• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

svensk moms på tillbehör i tyskland ?????

susanne

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2025
Hur är det med momsen på tillbehören man köper i Tyskland ,om man köper en ny bil så är det svensk moms på den,men allt som man plockar på i utrustning ska den vara utan moms i Tyskland eller får man ett separat kvitto på dom sakerna så man får tyska momsen på dom eller hur räknar man??.
Har jag tänkt rätt om jag tror att det är utan moms på allt och att man tar hela summan utan moms gånger eurokursen och får fram en summa på ca ????? euro och sen gånger 25% moms som man betalar när????
Det är väll en självklarhet att man inte betalar moms i Tyskland på nya bilar utan bara moms i Sverige:confused::confused:

J

Jarn

Guest
Sv: svensk moms på tillbehör i tyskland ?????

Hej, jag har sänt dig ett privat mail eftersom jag varit med om denna problematiken, som ibland kan variera hos olika säljföretag.

F

F.d. 6866

Guest

Saxat från nätet. länk

Borde vara svar nog. Detta gäller bara om man är privatperson och inte om du är näringsidkare om jag inte fattat fel.

"Att handla i utländska nätbutiker

Handla inom EU
Det spelar ingen roll om du handlar från ett EU-land eller från Sverige.
EU har samma villkor för handel som Sverige. Momsen betalas i det land man beställer varar ifrån. Om du beställer en vara från Tyskland lägger butiken automatiskt till tysk moms. Detta gör att vissa varor är billigare i andra länder eftersom momssatserna är olika.

Undantaget är enstaka stora företag, men de sköter momshanteringen själva, du betalar alltid det pris som butiken uppger.

I EU ingår Sverige, Danmark, Finland, Storbritannien, Irland, Frankrike, Spanien, Portugal, Tyskland, Österrike, Italien, Grekland, Belgien, Nederländerna och Luxemburg."

Handla i utländska nätbutiker, råd och tips

J

Jarn

Guest

Varför får inte vi andra veta hur det ligger till,undras???????
Hejs
Claes 105

Claes, du och andra får gärna ringa också......

Anledningen till mitt svar, som varit uppe i andra trådar tidigare, är att det kan variera lite hos olika handlare och därför är det lättare att förklara om jag vet exakt vilka förutsättningar som gäller för att kunna svara i just det fallet.

Jag tolkade frågan i tråden som att det gällde tillbehör som monteras i samband med nyköp och ej via nätet i efterhand.

Som parantes kan jag nämna att jag nyligen handlade via Amazon.de i Tyskland och då fick jag betala svensk moms trots protester.
Har aldrig hänt tidigare trots jag ofta handlat via nätet från Tyskland.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Amazon har momsregistrert seg i de fleste land, og .de er den tyskspråklige fronten til den europeiske delen. Du kan og forsøke å bestille varer på conrad.de - normalt blir du redirigert til den svenske utgaven, men om du bestiller i Tyskland for leveranse til Sverige så blir det svenske priser , og her er forskjellen mer enn momsforskjellen.

Tilbehør som er fast montert på bilen skal normalt inn i bilens pris ved fortolling, så for en ny bil vent med dyre ettermonteringer til bilen er registrert. Noen handlere kan trikse litt, men det KAN være lovbrudd - kjenner ikke detaljene i de svenske særreglene for privat bilimport.

Toppen