• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svarta listan

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Hej.
Finns det intresse eller fog för en "svart lista". Det finns ju många minor att passera innan man gör sitt husbilsköp. Säkert en del oseriösa människor och företag i branschen.

Eller tvärtom, företag/hantverkare som förtjänas att omnämnas, som man kan anlita och låta andra husbilsägare få kännedom om?.

mvh
Werner

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Svarta listan

Klart att det skulle vara bra med svart och vitlistor. Men problemet är vem som ska ta ansvar för listornas innehåll? Om t ex en enskild individ kommer i konflikt med en i övrigt seriös handlare hur gör man då? Det är ju inte alltid säkert att det alltid är handlaren som har eller gör fel.

BarbrooBjorn

FD HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
979
Medlemskap
2023

Eftersom klubben verkar bli stor kan vi bli en maktfaktor gentemot främst oseriösa handlare. Det som krävs är god juridisk kompetens, kännedom om husbilar och en bra förhandlingsförmåga. Skall vi bilda en Reklamationsgrupp som hjälper medlemmar som råkar illa ut ??????

barbroobjörn

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Werner.

Frågan har varit uppe tidigare och jag instämmer till fullo.
För mig borde det vara helt naturligt att vi även diskuterar både goda och mindre goda företag, under goda etiska former.
Risken för att någon medlem negativt och grundlöst kritiserar något företag är sannolikt ytterst minimal.
Om så skulle ske kommer nog andra medlemmar att reagera och ställa saken tillrätta.
Självfallet måste även den drabbade organisationen erbjudas möjlighet till genmäle.

Viktigt är naturligtvis att vi inte hamnar i förtalssituationer av enskilda personer - vilket är både kränkande och olagligt.

DS

Senast redigerad av en moderator:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

vi är ju alla olika en del hänger väldigt lätt upp sig på småsker, andra kan ju reta upp ett järnspett. Andra ordnar det mesta själv och upplever säljaren schyst I många fall kan det löna sig att ta det lite lugnt. Vi har ju sett vissa annonser om några husbilar till salu. Det är nog inte så lätt att vara försäljare heller. Visst man skall inte tåla hur mycket som helst men jag tror att som man är själv, så blir man bemött. Naturligtvis finns det några otrevliga försäljare men då är det bara att gå. Det finns andra som kan ta hand om oss och hjälpa till.
Nu har jag naturligtvis inte handllat någon bil i miljonklassen men ändå. En del försäljare är det lättare att handla hos än andra. En del skall inte vara försäljare lovar runt och håller sedan tunnt.
Kan var dummt att klassa ut en firma bara för att en "försäljare eller köpare misskött sig"Vi är ju idag så många att vi är relativt stor maktfaktor att räkna med, vilket också kan missbrukas av "fel" personer. Jag tror att det är bra om det finns flera firmor att handla hos.
:cool: :cool: ;) ;)
Det har kommit något vitt skit på marken.

Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest

Hej, Sven-Uno.
Visst, blir man bemött som man själv bemöter andra - det gäller nog generellt inom hela vårt samhälle, och inte bara husbilssäljare.

När jag instämmer i tanken om någon form av organiserad "klagomur" så fokuserar jag inte bara på den enskilde säljaren. Ofta har den personen överordnade eller importörer som gör att säljaren hamnar mitt i skottlinjen vid en reklamationssituation, och som egentligen inte har tillräckliga mandat eller befogenheter att ställa allt tillrätta för kunden.

Det gäller att som någon vis person sa "att inte skjuta på budbäraren". Nej, skall man få framgång i konfliktsituationer så gäller det oftast att sikta på rätt nivå.

Yxan tar som bekant bäst uppifrån......

Redan under klubbens första år har har vi märkt att det återkommer inlägg av kverulativ karaktär - se bara på FIAT-läckagetråden.
För att mota den kände Olle i grind, borde vi införa etiska regler om hur kritiserande inlägg mot leverantörer får utformas - eller snarare inte utformas. Annars kan vi hamna i besvärligare läge, om kverulansen får fritt spelrum. Eller också välja att förbjuda kritik och fortsätta med en uddlös tillvaro, i det sammanhanget.

Mvh
Dag

Här fokuserar vi på husbilsleverantörer - även andra områden som typ campingplatser, vägkrogar, etc kan nog vara intressant att delge andra medlemmar information om..
Både vin o vatten.
ds

Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Hej, Sven-Uno.
..........

Mycket bra dina två inlägg här hundvakten.
Jag tycker inte man skall "dela" på sig, antingen är man köpare eller så är man "handlare" med husbilar. Blir man felaktigt bemött, kanske rent av lurad, då kan man om man vill ge uttryck för sina erfarenheter.
Men lika viktig,minst, är den "vita listan".

mvh
Werner

F

F.d. 839

Guest

Hundvakten,

Har i Belgien pa en av det lokale husbilsforum har det blivit forbjuden att skriva negativ om ett viss marke eller forsaljare. Det gick sa langt att forsaljare gick till domstol och fick ratt, det kallades for diskriminering i reklam lagstiftning och sant tolererade inte domaren.

Pa forumet insisterade medlemmarna att ett viss system skulle inforas sa att man visste med vem man hade att gors och vad man kunde forvanta sig av det foretaget. Dom beslot att poangsatta men fick INTE lagga till en anledning varfor en viss person gav en 10:a och en annan bara en 5:a. Det ar up till var och en att lasa mellan raderna och bilda en egen upfattning.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Hundvakten,
.........

Belgien 1.

Härhemma praktiserades detta med sas "vit lista" av en känd båttidning, där gemeneman skrev positiva iaktagelser om hantverkare etc.
Sedan har vi ju ett TV-programms granskning och omdömen av tjänster,produkter och företag.

Werner

F

F.d. 839

Guest

Werner,

Sverige ligger fore manga andra lander pa kontinenten det skulle finnas har ocksa for vissa lovar guld och grona skogar .. men sedan doper dom om foretaget och den drabbade ar som vanligt konsumenten.

Toppen