• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svårt att växla

F

F.d. 924

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1993
Husbilsfabrikat: Fendt
Husbilsmodell: Fendt
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1993
Ämnesområde: Växellåda
:confused:Idag startade vi en liten tur innan vi ska åka till High Chaparall. Efter 8-10 mil märker jag att 1:ans och 2:an växel börjar blir svåra att lägga i. Det känns som om kopplingen inte hamnar i friläge.
Med motorn avstängd är det inga problem att få i växlarna men med motorn igång är det nu omöjligt att få i de låga växlarna. Med kopplingen i botten rör sig bilen lite.
Sitter nu i Eksjö och undrar vad jag ska göra. Någon som har något förslag.
Bör kanske tillägga att jag föddes med ett svårt handikapp. Båda tummarna sitter mitt i handen

F

F.d. 29925

Guest
Kan vara så att någon av de kablar som går från växelspaken till växelmekanismen på växellådan har "haspat ur".
Om så är fallet är det en relativt enkel sak att komma tillrätta med.

Chrilla

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1224
Medlemskap
2022
Hej,eftersom bilen rör sig när kopplingen är i botten måste du justera kopplingen
så att den frikopplar fullt.vet inte om du har vire eller annan justering lycka till.
Chrilla

F

F.d. 924

Guest
Triple E KK skrev:
Hej! Jag tror du måste justera kopplingen,i värsta fall måste du byta koppling. MVH Kjelle.

Tack till er som svarat.
Jag har hittat en verkstad här i Eksjö som ska titta på bilen i morgon.
Hoppas de kan fixa den så vi kommer till High Chaparall.

F

F.d. 924

Guest
Benny&Ingrid skrev:
Tack till er som svarat.
Jag har hittat en verkstad här i Eksjö som ska titta på bilen i morgon.
Hoppas de kan fixa den så vi kommer till High Chaparall.

Färden kan fortsätta. Det visade sig att det gick att justera wiren till kopplingen, så nu är vi på väg igen.
Killarna på Mekonomen i Eksjö fixade det på 10 minuter och ville bara ha en 100-lapp för besväret. De fick 2 och ett stort tack.
Jag kan varmt rekommender den verkstaden om någon får problem i Eksjö-trakten. Killarna var både serviceinriktade och trevliga.
Ssista natten innan High Chaparall tillbringas på Värnamo Camping.

Toppen