• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sverige ensamma i Europa att beräkna skatten för husbilar enligt WLTP-modellen

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu är det bekräftat, nu återstår endast Sverige i Europa, som inför den orättvisa beräkningsmodellen WLTP för husbilar.

I de flesta Europeiska länderna var det överhuvudtaget aldrig aktuellt att införa WLTP-modellen, eftersom med en enkel konsekvensutredning kan man se att det varken är bra för miljön eller statskassan. Det var troligen även den slutsats som Transportstyrelsen först kom fram till våren 2019, men som sedan ändrades av Regeringen.

Förra hösten var det endast Sverige och Storbritannien i EU, som planerade införandet, samt Norge som planerade införa beräkningen 2021.

I Storbritannien, togs frågan upp i Parlamentet våren 2020. Resultatet blev att parlamentet med 85% majoritet skrotade förslaget omedelbart, när konsekvenserna presenterats.

Nu har även Norge valt att inte som planerat införa beräkningsmodellen 2021, utan väljer att flytta fram WLTP ytterligare ett år. Då återstår bara Sverige med den eländiga, kontraproduktiva beskattningen av husbilar. Trist.

Det här läste jag i HRF,s Nyhetsbrev:

43E9513D-D7D9-46B4-A5F0-16C8D6E72772.jpeg

Tommy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Inte för att jag är någon expert på detta med bilar och co2 utsläpp, för det finns säkert flera här på hbk som är duktiga på detta....
Men en sak kan jag inte riktig få ut ur mitt huvud..... Nu har jag bott på heltid i min husbil i över 10 år... Visserligen mesta av tiden nere runt medelhavet där vintern är mer behaglig än här uppe i norr....
Jag var en gång från början av hösten och sen fram till början av december i Riga... Och jag minns när vintern kom att en p11 kunde försvinna på bara 2-3 dagar, bara för att hålla husbilen varm.. :eek:
Nu är jag tillbaka i norr... Och just nu faller snön utanför.... Värmen går nästan för fullt.... . Och då kommer mina tankar o_O... Har man räknat in den co2 som min husbil just nu spyr ut.... Trotts att bilen inte rullar :eek:................... Säkerligen inte...
Så i ärlighetens namn tycker inte ni andra också att vi då skall egentligen betala ännu mer i bilskatt... Eller vad anser du?
 
Senast ändrad:

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Man kan ju göra som Kabe gör , registrera in husbilen enligt NEDC normen och på så sätt halvera skatten på årsbasis. Bra äffarside men lite ”fel” , misstänker jag. Har bevis på detta !!!
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Inte för att jag är någon expert på detta med bilar och co2 utsläpp, för det finns säkert flera här på hbk som är duktiga på detta....
Men en sak kan jag inte riktig få ut ur mitt huvud..... Nu har jag bott på heltid i min husbil i över 10 år... Visserligen mesta av tiden nere runt medelhavet där vintern är mer behaglig än här uppe i norr....
Jag var en gång från början av hösten och sen fram till början av december i Riga... Och jag minns när vintern kom att en p11 kunde försvinna på bara 2-3 dagar, bara för att hålla husbilen varm.. :eek:
Nu är jag tillbaka i norr... Och just nu faller snön utanför.... Värmen går nästan för fullt.... . Och då kommer mina tankar o_O... Har man räknat in den co2 som min husbil just nu spyr ut.... Trotts att bilen inte rullar :eek:................... Säkerligen inte...
Så i ärlighetens namn tycker inte ni andra också att vi då skall egentligen betala ännu mer i bilskatt... Eller vad anser du?
Hoppas att du skämtar skatten i Sverige går till allt annat än transportnäringen för vore det så hade en tredjedel varit nog Sture
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Den som har så stor CO2 ångest kanske borde fundera på att bosätta sig i en koja i skogen, men glöm inte att betala skatt för brasan du eldar!
Skämt åsido, så känns det ju bra att vi med fritidsfordon eldar lite ”lätta fraktioner” (gasol) i stället för att dessa eldas för kråkorna. Det kommer ju med lätta fraktioner när man tar upp oljan & vad tror ni dom gör med dessa annars? Är ju överskott på dessa, kolla facklan på en utvinningsanläggning får ni se.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
är det någon som kan svara på varför skatten på husbilar o andra bilar de första 3 åren är så hög efter 3 år sjunker det till under 50% mindre
det är ju samma bil efter 3 år jag kan inte förstå det hans tacksam för svar
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
är det någon som kan svara på varför skatten på husbilar o andra bilar de första 3 åren är så hög efter 3 år sjunker det till under 50% mindre
det är ju samma bil efter 3 år jag kan inte förstå det hans tacksam för svar
Det är i stället för den subvention du får när du köper en eldriven husbil, meningen är att valet ska bli lite lättare. Det är bara att vara tacksam för att rappet på fingrarna blir uppdelat i tre omgångar o inte allt på en gång.
 
Toppen