• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenska handböcker till nya husbilar

F

F.d. 3593

Guest
Vi har köpt vår första husbil, känns jättespännande!
Bidde en "ny" Knaus 2007, som aldrig varit uttagen. Firman som sålde den hade fått fel handböcker till den, så dom beställde nya som skulle skickas direkt till oss.
Fick nu höra av firman där vi köpte den att det verkade vara svårt att få fram svenska böcker till just vår modell, skulle däremot gå ordna till en snarlik.

Undrar nu om det är vanligt att man inte får svenska böcker till husbilar, jag tycker själv att det verkar lite konstigt då man trots allt betalar ganska mycket pengar...?

:confused:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Kan den vara parallellimporterad ?

Gurra
 
F

F.d. 3593

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Vad menas med parallellimporterad?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Betyder tror jag att en husbilshandlare importerar en bil själv utan att gå genom generalagenten i Sverige och då blir det väll en bok från det landet som följer bilen. (någon får rätta mig om jag har fel)
Bilen bör ju då vara billigare för kunden kolla med bilregistret

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Det var ju bra. Är det årsm 2007 vad heter bilen mera än Knaus

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Så här står det på Konsumentverkets hemsida

Bruksanvisning på svenska

Att få en bruksanvisning på svenska kan man som konsument kräva i de flesta fall. Enligt konsumentköplagen ska en vara ha de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel. Om bruksanvisningen inte finns på svenska kan det gå bra om den i stället har allmänt kända och begripliga symboler.

Finns det ingen svensk bruksanvisning kan det räknas som ett fel på varan. Om inte säljaren avhjälper felet, exempelvis genom att förse kunden med en svensk bruksanvisning, kan kunden ha rätt att häva köpet.

Men det finns undantag. När det gäller varor som är avsedda för en begränsad kundkrets med speciella kunskaper, till exempel avancerade tekniska eller elektroniska apparater bör en bruksanvisning på engelska godtas. Säkerhetsinformation ska dock alltid vara på svenska.

På Allmänna reklamationsnämndens webbplats www.arn.se finns det under rubriken "vanliga fall" bland annat exemplet "bruksanvisning på svenska". Där finns även referat från tidigare beslut under rubriken "praxis - referat i urval" som gäller bristfälliga bruksanvisningar.

Har du frågor eller behöver hjälp kan du kontakta din kommunala konsumentvägledare. Kontaktuppgifter får du på vår webbplats

// Pär
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Nej men vänta nu, Husbilsbob har köpt en husbil (den första?) varför oroa honom med en massa teknialiteter. Han vill ju "bara" få tillgång till handböcker.

Vår bil är en "privatimport" de handböcker som följde med var på tyska, när det gäller handboken på bildelen tyckte jag att det var värdefullt med FIAT orginal. Köpte den därför hos återförsäljaren utan problem, 3-400 kronor är det värt. Bilen vi köpte kostade ju ändå nästan en halv mille. Bodelshandboken på tyska kan man ju översätta med hjälp av nätets hjälp t.ex google.

Leffe
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Vi köpte en LMC 07 med en Fiat, vi fick handböcker på svenka till Fiaten:), men LMC har inte svenska handböcker :mad:
 
F

F.d. 3593

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Ok, tack för all hjälp så här långt.
"RENAULT KNAUS SKY TI 650" heter den i registreringsuppgifterna iaf.
Jag antar att firman som sålt den redan har kollat med Knaus/Renault? i sverige, skulle inte tro att jag själv lyckas bättre.
Men visst borde det väl finnas böcker till Renault:s modeller att få tag i iaf?
Men man vill ju ha till bodelen också, känns lite olustigt som nybörjare att inte kunna bläddra och läsa sig till saker i lugn och ro innan man gör nåt dumt...
 

Came54

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1665
Medlemskap
2024
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Hej Jag köpte instruktionsbok till min förra husbil med Renault motor på Volvo inga problem.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Nej men vänta nu, Husbilsbob har köpt en husbil (den första?) varför oroa honom med en massa teknialiteter. Han vill ju "bara" få tillgång till handböcker.

Leffe

Det var inte min mening att ställa till med oro.
Jag tycker bara att det är en självklarhet att betalar man så mycket pengar för en vara
så är det det minsta man kan begära att det finns en instrutionsbok på svenska.

Om inte vi konsumenter ställer krav på det vi enl lag har rätt till så kan handlarna forsätta att göra som dom vill.

Pålästa konsumenter blir ju svårare att "lura" eller föra bakom ljuset oavsett om det gäller lastvikter, värmare mm.

För min egen del tycker jag att jag lärt mig otroligt mycket här på forument och känner mig säkrare vid nästa bilbyte.

// Pär
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Håller med Per ställer man en fråga får man uppslag och svar på andra frågor samtidigt.


Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Nej men vänta nu, Husbilsbob har köpt en husbil (den första?) varför oroa honom med en massa teknialiteter. Han vill ju "bara" få tillgång till handböcker.

Vår bil är en "privatimport" de handböcker som följde med var på tyska, när det gäller handboken på bildelen tyckte jag att det var värdefullt med FIAT orginal. Köpte den därför hos återförsäljaren utan problem, 3-400 kronor är det värt. Bilen vi köpte kostade ju ändå nästan en halv mille. Bodelshandboken på tyska kan man ju översätta med hjälp av nätets hjälp t.ex google.

Leffe

Jo är det privatimport blir det nog svårt att få tag på en svensk bok av en handlare i Sverige dom ser ju helst att bilen är köpt av dom.

Gurra
 
F

F.d. 3593

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Jag tackar för omtanken på forumet, men jag har då inte blivit orolig än så länge iaf....:wideeyed:.....

Var till bilen och tittade lite mer i mappen som följde med, såg att det faktiskt var med en bok till Renaulten (chassi o motor):eek:.

Får väl se vad det är för bok som kommer till bodelen då.
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Jag tackar för omtanken på forumet, men jag har då inte blivit orolig än så länge iaf....:wideeyed:.....

Var till bilen och tittade lite mer i mappen som följde med, såg att det faktiskt var med en bok till Renaulten (chassi o motor):eek:.

Får väl se vad det är för bok som kommer till bodelen då.



Vi har också en privatimporterad bil men det var inga problem att få tag i svensk instruktionsbok till bodelen, mejlade bara fabrikanten i Tyskland.
Två dagar senare låg det en bok på svenska i brevlådan.
Vi har gjort så två gånger, inga problem.

sten-åke
 
F

F.d. 3593

Guest
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Renaultboken var ingen svensk handbok, den är på tyska.....:(
 

Zodiac

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Avesta
HBK-Nr
373
Medlemskap
2024
Sv: Svenska handböcker till nya husbilar

Hej
Kan nån vänlig själ hjälpa oss att få tag i instruktionsboken på förardelen/motorn på Fiat
har en på bodelen men ej på förardelen/motorn
Vi har en Burstner 00:a
Eller hur går man tillväga?

Mvh Camilla/Zodiac HBK373
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
1. Svenska Handböcker till Begagnade husbilar , möjligt Hur ?
2.Även till begagnade och importerade ?
janericbe medlem nr 30030
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Mina handböcker har varit väldigt dåliga och varit för mängder av modeller. Typ torka skåpet med mildt rengöringsmedel. Allmänt hållna och dåliga. Bäst att ladda ner instruktioner från tillverkarna av , toa , häll , kylskåp , värmare osv Mycket bättre och mer info till rätt sak.
 
Toppen