• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svenska språket google

F

F.d. 55451

Guest
Tyvärr men mina språkkunskaper inte gå till bättre Svenska - men jag hoppas det är tydligare än jag hade skrivit Dansk eller på min egen Skandinaviska.

Finns det andra som har erfarenhet av att skriva på främmande språk genom Google Translate ?

Finsk:
Anteeksi, mutta minun kielitaito ei mene paremmin Ruotsin - mutta toivon, että se on selkeämpi kuin olin kirjoittanut Tanskan tai Skandinavian omasta.

Onko muita joilla on kokemusta kirjallisesti vieraalla kielellä Googlen kautta kääntää?

:spinny:

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Svenska språket google

Varken Google eller något annat program översätter bra speciellt inte emellan olikaq grenar av språk som Latinska germanska
Man kan använda den som en inrikting om vad det står.
Skriv en mening på Svenska översätt den mellan några språk och slutligen på Svenska igen. Då ser man hur den översätter.

G

GunDogs

Guest

Jag har lite svårt att förstå googles översättningar. Det blir ganska konstiga
ordval ibland och det är svårt att gissa vad det egentligen skulle stå.

Jag tror det hade varit bättre om du skrev på danska, så kan ju de som inte
förstår prova med google själva.

Vi har ju några norrmän, (bl a en i webben) som skriver här på norska och
det verkar ju fungera för de flesta.

Fast som skåning förstår jag ju danska :wink:

F

F.d. 55451

Guest

Jag har lite svårt att förstå googles översättningar. Det blir ganska konstiga
ordval ibland och det är svårt att gissa vad det egentligen skulle stå.

Jag tror det hade varit bättre om du skrev på danska, så kan ju de som inte
förstår prova med google själva.

Vi har ju några norrmän, (bl a en i webben) som skriver här på norska och
det verkar ju fungera för de flesta.

Fast som skåning förstår jag ju danska :wink:

Bättre översättningar något - av den nya möjlighet som har kommit, med att man kan peka på enskilda ord i översättningen och välja mellan flera alternativ.
Likaså förmågan att översätta det första så småningom eller skift - har förbättrats.
Jag har använt metoden i amerikanska "språk forum.
Det var mer förståeligt än min egen engelska.
Allt annat är det lättare för mig att skriva på danska.:)

Dansk:
Har forbedret oversættelserne lidt - ved den ny mulighed som er kommet, med at man kan pege på enkelte ord i oversættelsen og vælge mellem flere muligheder.
Ligeledes er muligheden med først at oversætte til sidst eller shift - blevet bedre.
Jeg har anvendt metoden i amerikansk' sproget fora.
Det var mere forståeligt end mit eget engelsk.
Alt andet er det da nemmere for mig at skrive på Dansk.:)

Fortfarande OK på danska?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jag förstår din danska bättre än Google svenska.

F

F.d. 4220

Guest

Skriv du på danska.
Ordföljden med Google translate blir sällan helt bra.
Så jag håller med Håkan, din danska var lättare att förstå.

Dessutom så misstänker jag att det vi svenskar har störst problem med, när det gäller danskan, är uttalet. Det skrivna ger sällan stora problem.

Ovanstående översatt till danska med Google translate:

Skriv til de danske. Ordstilling med Google Translate er ofte ganske god. Så jeg er enig med Hakan, din danske var nemmere at forstå. Desuden, jeg formoder, at svenskerne har mest besvær, på dansk, er udtalen. Den skriftlige sjældent giver store problemer.

//Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg skriver selv nesten alltid på norsk, og ikke alltid like korrekt norsk.
Noen ganger har jeg morret meg med å skrive noen innlegg på svensk, men det blir ikke spesiellt bra. Kan bli noe stressende når jeg til daglig snakker mye engelsk i Australia og tysk i Europa utenom Norden. Ikke galt av en dysletikker (light) :D:D

F

F.d. 55451

Guest

................ Ikke galt av en dysletikker (light) :D:D
Da kom mine øvrige PC hjælpemidler på arbejde.
Først opslag på Google - dernæst min ordbog på PC'en.
Aha - ordblind - det mente man også om mig (light) i folkeskolen.
Jeg tror nu mere det var lidt tvivlsomt arbejde til special pædagoger.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Finns det andra som har erfarenhet av att skriva på främmande språk genom Google Translate ?
:spinny:[/quote]
Hej!
Jag har använt Google översättaren från svenska till italienska flera gånger för min tidigare flytande italienska gör att jag inte hittar ord trots att jag fortfarande förstår det mesta man säger till mig. De italienare i Sverige jag testat på säger att det är OK även om gramatiken inte är så värst bra.

När jag översätter till Archiescamping.eu så har jag numera börjat med att använda Google översättaren för att snabbt få en överblick, för att sedan justera tills jag är nöjd. Vanligvis är det ordföljd och syftningar som inte Google översättaren inte klarar av.

När jag en gång hjälpte en italienare med att kolla en översättningen en tekniskt text som inte gjorts av en tekniker så upptäckte jag att man använt ord som i och för sig kunde förstås med lite fantasi, men var felvalda i det sammanhanget. Det visar att det stämmer att det är svårt för andra än "infödda/fackmän" att välja mellan synonymer.
//Conny

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Bäste Bredo,

Jag instämmer med min namne ovan, att Googles översättningar till svenska är dåliga. Dina inlägg på danska är det inga bekymmer med.

Det finns ytterligare en aspekt, och det är att det är viktigt att vi håller på vår gemensamma nordiska identitet. Ett sätt är då att träna på våra nordiska grannspråk. Med lite eftertanke på ordval, långsamt och tydligt tal är det inga svårigheter.

Det stora bekymret är finskan!!

Fortsätt att skriva på danska

Håkan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Rekkefølgen på ord i en setning er desverre fprskjellig på våre 3(4?) scandinaviske språk, selv om mange ord er felles. En kan av den grunn nesten alltid identifisere tekster som er oversatt fra ett av de andre.
På norsk kaller vi disse småfeilene for sveismer og danismer, alle ord er korrekte - rekkefølgen blir litt feil.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Dom gånger jag översatt ett främmande språk med google har jag märkt att det blir bättre översatt om man först översätter det till Engelska och därefter till Svenska.
Likadant åt andra hållet förutsätter jag.
Kan väl bero på att Engelskan är störst och har bättre översättningar från alla språk.
/Leif

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Bäst att den som vill ha det översatt själv väljer att översätta.
Annars får troligen även danskar svårt att förstå vad en dansk skrivit via översättaren.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Bäst att den som vill ha det översatt själv väljer att översätta.
Annars får troligen även danskar svårt att förstå vad en dansk skrivit via översättaren.

Efter att ha översatt ovanstående några gånger mellan olika språk, och sedan tillbaka till svenska, blev resultatet så här:

Det bästa av dessa resultat har vi beslutat att göra översättningen.
På rekommenderade danskarna att förstå vad som skrivs på den danska översättare.

F

F.d. 52945

Guest

Tyvärr men mina språkkunskaper inte gå till bättre Svenska - men jag hoppas det är tydligare än jag hade skrivit Dansk eller på min egen Skandinaviska.

Finsk:
Anteeksi, mutta minun kielitaito ei mene paremmin Ruotsin - mutta toivon, että se on selkeämpi kuin olin kirjoittanut Tanskan tai Skandinavian omasta.

Onko muita joilla on kokemusta kirjallisesti vieraalla kielellä Googlen kautta kääntää?

:spinny:
Hej!
Jag tycker det är ok om du skriver på danska..det er ju kun lidt forskellige mellen vores sprog!
(utan googles översättning) så det blev väl lite fel..men vad gör väl det, det skrivs ju på norska utan översättning här på forumet och jag har inte sett att det klagas på det!!!
De enda skandinaviska språk som måste översättas skulle vara finska och isländska som är för svårt och långt bort för att förstå!

Mvh
Pilot
skåning och enligt många ovanför Hallandsåsen "halvdansk";)

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Toppen