• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenska Campingplatser ?

F

F.d. 1471

Guest
Jag vet att många inom klubben fricampar men även att en del, liksom vi, övernattar på campingar. Ett skäl för oss är att vi trott på en större säkerhet och tillgången på el. Men man får se en del innan man sluter ögonen. Grisiga servicebyggnader är en sak men att de inte finns någon form av standard för dem är märkligt, eller finns det? Ta en plats och kom sedan hit får ni nyckel till elskåpet får man ofta höra. Ja det man då ser är husbilar och husvagnar som ställt sig lite hur som helst. Man ser att elskåpen inte är låsta och en del uppbrutna. Frågan blir då, har man ingen koll på detta, när vet man att alla platser är upptagna då till exempel ett jättetält med en extra pressening som förgård står uppställd vid en elstolpe. Ofta inga kvitton alls utan påtryckning !! Det ser ut som om de campingar som ligger i de största turiststråken är sämst, exempelvis väskusten och utanför Visby.Ibland ingår dusch i campingpriset. Ibland kostar det extra med polletter. Olika prissättning för denna dusch som kostar extra. Vad kan tänkas bli nästa extrapålaga ? Det som jag tycker är mest märkligt det är att de campingar jag varit mest missnöjd med är 99% SCR-campingar. De fristående har vi ännu inte funnit någon vi kan klaga på ! Vad säger ni andra kloka ? Är inte vi en så stor klubb snart att vi kan göra oss hörda även avseende detta problem ? Vad säger ni??

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Svenska Campingplatser ?

För mig och kanske några andra är nog problemet att vi inte ser det för vi är aldrig där. Under våra ca 11 000 mil med denna och förra husbilen har vi stått ca 20 - 25 nätter på camping och aldrig i Sverige.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Håller med dig Byrstner.
Nästa steg kan bli det vi råkade ut för på flera campingar i Kroatien.
:wideeyed: "Registration fee":wideeyed:

Frågan blev naturligtvis ställd vad det är för en avgift.

"Jo det är för att vi ska registrera in er på campingen. Men det är bara en avgift per person och campingtillfälle".

Den var alltid ca. 10skr. Faktiskt värre än att lösa SCR-kort tycker jag. Snacka om att dela på avgifterna så kosingen rullar in.

:wink: Tur att det var ett underbart land att semestra i som vi garanterat återkommer till.:wink:

F

F.d. 164

Guest

Jag får till viss del hålla med om att ju större campingen är desto större är möjligheten att hitta ett system som man inte kan förstå på placeringar och städning men om man som vi gärna använder sig av lite mindre campingar utan en massa stjärnor så kan man bli glatt överraskad
Men en camping som jag verkligen gillar är den i Hindås mellan Göteborg och Borås
Det är en modern camping med vatten vid varje el stolpe och avlopp på varje plats
Plus kabelteve och inte minst bra bad och kollektivtrafik till Göteborg

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Tryggt på campingplatser i Sverige eller hur?

Läs gärna här. Jag ger en liknelse med en halkmatta i ett badkar. Du litar på att den är säker men så är inte fallet och slaget blir desto hårdare.
:confused:

Jenny & Micke

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
765
Medlemskap
2025

Jag tycket att SCR:s stjärnor är ett väldigt dåligt system.

Jag menar att det bara är kvantitativt inte kvalitativt.

En campings alla faciliteter radas upp, men jag som gäst vet inte om t ex duschrummet har möglig tapet eller vitt snygg kakel.

I sommar har familjen besökt Malnbadens camping, Bredängs camping, Astrid Lindgrens världs camping, Skrea camping, Ansia camping och Rödvikens camping.

Det skiljer oerhört mellan campingarna som har samma antal stjärnor.

Det skulle vara bra om det fanns ett bättre system för oss campinggäster.

/ Micke
HBK 765

F

F.d. 3581

Guest

Håller med dig om stjärnorna hos SCR.

Man skall vara medveten om att SCR är inte till för gästerna.
SCR är en toppstyrd organisation som endast verkar för sina egna medlemmar - dvs campingägarna.

ds

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Håkan J: Registration fee i Kroatien är väl som i andra östländer att när man kommer til landet så ska man gå till polisen o registrera var man bor o hur många nätter. det slipper man om man bor på camping eller hotell för det sköter dom om mot en "liten" avgift.
Har för mej att det är så. eller så är det en kvarleva av det......

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

På vägen ned från Norrland i sommar stannade vi till på en camping, jag tror det var i närheten av Hörnefors. Vi har stått där tidigare när vi tältade. Vi infarten såg det lite
"nedgånget" ut men OK då timmen var sen......
På morgonen fick vi vår överraskning, snyggare och renare ställe har jag ej sett tidigare i år. Mycket trevliga duschrum med vita rena badrumsmattor på golven(vilka byttes flera gånger om dagen om det var mycket gäster). Köksavdelningen var hur trevlig som helst,med nya disktrasor och diskborstar som byttes varje dag.
Sånahär ställen är få och dessutom var det billigt 130 kr.
SCR har mycket att lära om dom skall få in mig oftare på campingar.
Vi står inte ofta på camping men när vi gör det talar jag om när jag åker om jag tänker komma tillbaka eller rekommendera stället för någon annan.

F

F.d. 4879

Guest

Crono Camping, Böda på Öland. Har varit där många gånger och måste säga att det är ett föredöme för alla andra campingar. Alltid fräsht och rent, allt helt och fungerande samt ingenting är nedgånget. Har en speciell saneringsplats för husbilar och husvagnar med tank, speciell tvättplats för bilar mm. Bevakning dygnet runt, räddningstjänsten på plats med en bil från Löttorp under hösäsong. Bra restauranger och affärer samt en kanonbra underhållning både på scen och i puben som inte kostar något. Den campingen är verkligen värd minst fem stjärnor!

F

F.d. 24280

Guest

Håkan J: Registration fee i Kroatien är väl som i andra östländer att när man kommer til landet så ska man gå till polisen o registrera var man bor o hur många nätter. det slipper man om man bor på camping eller hotell för det sköter dom om mot en "liten" avgift.
Har för mej att det är så. eller så är det en kvarleva av det......
Vet inte jag..men inget som sa vid gränsövergången att så skall man göra...och ändå ingen som frågade varken polisen eller nån annan när jag friparkerade på parkeringen i Zagreb!Har sett många tyskar som också friparkerade nästan i stadens centrum och inte tror jag att dom gick och anmälde sig hos polisen:) :) !
Ha det gott i sommarvärme/
Zubac

F

F.d. 24280

Guest

Varför skall man gå till polisen?I så fall så skulle man införmera om det vid gränsövergången och det gör dom inte!Ingen som frågade mig när jag stodde fyra nätter på en parkeringsplats trots att det fanns polisen som gick förbi.Och inte tror jag att tyskarna som parkerade närmare centrum gick först till polisen för att anmäla sig:) .

F

F.d. 1471

Guest

Tack för alla kommentarer i ämnet. Det finns både bra och dåliga campingar, både SCR och andra men som jag skrev så tror jag det är en övervägande del av de dåliga som tillhör SCR. Är inte det märkligt ??? Borde det inte vara tvärtom??? Hur kan vi som förening agera för att SCR ska få bättre koll eller regler för de som slarvar med än det ena än det andra?? Har någon förslag på tillvägagångssätt ??

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Hej Byrstner!
Varför skulle det vara tvärtom?F-campingarna kanske drivs av kreativa människor som valt att stanna utanför SCR av andra skäl än ekonomiska.Min uppfattning är att F-campägarna är mer måna om sina gäster än SCR,ta Bödasand som exempel.
Ha det bra där ute Anders.B

Toppen