länk.
/Tomas

Häftigt.... Bort med alla människor då de producera co2.... Låt bilarna leva. :eek:
Så vad är nu problemet??? :swoon::twitcy::bye:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Enligt frågeställaren så släppte hans bil ut 103gr/km
Och när Johan Lindberg, doktorand i astronomi, Köpenhamn svarade så räknade han in co2:n som produktion på maten orsakar....
Jag har kollat lite hur mycket co2 släpps ut vid destillationen av olja..
1L drivmedel släpper ut 2 700gr co2 vid "tillverkningen"
Så enligt mig är Johan Lindberg uträkning totalt missvisande :eek:
Vill man jämföra två saker så måste man ju utgå från samma vilkor....
Undrar om denne Johan Lindberg finns :rolleyes:
Om han finns så måste han ha missat många lektioner under sin utbildning :swoon::eek:
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det är väl märkligt att alla motorbåtsägare får komma undan i denna CO ångest som finns i riksdagen. Storleken på båtar och motorer har ju gått en hisnande utveckling de senaste 10 åren. En normalstor "familjemotorbåt" idag är 40ft (>12m) och drar minst 3L per NM (1852m). Med en hastighet av 25kn så är det >75L/tim. Ändå tankar de billigare än vi på land kan göra. Jag har själv haft en sådan motorbåt innan vi gick över till husbil.
 

Nya livet

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30915
Medlemskap
2021
Det är väl märkligt att alla motorbåtsägare får komma undan i denna CO ångest som finns i riksdagen. Storleken på båtar och motorer har ju gått en hisnande utveckling de senaste 10 åren. En normalstor "familjemotorbåt" idag är 40ft (>12m) och drar minst 3L per NM (1852m). Med en hastighet av 25kn så är det >75L/tim. Ändå tankar de billigare än vi på land kan göra. Jag har själv haft en sådan motorbåt innan vi gick över till husbil.
Ja helt rätt...
’jag har just bytt till Hb och våran båt tog runt 5 liter/dist.
’betalade förra året 8,10 /litern på pump
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det är väl märkligt att alla motorbåtsägare får komma undan i denna CO ångest som finns i riksdagen. Storleken på båtar och motorer har ju gått en hisnande utveckling de senaste 10 åren. En normalstor "familjemotorbåt" idag är 40ft (>12m) och drar minst 3L per NM (1852m). Med en hastighet av 25kn så är det >75L/tim. Ändå tankar de billigare än vi på land kan göra. Jag har själv haft en sådan motorbåt innan vi gick över till husbil.
De får väl lägga på en rejäl straffskatt och som kompensation subventionera de där 12 v utombordarna. :wub:
 
Toppen