Sv: Svensk sajt billigare än campingens sajt?
Vem sysslar med påhopp här? Jag beskriver verkligheten ur försiktighetsprincipen och du avfyrar en bredsida mot mig. Läser du forumet så märker du att de flesta vill gardera sig mot besvikelser i planeringsstadiet, och gör man det, så slipper man ofta dessa i verkligheten. Om du tycker att det är okay att priserna svänger 30% beroende var man köper tjänsten, så borde du vara nöjd med sakernas tillstånd...
Skulle jag försöka göra samma som du, en personlighets analys ur några rader, så hamnar du på en "desorienterad kommunist på bidragsgatan" facket, att börja med...
Jadu BigSpender, nu fick vi i alla fall ett gott skratt på söndagsmorgonen, här på "Bidragsgatan 22B".
Att bli kallad desorienterad kommunist och bidragstagare det kan jag leva med. Lätt!
Däremot kan jag inte acceptera grova generaliseringar, rena rallarsvingar mot halva Europas befolkning och ett företag som Stena, för att man som de flesta andra serviceföretag använder sig av moderna prissättningsmodeller för att optimera sina intäkter.
Har följt dina inlägg i bl.a. "Varför en egen Damernas" och "50% rabatt på Stena.
Förstår att, som du själv skriver, kommer du från en annan kultur och står nu med ett ben i varje kultur och det är hos dig som vi svenskar skall söka svaren. En modern Ansgar, med andra ord.
Vi svenskar är ju enligt dig en samling loser som lallar runt bakom våra folkvalda. citat
;"Men jag vet hur ni tycker om likriktningen och att politikerna skall bestämma vad ni får tycka."
Imponerande, på ett par rader så är både den svenske mannen och den svenska kvinnan analyserad och klar, citat;
Den svenska mannen är för snäll och foglig, i den grad att han är specialist att knyta näven i byxfickan. tills "kapsylen" flyger av. Inte bra. Den svenska kvinnan är bortskämd och lever i en fantasivärld där all ljus är riktat mot henne." Så nu vet ni det......
Förstår att vi svenska män helt missförstått det här med jämlikhet, inte förstått vad den svenska kvinnan egentligen vill. Här har det helt enkelt varit en komplott mot oss svenska män. Kvinnorna har inte pratat med oss, beskrivit sina behov av dominanta män, det är ju inför dig som man lättat sitt hjärta, citat;
"Hör väldigt sällan vanliga kvinnors röst om saken. Privat pratar de med mig, och de har samma syn som jag, vilket borde förvåna dig. Annars är det överklass kvinnor som yppar sig om ämnet med sin lite snäva perspektiv..." Jodå, jag har pratat med Carola, som lovar och svär på att hon aldrig har pratat med dig om den här saken.
Bara att gratulera din fru, som fick den där "riktiga mannen", för du är väl gift, eller.......?
Det här får bli avslutning på den diskussionen med dig. Själv står jag för ett jämställt samhälle, där mannen och kvinnan har precis samma värde. Tror inte på grova generaliseringar om människor oavsett var de kommer ifrån. Delar inte heller din uppfattning på att du har alla svaren på allt från kvinnans behov, jämlikheten, äktenskapet och företagens prissättningspolicy.
Det vore att förenkla världen.
Så till vad tråden egentligen handlar om.
Att företag som campingplatser, flygbolag, hotell och rederier numera sällan har tryckta prislistor, där oftast samma pris gäller under en hel säsong, det får vi leva med och det kommer bara bli mera av den varan.
Den här typen av företag har en sak gemensamt, de säljer "färskvara". En tom campingtomt igår natt, den tomma grannstolen på flyget mellan Stockholm och Kiruna idag klockan 10.10, rum 201 på stadshotellet i Kalmar som var outhyrt igår, eller färjan som bara var fyllt med 30% av sin kapacitet, de här osålda tjänsterna, är inte värda en rutten tomat!
De säljer inte varor som Elgiganten som kan sälja den osålda TV´n imorgon eller i nästa vecka, såld blir den i alla fall. Samma sak med spiken hos järnhandlaren, den blev inte såld idag, men värdet ligger kvar och en dag blir den såld.
Det är datorerna och de mycket avancerade Yield Management programmen som gjort det möjligt att i realtid, alltid kunna erbjuda, det för företaget bästa priset.
Sedan finns det olika filosofier inom detta, vissa företag förfäktar idén att hålla låga priser för de som bokar långt i förväg och sedan ökar priset ju närmare datumet man kommer, Norwegian är ett sånt exempel.
Andra, som t.ex. charterbolagen har istället "sista minuten-priser", som oftast inte alls är så mycket sista minuten utan kan, av olika anledningar, vara rabatterade priser ganska långt fram i tiden. Här blir det i alla fall billigare ju närmare datumet man kommer. Man har ambitionen att sälja ALLA platserna, nästan oavsett pris, enligt devisen, en krona är bättre än ingen krona alls, man ändå har kostnaden.
Internet har sedan kommit in i bilden och förenklat kommunikationen för leverantören direkt med konsumenten.
Det har också uppstått en ny form av "middleman", jämförelsesajterna, s.k. "Affiliates". Dessa sajters affärsidé har tagit fasta på att den här typen av produkter erbjuds på olika ställen på nätet och ofta till olika priser. Man presenterar de olika leverantörer och deras priser, på ett för oss konsumenter överskådligt och enkelt sätt. Exempel på dessa är Momondo, Trivago och destination.se.
Den här prissättningsfilosofin är ofta irriterande eftersom de ofta betyder högre priser när man vill hyra bilen, campa eller flyga. Men för oss som bor på "Bidragsgatan" kan det faktiskt vara en fördel.
Vi har själva ett aktuellt exempel från i julas, då vi reste till Sverige över helgerna.
Flyget från Spanien till Stockholm den 22 december kostade runt 1000 kr med SAS och det fanns massor av plats, för oss att bre ut oss i flyget. Däremot de som kom ner med samma flyg, hade fått betala över 3000 kr och suttit ihopklämda i ett fullsatt plan.
När vi kom till Stockholm hade vi hyrt bil på Avis/Budget, via Momondos hemsida och ett bolag som jag inte kommer ihåg namnet på. Bilhyran var 1200 kr billigare via det bolaget än vad Avis/Budget själva erbjöd på sin egen hemsida.
Sedan skulle vi tillbaka till Spanien, den 4 januari och då hittade vi en flight med Norwegian för runt 1000 kr. Samma sak igen halvtomt plan och resan kostade mindre än hälften av vad de som klev på samma plan i Alicante och skulle tillbaka till Stockholm hade fått betala.
Det är ju så, att är man en desorienterad kommunist som bor på Bidragsgatan så måste man se om sitt hus och passa sig för alla skojare som finns därute för att lura av oss pengarna.
Lasse, som svar på din fråga så tror jag att det är billigare att du bokar villavagnen i Kroatien över nätet. Säkert en grossist som arbetar med nettopriser mot campingen och sätter sina egna priser. Priser som säkert bygger på egen erfarenhet vad gäller tillgång och efterfrågan utifrån datumen, medans campingen jobbar fortsatt enligt den tryckta prislistan.
Ni vet väl att t.ex. hotell nästan alltid är dyrare om man är s.k. walk in-gäst, d.v.s. kommer utan reservation. Då, nästan bara då, används den officiella prislistan.
Bara att acceptera det är nya spelregler som gäller i vissa branscher och det krävs lite arbete för att få fram de allra bästa priserna i varje stund.