• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svar från Trafikverket angående rastplats Snapparp

F

F.d. 9344

Guest
För en tid sedan gick diskusitionen i höga vågor om rastplatsen i Snapparp då en medlem här i trådöppningen fick mig att tro att en hel rastplats hade spärrats så att fordon över 3,10 m inte kunde köra in där. Så var nu inte fallet utan det var en del av rastplatsen som detta gällde. Först blev jag f-bannad om det nu hade varit så att ex en nomalstor Husbil skulle inte skulle kunna använda en av Trafikverkets rastplatser så jag skrev några ambra inlägg på detta forum och även kontaktade en källa jag har inom Trafikverket om detta.
Här kommer svaret jag fick.
Från: XXXXXXX
Skickat: den 28 juni 2012 13:14
Till: XXXX
Kopia: XXXXXX
Ämne: SV:Rastplats Snapparp

Hej!
Detta besked har jag fått från vår projektledare på Underhåll, Martin Winberg.

Den yta på rastplasten det handlar om är inte avsedd för tung trafik, utan är en avgränsad rastplatsyta med parkering för mindre fordon där det finns p-fickor, bord, bänkar, servicehus etc.
Tunga (långa) fordon har vid upprepade tillfällen kört sönder kanter och gräsmattor inne på området trots att vi skyltat för att inte få in dessa tunga bilar. Denna typ av fordon har andra bättre möjligheter till uppställning, bl.a. på en stor yta bakom bensinstationen.

Vi har för att få bukt med problemet fått sätta en portal vid infarten till rastplatsområdet, som i höjd begränsar storleken på fordon (3.10m). Höjden valdes utifrån husbilsbranschens siffror för normal maxhöjd på husbilar. Efter dialog med husbilsägare kommer nu höjden justeras upp till 3.50 m, så får vi sedan se hur detta funkar.

(Notera är att det ju finns husbilar som är mkt stora både i höjd och längd. Dessa har möjlighet att parkera i p-fickan som ligger längs med rastplatsen, eller bakom macken).

Hälsningar

Xxxx. Xxxxxx
Planerare

2

Region Väst Telefon: 0771-921 921
]www.trafikverket.se

Ja så kan det gå när någon statar en tråd och i den ger "felaktig" info. Det bör vi nog tänka på när vi gör det.
Saklig fakta och rätt info så slipper vi tråkiga inlägg på forumet:)

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Svar från Trafikverket angående rastplats Snapparp

Det var jag som startade tråden. Min bil är 6,6 m lång och 3,2 m hög. När jag kom så var fickan utefter vägen upptagen av 2 st utländska lastbilar så där kunde jag ej stå. Det stod ca 6 långtradarekipage på planen vid macken. (varav 3 st med mycket långa med vidnkraftverksvingar). Jag tycker inte att det är lämpligt att stanna på denna plan och förhindra att en yrkesförare kan parkera och få sin välbehövliga och lagstadgade vila. Då min bil är av den storlek att den får plats på en parkeringsruta på den spärrade delen av rastplatsen så bedömer jag den att vara lämpligast. Men om det är vägverkets mening så kommer jag naturligtvis att blockera en plats på lastbilsparkeringen nästa gång jag kommer dit.
Lasse
PS min lilla husbil är reggad som lastbil.
DS

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Lasse; Jag tycker väl att svaret från Vägverket säger ganska tydligt vad anledningen till portalen är. Det är väl bra att rastplatserna inte är sönderkörda utan är välskötta och det kan då behövas vissa restriktioner. Tycker också att vi skall vara lite aktsamma med att använda ord som diskriminering osv. Det finns väl 1000-tals mil vägar i SE som inte är avsedda för tung trafik, men vi kan u inte kalla det för diskriminering när anledningen är att skydda vägen mot skador, precis som rastplatsen i detta fallet.
Det är ju frivilligt var vi vill stanna och övernatta, den friheten har vi kvar. Ser det inte trevligt ut så fortsätter vi till nästa osv. Jag tror vi behöver lära oss att inte bara ställa krav på andra utan även på oss själva.
Ha en skön sommar!

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Det vore bra om trafikverket på sin rastplatskarta markerade de rastplatser som ej är lämpliga för husbilar. Jag skrev till trafikverket och undrade om detta förfaringssätt kommer att sprida sig till andra rastplatser men har ej fått svar. Vad jag förstår (på trafikverkets svar som kopierats till forumet) så är avsikten med bommen att hindra långa fordon och inte höga att köra in. Det blir nog bra nu om man höjer bommen enl. svaret.
Lasse

Toppen