• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svart i skåpen

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025
Undrar om någon har någon bra lösning på hur man ska kunna täta på ett bra och snyggt sätt så att köksattiraljerna behåller sin naturliga färg utan att få grejerna smutsiga. Skiten kommer alltså utifrån. Speciellt i vårt sopskåp. Dröjer inte länge innan soptunnan är grå istället för vit. Det kommer också in i lådorna under spisplattorna. Vi har stoppat plastpåsar intill röret i sopskåpet, men vid lådorna vet jag inte hur vi ska undvika skiten. Det var likadant i förra bilen. Tilläggas bör att båda bilarna har varit fabriksnya. Någon bra idé?

Sussie:swoon:

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Svart i skåpen

Mitt förslag är att ni pratar med försäljaren. Jag hade aldrig godtagit detta. Hoppas det löser sig.

F

F.d. 3297

Guest

Förmodligen finns det ett sug in vid ventilationsgallren för kylskåpet. :(

Har funderat på att byta de horisontella plastgallren till vertikala gälar
med en utanp liggande böjd plåt för regnsäkring.
Då får man ett sug ut när man kör och dammet kommer inte in. :)

Någon som är bra på plåtjobb?

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Ventilationen för kylskåpet ... gör nog att det drar in lite damm utifrån men den behövs när du kör på gasol

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Om det är så att det drar in smuts utifrån under kylskåpet till andra sidan på bilen då borde ju alla ha det problemet eller hur?

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

det kan också finnas ventilation vid trappseget och där kan det verkligen läcka in

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Hej.

Samtliga bilar vi haft har det varit till 100% tät runt kylskåpet, det måste väl vara så för där finns ju gas som skulle komma in vid eventuell fel i kopplingarna mm. Kanske du har en luftventil under skåp botten o kört med undertryck (takluckan öppen eller fönster) på dammig väg så det har sugit in luft den vägen. Själv har jag 2 st luft intag under bilen ena vid köks skåpet o andra vid truma men har inte fått in dam den vägen, ja kanske lite för man brukar damsug under skåpen en gång i året men inget in i skåpen. Lufthålen har ju en plast styrning för luften under bilen, skall försöka ta en bild är svårt att förklara.

Leif

Om det är så att det drar in smuts utifrån under kylskåpet till andra sidan på bilen då borde ju alla ha det problemet eller hur?

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Trodde köksskåpet var på samma sida.. men det sitter ju gasol ventilation här och där i bilarna, jag tex har 4 st ventilationshål på ca 8x8 cm placerade under skåp, sittplatser och dom drar in lite damm

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Hej.

Samtliga bilar vi haft har det varit till 100% tät runt kylskåpet, det måste väl vara så för där finns ju gas som skulle komma in vid eventuell fel i kopplingarna mm. Kanske du har en luftventil under skåp botten o kört med undertryck (takluckan öppen eller fönster) på dammig väg så det har sugit in luft den vägen. Själv har jag 2 st luft intag under bilen ena vid köks skåpet o andra vid truma men har inte fått in dam den vägen, ja kanske lite för man brukar damsug under skåpen en gång i året men inget in i skåpen. Lufthålen har ju en plast styrning för luften under bilen, skall försöka ta en bild är svårt att förklara.

Leif

Under bilen borde det finnas en eller flera såna vid luft ventilering o ersättning för den luft som far ut via takluckan.

DSCN4233.JPG

Leif

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025

Vi har inte haft det problemet själva,ventilation finns det gott om,såväl i underskåp som överskåp, men nåt "skit" verkar inte komma in. Kylskåpet o köket sitter på höger sida. Däremot har vi bekanta som har kylskåpet o köket längst bak -mot bakväggen- han brukar ta ur besticklådan när dom kör, annars blir den riktigt "skitig" hur det ser ut i dom bakre skåpen ska vi inte tala om...Skiten sugs mycket effektivt in där tydligen.

kjeva

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2025

Vi har en Adria 650 SP 2008. Vårt avgasrör sitter så till att det kommer in sot i skåpen.

Eva

Toppen