• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svensk Lie eller Norsk Ljå?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For noe over 100 år ble det produsert blad for dette verktøy i laminert stål i Sverige og Norge. I England brukte de karbonstål, mens i resten av Europa ble det brukt et mykere stål.

Det jeg gjerne skulle skaffet meg er noen laminerte blad i forskjellige størrelser, men nå er det ingen som produserer slike lengre. På 1960 tallet ble alle de små produsentene utkonkurert av store produsenter som presset blader av et stål hardere enn det Europeiske, men ikke så hardt som det engelske.

I dag er det ingen produsent igjen i Sverige og under tvil en igjen i Norge som lager disse stålbladene. De svenske solgte sine varemerker til en produsent i Østerike som produserer i mykstål, disse settes opp med hammer og ambolt.
Disse bladene er det ingen problemer å skaffe, men eggen slites raskere enn på de gamle svensk/norske. Den siste norske produsenten lager helstål blad av den typen som utkonkurerte de laminerte. De billige lier/ljåer som en finner på byggemarkeder er presset i stål av varierende kvalitet og hardhet.

Så om det er noen som har gamle blad liggende så kan jeg være en mottaker :msn_laugh:

F

F.d. 25168

Guest
Sv: Svensk Lie eller Norsk Ljå?

Her finns forskellige blade : Leblade

Dom 2 sidste har nordiske aner :)

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Svensk Lie eller Norsk Ljå?

Ja Fux i Østerike sitter på alle de svenske varemerkene, men det de leverer er de svenske fasonger og Østerisk teknik - settes opp med hammer og ambolt.
Kjenner til minst 5 slike butikker i Danmark. Dog spennende med det finske bladet, og bladene fra Italia.

Toppen