• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svenska kr - Norska kr

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svenska kr - Norska kr

Eftersom den svenska kronan tappar mot Euro och USD är det den norska som förlorar snabbast i värde.

image.png

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Enligt bankernas fixering av olika valutor = de kurser som gäller vid handel mellan och med valutor, så är tyvärr den norska kronan mer värd än vad den svenska är just idag.

Nu 24/9 är förhållandet efter förmiddagens (kl 10.00) valutafixering den att 100 norska kr är värda 101,480 svenska kr, dvs fortfarande fördel Norge! Mina aktuella fixeringskurser (utan påslag/förvanskningar, etc) hämtar jag enklast på Svts textsida 230!

F

F.d. 29925

Guest

Det är nog fortfarande billigare på "rätt sida gränsen", men det blir troligen en minskning i omsättningen.

Glädjande är ju att sommarens "bompengar" får en betydligt bättre kurs än tidigare.:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

På tal om bompengar fick jag idag en faktura på 27,60 som härrör från 26 juni.
Detta trots att jag använder Brobizzet som är anslutet till Autopass. Undrar om jag får betala två gånger?

F

F.d. 29925

Guest

Ja, de får väl dra in pengar på alla möjliga sätt framöver.:)

Skämt åsido, men nog har norska kronan varit övervärderad.

F

F.d. 50609

Guest

Visa bilaga 103822
Undrar hur det går med gränshandeln?

Så länge som ett kilo vanligt prima bacon kostar 200-250 nok (finns både lite billigare & mycket dyrare) så kommer Svinesund/Strömstad/Nordby/Charlottenberg osv. ha sina kunder, brukar sladda in och fynda ibland på väg hem, lockvarorna är ju till och med billigare än vad jag hittar motsvarande i Kungälv/Nödinge/Bäckebol osv.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

De ordinarie priserna i Nordby är betydligt högre än motsvarande i Uddevallaområdet, alltså anpassade till de norska för att inte tala om restaurangmaten som är nästan dubbelt så dyr.

F

F.d. 50609

Guest

Klart dom är, något annat vore ju klantigt / dumt.

Men deras "erbjudanden" är ibland bättre .... det är dom jag brukar utnyttja när jag passerar.... Lunch/middag det äter jag i lastbilen , hemlagat så lång det bara är möjligt. :)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

F-n, femtio spänn för en korv med bröd på Aker brygge för några år sedan, det resulterade i full kyl och frys innan Norgeresor.
Biltema tar en femma.:)

torill-troll

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
14273
Medlemskap
2025

Säg inte att du går på Aker Brygge (det dyraste stället i Norge!?!) och köper en korv för 50 kr, när varje Statoilmack i Norge tar 10 kr för det samma!!!!!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Den norska kronan har tappat ca 15 % mot den svenska på ett år och gränshandeln är i gungning trots att den vill hålla skenet uppe.

image.png

F

F.d. 29925

Guest

Då blir det som förr i tiden när bussarna gick till Norge för att handla mjöl socker och margarin. (och ev. 60%):)

Toppen