• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svårt val mellan Bürstner och Frankia

T

Toby12

Guest
Jag är på jakt efter en stor alkovbil med många säten och bäddar. Dessutom vill jag kunna använda den på vintern. Min budget sträcker sig till max 600k. Har hittat en Bürstner Argos 747 från 2009 och en Frankia 840 GD från 2008. Båda har gått strax över 10000 mil. Kan nån hjälpa mig att välja? Eller tips på andra alternativ?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Sv: Svårt val mellan Bürstner och Frankia

Precis som Decker skriver, ett val du få göra själv.;)

Men spontant skulle jag aldrig lägga 600.000kr på någonting som rullat över 10.000mil. Visst finns det husbilar som säkerligen är värda det med råge!!

Såg en annan för 749.000 som du säkerligen kan få ner till en bit under 700.000 och den har bara gått 1800mil. tror att prutmånen är extra rejäl nu när halva sommaren gått.

Men vad vet jag!!

F

F.d. 19780

Guest

Kjøpte en bustner argos 12 mod med 2500mil på tellern i 2013 betalte 59000 euro
Bilen har auto klima , oister 85 , ac i bodelen og fikk med vinterdekk .bilen ble levert nyservad .sjekk holiday mobil i celle :)

F

F.d. 50069

Guest

Min tanke är också så här;
Eftersom det verkar vara en stor familj eller liknande som kommer att nyttja bilen så är den verkliga LASTVIKTEN nog så viktig i valet av bil:oops:.
Inte roligt att köpa en bil med många sovplatser för att upptäcka att de inte går att utnyttja:(

T

Toby12

Guest

Tack för alla tips hittills:). Lastvikten har jag självklart med i jämförelserna. Både Frankian och Bürstnern har runt 1 ton lastvikt. Och sen så klart dubbelgolv och vattenburen värme och elpatron. Inte fel om det finns en värmeväxlare.

S

Sören-6830

Guest

Tack för alla tips hittills:). Lastvikten har jag självklart med i jämförelserna. Både Frankian och Bürstnern har runt 1 ton lastvikt. Och sen så klart dubbelgolv och vattenburen värme och elpatron. Inte fel om det finns en värmeväxlare.

Var noga med att vikten på "dina" bilar är verklig vikt, se till att de blir vägda.

T

Toby12

Guest

Tack för tipset om Eura Mobil i Tyskland! Generellt verkar det väl vara så att man där ligger 50-100.000 i pris än härhemma. Vill dock helst handla av en seriös handlare som tar hand om sina kunder även efter köpet. Privatköp är nog inte aktuellt för mig.

F

F.d. 55451

Guest

Om du vill ha bekvämligheten av elektrisk utrustning liknande hemma, samt kommer inte att vara beroende campingplats priser för EL,
- så rekommenderar jag alla att titta på batteritypen och området, samt kabeldimensioner.

Toppen