• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svårt nå koppl.pedalen

F

F.d. 7702

Guest
hej, jag hae en Dethleffs 6501./Fiat 2008, men har lite svårt nå ner till kopplingspedalen, har "taxben", har någon någon bar ide för att förlänga pedalen, den verkar vara gjort för 2 meterfolket, eller. ?
Sune

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
Sv: Svårt nå koppl.pedalen

Hej.
Med risk för att verka dum! Har du provat att vinkla ner sittdynan, det är många centimeter mellan lägsta och högsta läget.
Lycka till

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Det finns gummiklossar att sätta på pedalen vet ej var men kanskae biltema eller mekonomen, har själv funderat men kommer aldrig till skott.
Jag har också taxben./susanne

F

F.d. 7702

Guest

Hej, visst har jag vinklat, men man sitter ju så nära ratten då--
suen

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

.......har lite svårt nå ner till kopplingspedalen, ................
---------------------------------------------------------------------------------------------

Förlåt....förlåt Rotary :D, men jag kunde bara inte låta bli. Vad tror du om högre skor i stället för högre pedaler. :twitcy:

410025.jpg

M. mycket v. h. JANKRO.

F

F.d. 4927

Guest

Det finns gummiklossar att sätta på pedalen vet ej var men kanskae biltema eller mekonomen, har själv funderat men kommer aldrig till skott.
Jag har också taxben./susanne
En alldeles utmärkt lösning. Så har jag gjort på en del bilar då frugan haft svårt att kunna trampa ur ordentligt. Skar själv till lämpliga bitar ur pedalgummin från skrotbilar, som jag - om jag minns rätt - skruvade ihop med originalgummit.

Lasse

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Om du har svårt att nå kopplingen hur är det då med gas och broms för dom brukar ju ligga i linje .

En sak man kan göra är att köpa ett lägre stolsunderede dom finns som tillbehör så du kommer längre ner men då kommer även huvudet ca 3-4 cm längre ner och då kanske det blir andra problem .
Du har väl även höj och sänkbar ratt på den .

Kom på nu att du kanske har bodelsbatteriet under förarstolen ???

Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest

Jankro,
du polar med Lisbeth Salander, eller är det Nemi som lånat ut sina skor! :rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8517

Guest

Lätt som en plätt. vare non som sa. måtta till en träbit o spänn fast på pedalen...:twitcy::twitcy::twitcy:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Taxben sa du men om du sänker ner sätet så kanske det blir problem att se ut genom vindrutan.
men ursäkta om jag frågar men jag är 176cm över havet har själv en Fiat så nå pedalerna med rätt inställning av sätet skall inte vara några som helst problem tycker jag men :music-icon:hur lång är du?Måste ställa frågan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det får ju inte vara konstruktionen som orsakar trafikfara heller för det finns ju många olika saker ... någon hade ju gjort en farthållare med en tegelsten här "å dä va ju bra ....." .

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Det får ju inte vara konstruktionen som orsakar trafikfara heller för det finns ju många olika saker ... någon hade ju gjort en farthållare med en tegelsten här "å dä va ju bra ....." .
Eller som när jag skadat foten andvände jag en krycka att trampa ur med.
Men du har rätt B-Å det kan man ju inte ha permament.
2179:yes:

F

F.d. 7702

Guest

Tjenare, jo jag med taxben, 166, liten, jag har fixat det idag, En firma som jobabr att bygga om handikappbikar har fixat en förlängning, menn, vad fa´är det för skräp som Fiat pysslar med.. PLAST I HELA KOPPLINGSARMEN, skandal
sune

F

F.d. 7702

Guest

Kul ide. Jankro, men jag har fixat en förklängning, tack i alla fall
sune

Toppen