• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svårt att spänna

S

Stavve

Guest
Förra våren bytte jag kamrem på vår Dethleffs 92 på Fiatchassie. Samtidigt bytte jag generatorremmen. Jag tyckte den var svår att spänna, men i verkstan gick det väl an. Värre var det på semestern när jag låg under bilen på en camping på Gotland och försökte få spänn på generatorn. Remmen hade såklart satt sig en del när den var alldeles ny. I helgen var det dags igen, vi var på Öland och remmen började yla. Jag bestämde mig för att göra något permanent, och igår var det dags. Jag satte på en plattjärnsstump i vinkel längst ut på spännlinjalen. Sedan bytte jag ut den ordinarie muttern för låsskruven i generatorns öra mot en 16x16 fyrkantstång med ett gängat M10 hål för skruven. Parallellt med linjalen svetsade jag dit en bit M8 gängstång som jag trädde genom ett hål i plattjärnsvinkeln. Med en mutter på utsidan kunde jag nu spänna remmen lugn och stilla och precis lagom hårt. Det blir väl inget skönhetspris, men det duger åt mig. Ett bra tips för den som har en ledig kväll över (och råkar äga en gammal skruttig Fiat)

Mvh Stavve
 

Bilagor

  • Generator uppifrån.JPG
    Generator uppifrån.JPG
    1,2 MB · Visningar: 4
  • Generator från sidan.JPG
    Generator från sidan.JPG
    1,2 MB · Visningar: 1
S

Stavve

Guest
Sv: Svårt att spänna

Hej Hans!

Du har alldeles rätt, det är en hårdlödning. Jag hade tänkt svetsa, men migsvetsen på jobbet var trasig och jag orkade inte laga den. Det var bara bra, för givetvis råkade jag löda dit vinkeln på fel sida. Det var mycket lättare att flytta den när den var lödd än om den varit svetsad. Tror säkert att det håller vad som behövs. För säkerhets skull gängade jag in M8-stången i fyrkantsjärnet innan jag lödde. M10-bulten går lite vid sidan om centrum i fyrkantstången för att ge lite längre M8-gänga.
Tror nog ämnet är uttömt nu :rolleyes:
Mvh Stavve
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.952
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Svårt att spänna

För de som inte har tillgång till svets od kan kanske en sådan här remsträckare vara ett alternativ.
De finns på bl a Volvo 940 för sträckning av remmarna till generator och servopump. Kan köpas hos Volvo återförsäljare eller på bilskrot.
 

Bilagor

  • Sträckare.jpg
    Sträckare.jpg
    26,8 KB · Visningar: 133
Toppen