• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svart olja efter oljebyte?

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 1.9 TD
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 1.9 TD 90hk
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Ahorn Camp
Husbilsmodell: 530
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Motor
Hejsan!

Köte husbil i helgen och då ingick stora servicen med bla byte av olja och filter. Reste genast hem till mina föräldrar , en resa på ca 13 mil och när jag kom fram kollade jag oljans nivå och den var ok men när jag drog upp oljestickan så var oljan väldigt svart? ska inte oljan vara ljusbrun eller blir den svart efter så kort tid?
Står att det är helsyntetolja i den på servicedokumenten? Är detta normalt eller ?

//Jonas

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Servar själv och för något år sedan så fyllde jag i för mycket olja. Bytte olja och filter och startade för att fylla filtret och motorn var väl igång ett par minuter. Och fick tömma igen för att mäta om. Och den olja jag då tömde var lika svart som den olja som varit i hela året! Har verkstaden skrivet i boken så får du lita på det.

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hej!

Jo självklart så litar jag på att oljan är bytt , blev bara paff över att oljan var så pass svart som den var efter så kort körning. Har iofs inte haft husbil eller diesel förut utan bara personbil att jämföra emot och den oljan har alltid varit ljusbrun och fin efter en så pass kort körsträcka.

//Jonas

Margus

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
"Min" servicekille sa att dieseln innehåller så mycket partiklar att oljan blir svart ganska snabbt. Byt oljan efter rek. miltal eller tid.
//Margus

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
När man byter olja så blir det ofta lite kvar i tråget och denna lilla skvätten kan missfärga även resten av oljan samt så ligger det kvar lite sotig oljakvar lite överallt i motorn som ex. oljepumpen .
Jag brukar slå i några dl. olja innan jag monterar pluggen för då kanske det rinner ut lite mera "sletolja".

F

F.d. 50069

Guest
Receptet heter= engine flush. http://www.engineflush.biz/om.asp

Invändig motortvätt som funkar som så att man kopplar till en slang till oljefilteranslutningen och en annan till oljepluggshålet. Sedan pumpas en tvättvätska runt i motorns alla skrymslen och vrår under tryck i ca 15-20 min.
Även om man har en fräsch och nybytt olja innan denna åtgärd så tror man inte sina ögon hur mycket skit som finns i maskin. Man får svart på vitt för att allt skit som tvättas ur kommer i ett externt filter. Jag överdriver inte om man får ut en halvliter extra jox i detta filter.
Sedan har vi ju dessa helt stolliga oljebytesintervaller på upp till 3000mil på visa chassin. Så j...a dumt!
Visserligen så skall oljan enl. vissa instruktionsböcker även oavsett mil byttas 1ggr/år, men bara tanken att köra 3000 mil på samma olja:mad::mad:

Anders som byter på högst 1000mil.

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Talade med en fiatverkare som menade att det alltid blir kvar en del spillolja i motorn vid byte. En del av den gamla oljan gömmer sig kvar i oljepumpen och det verkar som om just 1.9 TD motorerna är "Värst" drabbade av fenomenet med svart olja direkt efter byte? Om det beror på att just den motorn har en annan grundkonstruktion som missgynnar oljeflödet eller ej må va tvistat?

//Jonas

F

F.d. 50069

Guest
http://www.engineflush.biz/om.asp

Läs igen denna sida så ser du att ditt problem inte är olösligt:wink:
Jag lovar att det funkar! Jag hade en Miata som jag åkte lite bana med och då byte jag olja väldigt frekvent (100-500mil mellan bytena). Sedan fick jag problem med att ventillyftarna tjattrade vid uppstart och fick tips om att dessa hårfina oljekanaler i lyftarna troligen var igensatta delvis!
Jag lät då utföra en EngineFlush och aldrig mera ett tjatter i mina lyftare:yes:
Cirka en halvliter skit och klägg fastnade i det externa filtret.

Sedan dess är jag ett fan av denna operation!!!!!!!
Anders

F

F.d. 53012

Guest
Jonas Amnå skrev:
Ok, tack för tipset..

Jag vill med detta förtydliga vad som gäller med Dieselbilar eftersom det blir mer vanligt för var man idag än förut då diesel oftast kördes av lantbrukare med tillgång av farmartank och yrkesförare där tillgången av diesel fanns till närmaste yrkesdepå. Men när vi vanliga lågmilare skulle bli lite streatsmarta och åka billigt och kraven på låg förbrukning följde i spåren fick fabrikanterna börja arbeta med insprutningsmunstyckena och därmed fick man en minde del soppa och lättare att frigöra sotartiklarna. Men sen kom det sista 5 åren och då gjodes cylinder loppen koniska med lite trängre lopp högst upp mot toppen för att få kompretionen som störst ju högre upp givetvis, men det intressanta är att nedåt blev det nästan lite glapp och kannringarna har inte förmåga att släpa med oljan och dä bildas det sot som lägger sig i sumpen och över sumpsilen där det blir liggande beroende av att vi dödliga gör så hiskligt många kallstarter mot yrkesfolket i lastbilar och bussar går dygnet runt, och man bara byter chafför. Därför är det av vikt att spola rent med dom maskiner som finns för ändamålet eller spola rent med diesel och därmed skölja ur systemet några gånger då får man en bra rengöring. Eftersom vår miljödiesel är så dåligt smörjande är det också viktigt att tillsätta som jag gör 50 ml utombordsolja för båt till 90 liter dielsel för att få spridarna att fungera bra och inte börja kärva direkt efter något år.
Om du tar en diesel som inte är miljödielse och känner på den med händerna så smetar den fast men det gör inte miljödiesel och därmed smörjer det inte på samma sätt.
Om Ni inte tror på detta eftersom det är vanligt att frågasätta allt idagen bloggvärld så kan Ni fråga en kunnig tekniker som har mekat minst 15-20 år och får höra vad han säger. Sen kan jag säga att FIAT uppger att det skall bytas olja 4500 mil eller 1 gång per år och det är intervaller som passar yrkestrafik eftersom våra fordon är tillverkade för det ändamålet och inte för nöjesåkning, vilket man hör på dieselgången mot en personbilsdiesel som man har lagt ner energi att göra så buller och vibrationsfri som möjligt. Tack för ordet på detta emminenta forum.

F

F.d. 50069

Guest
Kloka ord Jaktfalken!
Jag kör också med lite tvåtaktsolja i soppatanken, för att smörja pump och spridare! Så har jag alltid gjort och det har funkat i alla år!
Sedan har jag en del pantentlösningar som jag knappt törs nämna i text, men OK då:eek:
Ett knep jag har och tillämpar är att jag tömmer ur oljan ur motorn och gör en blandning av 1/3 del ren diesel och 2/3 mineralja av billigaste sort.
Sedan kör jag motorn på tomgång tills den blir genomvarm och tömmer ut häxblandningen. Därefter så slår jag i en ny omgång med billigaste oljan och kör varmt. Efter ytterligare ett oljebyte med tillhörande varmkörning så är det dags för att slå i en högkvalitativ mineralolja.
Allt för att ha en ren motor invändigt!
Denna process gör jag i mina äldre bilar med trimmade motorer!
Nu tror ni nog att jag inte är klok men det bjuder jag på:cool:

Jag säger som på TV; Gör inte detta hemma!

Anders som får ide´r i skallen ibland:rolleyes:

F

F.d. 53012

Guest
Anders Bohman skrev:
Kloka ord Jaktfalken!
Jag kör också med lite tvåtaktsolja i soppatanken, för att smörja pump och spridare! Så har jag alltid gjort och det har funkat i alla år!
Sedan har jag en del pantentlösningar som jag knappt törs nämna i text, men OK då:eek:
Ett knep jag har och tillämpar är att jag tömmer ur oljan ur motorn och gör en blandning av 1/3 del ren diesel och 2/3 mineralja av billigaste sort.
Sedan kör jag motorn på tomgång tills den blir genomvarm och tömmer ut häxblandningen. Därefter så slår jag i en ny omgång med billigaste oljan och kör varmt. Efter ytterligare ett oljebyte med tillhörande varmkörning så är det dags för att slå i en högkvalitativ mineralolja.
Allt för att ha en ren motor invändigt!
Denna process gör jag i mina äldre bilar med trimmade motorer!
Nu tror ni nog att jag inte är klok men det bjuder jag på:cool:

Jag säger som på TV; Gör inte detta hemma!

Anders som får ide´r i skallen ibland:rolleyes:
Ville inte ta upp detta också för det blev så långt ändå men det var mycket intressant att det finns en galning till som törs göra detta fast man säger att man inte skall utföra detta.
Men det är för att inte alla är så kunniga på utföra genomkörningen utan vissa skulle kanske köra och belasta motorn, men det är det inte tal om. Detta gamla trick fick jag lära mig av en mekaniker som kunde plocka ner vilken dieselmotor och automatväxellåda
som fanns och är tyvärr borta idag men dom gamla uvarna kunde dom. Mycket bra inlägg.

F

F.d. 50069

Guest
Jorå.
Oss Östgötar mellan kan jag säga i förtroende att det finns äldre mekaniker som utför denna häxkonst även på nya bilar när de får problem med kärvande hydraullyftare!!!
Detta görs efter mörkrets inbrott och istället för att riva topparna och byta lyftare! Sedan kan man ju undra hur kunderna får betala:wink:

Anders som känner en del klurgubbar:D

F

F.d. 29140

Guest
Oljan på en desel blir väldigt svart även efter ett oljebyte. På en bensin motor så blir oljan mer ljusbrun. Så i ditt fall så är det säkert helt normalt
//Martin

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Tack Jaktfalken och alla ni andra för era mycket intressanta inlägg och egna patentlösningar....Då kan jag köra vidare med min "svarta" olja utan bekymmer och kanske skvätta i lite olja efter mörkrets inbrott på en taskigt upplyst garageuppfart på hemlig ort någonstans i Sverige...

Toppen