• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svenska hemliga rum, Svt:play

F

F.d. 14324

Guest
Hej, jag tänkte rekommendera dessa program:
Hemliga svenska rum - Del 1 av 8, webbexklusiv version | SVT Play

Åtta avsnitt att titta på och jag började med det sista, vindtunnel som drivs av vacuum i mach 2. :)

Vill ni även se tre avsnitt från Boden så börjar det bli dags, första programmet tillgängligt till den 16 februari: Hemliga svenska rum - Del 1 av 3: Boden | SVT Play

Image 2 play 9.jpg Image 1 play 13.jpg

Jag har bestämt för mig att vi har en tråd om dessa hemliga rum, men jag har inte haft någon framgång i min sökning efter den. :oops:

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Svenska hemliga rum, Svt:play

Japp, det var den jag inte hittade, Tack :)

mvh jocke

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Ser nu att man kan få fel information och tro att bilderna är från samma ställe.
Översta bilden är härifrån gamla ellenabben kanoner aspö - Google Maps
och söder om vägen kanoner aspö - Google Maps
finns där kanontorn som styrdes (man man cykla ner till hamnen på samma väg och hitta mer rester där) härifrån nya ellenabben kanoner aspö - Google Maps
men där är bara en lucka i marken nu.
Här fanns något byggt på 50talet Gruvan Google Maps
Understa bilden är tagen här Google Maps
Här har varit en större kanon Google Maps
Här finns ett museum 56.116718,15.529003 - Google Maps
Museum för Rörligt Kustartilleri
Det går att cykla genom skogen från Västra Backsvägen dit. Det var vad jag hann med på en dag, men då stod jag i kö cirka 5 timmar. Där finns säkert mer att hitta på ön såsom teodolittorn.

F

F.d. 29979

Guest

Vi var i somras i Karlsborg och på Karlsborgsfästning.
Både vuxna men framförallt för barn är detta ett jätteroligt resmål.
Ni som har barn eller barnbarn. Ta med era barn till Karlsborgs fästning och låt dom medverka i Jakten på guldreserven!
Min 10-åring älskade det!
Även vuxna kommer att gilla det då jakten förlöper genom hela fästningen med alla dess historier!

Ett riktigt bra tips inför sommaren!

Toppen