• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svensk moms vid inbyte i Tyskland

J

Jarn

Guest
Någon som vet hur det funkar med momsen om jag byter in min begagnade bil mot en fabriksny husbil i Tyskland.
Som jag ser det bör jag väl bara betala svensk moms då på mellanskillnaden?
Värdet på min inbytesbil är ju redan klar i det svenska momssystemet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Svensk moms vid inbyte i Tyskland

Regner med at du minst må være momsregistrert bedrift for å få til dette, og eksportere bilen momsbefriad.

F

F.d. 29925

Guest

Någon som vet hur det funkar med momsen om jag byter in min begagnade bil mot en fabriksny husbil i Tyskland.
Som jag ser det bör jag väl bara betala svensk moms då på mellanskillnaden?
Värdet på min inbytesbil är ju redan klar i det svenska momssystemet.

Är nog rätt säker på att din "plan" inte kommer att godtas av skattemyndigheten.
En variant som kan vara användbart för att få den lägre tyska momsen är att "tinga bilen" hos säljaren. Säljaren hyr ut bilen till er och ni avverka minst 600 mil. Efter tidigast 6 månader kan ni köpa bilen för att få den lägre tyska momsen. Krångligt och knappast intressant om det inte är fråga om dyra objekt. (lite osäker på miltalet)

J

Jarn

Guest

Svarar mig själv efter att ringt Skattekontoret i Ludvika:

Jag skall betala svensk moms på den nya bilens hela värde.
Exkluderat den tyska momsen så klart.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Men den Tyska momsen är väl lägre och inom EU så betalar man väl bara moms i det land man handlar? Gäller inte det alla typer av varor?

J

Jarn

Guest

Men den Tyska momsen är väl lägre och inom EU så betalar man väl bara moms i det land man handlar? Gäller inte det alla typer av varor?

Jo den tyska momsen är 19%.

Tyvärr är det så är det gäller bilar så måste man betala svensk moms 25% om bilen inte rullat 600 mil och varit inregistrerad mindre än 6 månader.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Precis som sagts ovan.
Nej tyvärr är det inte så på ett antal olika varor. Fordon är ett.
Annars skulle varenda dansk köpa bil i Tyskland.

Toppen