• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svarslös..

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..

Jag skickade in en fråga om motoralternativ etc. inför ev. privatimport. Jag hade hoppats på flera svar från andra i klubben som har både kunskap och erfarenheter.
Tyvärr noll svar...
Idag läser jag ang. en hundras, och på kort tid har inkommit 24 svar från 1000 visningar..
Tänkvärt i en husbilsklubb kan jag tycka..

Bo.m

Senast ändrad:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025
Sv: Svarslös..

Hej!
Jag är inte någon mekaniker. Men vid en förfrågan om ev. byte av husbil, hos en firma, blev den första frågan från försäljaren, hur stor är motorn i din bil?. Han ansåg att det var det viktigaste frågan. Det är det folk frågar efter vid köp, sa han.
Därför ett litet råd se till att det är en i förhållande till bilen lagom stor motor.
Vilket fabrikat kanske har mindre betydelse.
De nya motorerna går väldigt tyst i jämförelse med de gamla. (Men har man en bra bilstereo ordnar det också sig).
Lycka till med ditt val.

P.S. Rasbestämmning av hundar får andra sköta om.
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Låter märkligt!
Frågor som den du ställde brukar generera massor av svar.
Tyvärr har jag inte något att bidra med i det ämnet eftersom jag åker amerikanskt.
/Nisse

F

F.d. 9614

Guest

Hej.
Jag har hämtat hem en husbil på Fiatchassi från Holland. Klarar vintern häruppe rätt bra faktiskt. Den hoppar igång även vid 20 minusgrader. Däremot får man köra värmepannan under färd då bilens egen värme inte räcker till för att hålla hela bilen varm.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Vad som är intressant här, är ju hur 3:e handspriset står sig mot 2:a hands.
För att jämföra skulle man ju kunna göra en undersökning på "Blocket" och jämföra div. motoralternativ på resp. årsmodell och se hur mycket det förändras.
Har man ett lågt inköpspris, kan man ju inte räkna med ett högt inbytespris.
Det är egentligen bara du själv som kan tala om vad de olika alternativen är värda för dig.
Köp nåt du trivs med.
Calle

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

hej
Jag tror vi kommer att trivas bra med Knaus 640, vad som vore intressant att få ta del av är, kring vxl-trasslet, vilket av vxl och motoralternativ som är att föredra. det har t.ex skrivits här att 2.8 motorn var för stark för en spec. vxl. Då kanske 2.5l med 112 hkr är att föredra..
Bom

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Kolla var det är för låda om det är den som vi har i vår 97,bara så det ej blir ett lådhaveri.
Vi har en 2,5 i, går kanon de växlade om den lite vid drevbyte innan gick den väldigt bra också nu kanske lite högre motorljud än innan./susanne

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025

De växellådsproblem som finns är att 5.:e växel har stänksmörjning. Därför händer haverier p g a att några kör för sakta på 5:an. Smörjningen kräver hastighet på minst 80 kmh.
Har själv en 2.8tD -99 som gått 11000 och är helt problemfri. Har dock inte varit ute och kört under - 5 grader.
Knaus som husbil har jag ingen erfarenhet av.

/ Olle

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Problemet med 5:an växel har varit uppe i ett flertal trådar med olika förklaringar.

Den förklaring jag fått och som jag tror är den riktiga, är att de ursprungliga kugghjulen varit dåligt härdade och därför inte hållit för belastningen.

Läs mer på min hemsida; www.gosoft.se

F

F.d. 25038

Guest

En stor bil med liten motor är väl ingen höjdare men det är ju skönt om den klarar backarna utan å bli omkörd av traktens lokala bonde och hans traktor,så en 2,8motor
på en äldre bil är väl att föredra,sen är det väl som vanligt med privatimport att man kommer långt ner på kölistan på verkstan om man överhuvudtaget kommer med så spana in handlarna i närområdet och köp bil efter de för å slippa jaga runt hela landet efter delar och hjälp(är de inte dyrt och importera nu med tanke på den "starka "kronan)
Gör som jag kolla i medlemslistan om nån har nån liknade bil å ring å fråga.
Lycka till.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Hej Bo werner.

Här kommer ett svar till dej. Undvik Fiat 1,9 L motor och motor utan Turbo.
2,3 L, 2,8L och 3L Fiat är väl OK. MB och Renult är OK.

Jägarn:D

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Vad roligt, plötsligt fick jag respons och svar, men fortfarande inget svar på "Motor -98" 0805.
Jo, det finns många förklaringar här till vx-haveri, en av dem var att det kanske är en för stark motor till en svag vx-låda. Jag tror oxå man får ha lite av "motor-öra" och känna efter hur en ansträngd vx-låda reagerar. Jag trodde först att min 2,5 turbodiesel var samma som i -97, -98. men det är väl en helt annan motor om man jämför hkr-antalet.. 95hkr mot 112hkr. Hur länge fanns den vx-lådan med..? Jag tror inte man kan ta ut hur mycket energi som helt hur en maskin utan att det påverkar hållbarheten. 3.0 är väl inte en uppborrning av 2.5 och 2.8 eller..? Därför kanske 2.5 turbo -98, kan vara en bra motor.. som dessutom är lite "snällare" med vx-lådan.. å andra sidan har jag inte hört om motorhaveri p.g.a överansträngning.. eller? Att inte "Motor-98" fick svar kanske beror på att andra som vi, var ute och åkte. Vi var t.ex i Örkelljunga och kollade en 640, Sen fanns det en stor rackare som hette Cartago typ.. blir det inte lite väl stort..? Men oj vad bekvämt och luftigt.. Påminner om husbilarna i filmen "About Schmidt" med Jack Nicholson, men där var ett extra rum som åkte ut från sidan..och en annan film som hette "Släkten är värre" med bla Dustin Hoffman" den hade ett extra "källar-rum" under bilen... Det var trevligt i Örkelljunga inte minst med veteranbilarna på "hyllan" och ett mkt generöst fikarum...
Bra tips att kolla i medlemslistan..
Är Holland-import likvärdig med Tyskland eller bättre?
Tack så länge..

Bo och Lisa

Senast ändrad:
F

F.d. 11846

Guest

En stor bil med liten motor är väl ingen höjdare men det är ju skönt om den klarar backarna utan å bli omkörd av traktens lokala bonde och hans traktor,så en 2,8motor
på en äldre bil är väl att föredra,sen är det väl som vanligt med privatimport att man kommer långt ner på kölistan på verkstan om man överhuvudtaget kommer med så spana in handlarna i närområdet och köp bil efter de för å slippa jaga runt hela landet efter delar och hjälp(är de inte dyrt och importera nu med tanke på den "starka "kronan)
Gör som jag kolla i medlemslistan om nån har nån liknade bil å ring å fråga.
Lycka till.

INPORTERANDE:msn_flower::bock:

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023

Hej Bo Wernar !

Det var en rolig iaktagelse du gjort med inlägget angående Hundras .

Jag skulle tro att det finns fler hundar i HBK än husbilar .

När vi var på Elmia i höstas och stog på parkeringen utanför , hade vi en gräsremsa
framför oss , där rastades så många fina hundar timmen före dom öppnade till Mässan ,

Som på en Hundutställning passerade den ena rasen efter den andra , alla lika välputsade
och kammade ,

Så visst är Hunden människans bästa vän .

Ha en härlig sommar !
Mvh Hans

F

F.d. 25038

Guest

apropå motorer runt -98 finns tydligen 2 varianter av 2,5 en med mekanisk sprut (tji kcr box)en "elektronisk" för ok trimbox sen har väl som du säger segdragning(bränslebesparing?)inget trevlig liv för lådan

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

apropå motorer runt -98 finns tydligen 2 varianter av 2,5 en med mekanisk sprut (tji kcr box)en "elektronisk" för ok trimbox sen har väl som du säger segdragning(bränslebesparing?)inget trevlig liv för lådan
Alla 2,5 har mekaniska pumpar det är först på slutet 2001 som den nya 2,8 JTD med elektriskt styrda spridare kom (Commonrail) .2,5 TD finns med både
elektrisk gaspedal och med vajer men annars vanling sprut.
Tom

Toppen