• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svensk moms vid inköp av Amazon.de ?

J

Jarn

Guest
Jag handlade nu på nätet ett extra kraftigt ABUS lås till min cykel från den tyska siten Amazon.de.
Det var ett mycket bra pris och betydligt billigare än hemma även med frakt inkluderad.

Det som förvånar mig är att de lade på svensk momssats dvs 25% på nettopriset.
Eftersom det tyska priset var med 19% så höjdes det när man hade svensk leveransadress.

Jag har handlat väldigt mycket via nätet, både från eBay och andra siter, men aldrig Amazon.
Då har jag aldrig behövt betala annat än det landets moms.

Är det någon som vet om detta är ett speciellt förfarande när man handlar via Amazon, de finns ju också i flera länder ?

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Svensk moms vid inköp av Amazon.de ?

Jag har handlat från amazon.de flera gånger, men inte tänkt på vilken momssats man får.

Senast jag beställde skickades mina varor från Danmark, så vem vet, de kanske håller på att expandera till Sverige också... Och att detta är en början.

//Stefan

EDIT: Hittade info och jag fick också svensk moms... Antagligen detsamma om man beställer från den Brittiska siten då (amazon.co.uk)

Senast redigerad av en moderator:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Om jag köper från (Amazon) USA så lägger de ofta på svenska momsen.

Däremot har jag köpt mycket från England och där har inte momsen ändrats för att jag köper från Sverige. Borde ju vara samma från Tyskland.

Ibland köper man från Amazon i EU men prylarna levereras från Kina och då är det lotteri om det blir moms eller inte.

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Hej!

Köper du (som privatperson) varor (ej fordon då gäller speciella regler beroende på ålder och körsträcka på fordonet) från andra EU, ska du bara moms enligt det landets momssats. Du ska inte behöva betala någon svensk moms. Köper du varor från USA får du först betala, frakt, tull 10 % på varan och sedan svensk moms 25 % både på varan, frakten och tullen. Kan vara värt att tänka på innan köps görs från USA. Det fina priset på nätet kan ätas upp av alla avgifter och skatter.

Mvh

Bert

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om du klarer å bestille noe fra conrad.de så gjelder prisene fra conrad.se, varene sendes fra Tyskland - først bruker de en for høy verdi på Euro og så legger de svensk moms på varene.

Toppen